TLogo


قرار در باره مساله کارگران افغانی در ایران

مصوب کنفرانس اول کادرهای حزب - مه ١٩٩٢

 

توده وسیعی از مردم افغانستان به ایران پناهنده شده اند. اکثریت قریب به اتفاق این پناهندگان برای امرار معاش به محیط های کار کارگری روانه میشوند. شرایط کار و زندگی کارگران افغانی در ایران حتی با استانداردهای عقب مانده ایران بسیار شدید و وحشیانه است. این کارگران در بیحقوقی و ناامنی کامل سیاسی و اقتصادی زیر شدیدترین فشارهای بورژوازی ایران از یک طرف و ناسیونالیسم ایرانی و ضد افغانی از جانب دیگر قرار دارند که از جانب کلیه جناحهای بورژوازی ایران دامن زده میشود. تحت فشار قرار دادن کارگر افغانی از جانب بورژوازی ایران ابزاری برای پائین کشیدن سطح دستمزدها و شرایط کار فی الحال نازل کارگران در ایران است.
 

کارگران افغانی ساکن در ایران بخش لاینفک طبقه کارگر در ایران هستند و مبارزه کارگران افغانی برای بهبود شرایط کار، برای برخورداری از حقوق کامل شهروندی در ایران جزئی از مبارزات طبقه کارگر ایران است. کارگران کمونیست تهییج فاشیستی علیه کارگران افغانی را تحریک مستقیم علیه انسانیت و تلاش برای تفرقه افکنی در صفوف طبقه کارگر ایران میدانند و برای خنثی کردن آن قاطعانه مبارزه میکنند.

حزب کمونیست کارگرای ایران بویژه در شرایطی که جمهوری اسلامی و نیز اکثریت قریب به اتفاق نیروهای سیاسی ایران به تحریک علیه کارگران افغانی دامن میزنند، مبارزه علیه ناسیونالیسم ضد افغانی در ایران در هر رنگ و پوششی را وظیفه تخطی ناپذیر خود میدانند و اعضا و فعالینش را به شرکت در این مبارزه فرامیخواند. حزب کمونیست کارگری ایران میکوشد تا صفوف این حزب مکان مناسبی برای تمرکز و سازمانیابی مبارزه طبقاتی کارگران افغانی در ایران باشد.