آباجی مظهر انقلابیگری بود!


 

 

 

بختیار پیرخضری

 


آباجی مظهر آرمانگرایی و انقلابیگری، رفیق حزبی و مادری مهربان برای همه کمونیستهایی که او را می شناختند، بود. با وجود همه فراز و نشیب های سیاسی و حزبی و با وجود از دست دادن چند جگر گوشه اش، تا آخرین لحظه زندگی ش مبارزه کرد و با حزب ماند. همین دو هفته پیش به کنگره حزب پیام صمیانه ای را داد و از عدم حضورش به دلیل شرایط جسمی اظهار تاسف کرده بود

تا زمانی که وضعیت جسمی اش اجازه می داد و حتی گاها روی ویلچر به آکسیون ها و جلسات شرکت میکرد. حتی در جلسات چند ساعته هم یکبار ندیدم احساس خستگی کند و با وجود سن بالا و گاها درد و مریضی اما با جدیت خاصی تا آخر جلسات می نشست. هیس صدا و تنگی نفسش را می شنیدیم اما او خنده ا ش را هیچوقت از چهره ش بر نمیداشت.
مسله دیگری که در برخورد با اباجی همیشه من را متحیر میکرد هوش و حافظه استثنایی اش بود. در سن ۹۴ سالگی تمام کسانی را که حتی یکی - دو بار باهاشون برخورد داشته بود را به یاد داشت. دو هفته پیش در روز قبل از کنگره چند نفر از رفقا به دیدنش رفته بودند. وقتی برگشتند از شان سوال کردم هوش و حافظه اش مثل همیشه از ما بهتره ؟که رفقا گفتند نه فقط هوش و حافظه اش تغییری نکرده بلکه شیرین زبانی و نکته بینی ش را هم هنوز دارد.

چه در دوران بنکه ها در شهر سنندج و چه در دورانی که در کردستان و عراق بود با مادرم میانه خیلی نزدیک و صمیمی داشتند. تا زمانی که در لندن بود می دیدمش. چند ویدیو را بصورت گفتگو از دوران زندگی پر بارش ظبط کردم که متاسفانه هنوز نتوانسته ام ادیت و منتشرش کنم

خوشبختانه می دانست تصمیم دارم حتما این کار را انجام میدهم اما دوست داشتم تا زمانی که زنده است مستندش را با دست خودم ببرم و بشینیم با هم ببینیم و تیکه های بامزه سنندجی اش
؛ ام چه س بختیار گیان، خو ناشیرین ده ر مو هاورگه، برا به طبیعی جوانتر دیارم ام دوربین توه بنیام پیر نیشان اا ؛ را ازش بشنوم. کسانی که از نزدیک باهاش برخورد داشتند طبع شوخ و بامزه آباجی را می شناسند.

از این بابت که به دلایل بخشا موجه و غیر موجه نتوانستم هنوز ادیتش کنم ناراحت و اظهار تاسف میکنم

آباجی شخصیت جذاب و با پرنسیبی داشت در طول چند دهه زندگی سیاسی و شخصی و در تمام فراز و نشیب ها و انشعابات این چهار دهه، شخصیت و پرنسیب بالایش را حفظ کرد.

 

درگذشت آباجی بعنوان رفیق و مادری مهربان یکی از درگذشت هایی است که باید در کنار احساس همدردی با خانواده اش، به خودم هم احساس همدردی بدهم.

یاد آباجی عزیز برای همیشه در قلب ما زنده است.

زنده باد انقلابیگیری و آرمانگرایی که آباجی یکی از نمونه های تاریخی ش است.
 

 
۵ مه ۲۰۱۸