دیوارهایی که فرومیریزد!

راه هایی که باز میشود!

خیزش عظیم و سراسری جاری در ایران، جنبش برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران، هر روز و هرلحظه، تصویر امروز نسبت به دیروز، توازن قوا بین محکومین و حاکمیت و تصویر آینده،  نه تنها ایران که منطقه و  جهان، را تغییر میدهد. آخرین خبر ها حاکی از این است که:   پنج روز پس از اینکه جمهوری اسلامی ارتباطات، با جهان خارج و در داخل، اینترنت را،  قطع کرد!  امروز در این دیوار، شکاف هایی باز شده است:  به گزارش نتبلاکز، امروز سطح دسترسی از حدود پنج درصد در روزهای گذشته به ده درصد رسیده است.  دشمن هم، اعلام کرده است که: ”وزارت ارتباطات ایران وصل شدن تدریجی اینترنت را تایید کرد“!  ارتباط از طریق شبکه اینترنت، در جهان امروز، چون ارتباط از طریق جاده و راه آهن و کشتیرانی، است. بدون دسترسی به آن، رجعت به غارنشینی است، و برای بقا جامعه امروزی، ممکن نیست.

باز شدن قطره چکانی و مشروط این شاهرگ حیات ارتباطی جامعه، و شکاف در این دیوار، را باید با قدرت سیل کوبنده اعتراضات مان از جا کند و آن را تماما برروی شهروندان در ایران، باز کرد و همواره باز نگاه داشت!

لوموند:  ۳۰ آبان - ۱۳۹۸ ”تظاهرکنندگان عراقی و ایرانی با دشمن مشترکی به نام جمهوری اسلامی دست و پنجه نرم میکنند“. ”معترضین عراقی با مباهات به معترضین ایرانی مینگرند، کسانی که مانند آنان عکسهای رهبر جمهوری اسلامی را لگدمال میکنند و خواهان سقوط رژیم هستند“. ”یک دانشجوی ۲۳ ساله عراقی به نام حامد نیز گفته است که جمهوری اسلامی مسبب وخامت اوضاع مملکت ما است اما خود ایرانی ها انسانهایی خوب و تحصیلکردهاند که مانند ما از دخالت دین در سیاست، خشونت و چپاولگری حکومت ایران رنج میبرند.“ 

حزب حکمتیست خط رسمی: ۱۵ مهر ماه  ۱۳۹۸ -

”حضور و دخالت مستقیم سیاسی - نظامی جمهوری اسلامی ایران و شراکت مستقیم در شکل دادن به حاکمیت دستجات قومی و مذهبی، که امروز به حق مورد اعتراض و سیع مردم در عراق است، دخالتی است که هرگز نه تنها حمایت مردم در ایران را همراه خود نداشت، که همواره مورد اعتراض وسیع مردم در ایران بوده است. مردم در عراق و ایران، نه تنها دشمنی با هم ندارند، که هم سرنوشت و در جدال با ارتجاع در منطقه و در جامعه خود، هم سنگر اند.“

 بخش هایی از اطلاعیه حزب حکمیتست - خط رسمی،  تحت عنوان ”ارتجاع در محاصره میلیون ها مردم محروم“  ۷ اکتبر ۲۰۱۹ .  

جنبشی که نه در اطاق های فکری جریانات سیاسی که چون جمهوری اسلامی ایران منافع مستقیمی در  ایجاد نفاق و دشمنی بین مردم در کشورهای مختلف دارند، بلکه بر روی زمین سفت واقعیات در خاورمیانه سربلند کرده است نمی تواند  هم سرنوشتی و هم دردی و اتحاد برای پیروزی را فریاد نزند!  این جنبش بر سینه تحرکات برای دامن زده بر کینه و دشمنی بین شهروندان در خاورمیانه،  برحسب زبان و مذهب و ملیت و قومیت، دست رد میزند!

امروز از ایران تا  لبنان، عراق، شهروندان محرومی که دهه ها است قربانی حاکمیت های ارتجاع های قومی و ملی و مذهبی شده اند، ارتجاعی که تماما پشت به قدرت های  جهانی و منطقه ای دارند، برای هم پیام همبستگی و هم سرنوشتی و دوستی و اتحاد می فرستند. خواست آزادی و برابری و رفاه و امنیت را با گوشت و پوست و خون خود فریاد میزنند!

دشمنی نه با هم، نه با مردم در غزه دارند و نه در لبنان و نه در عراق و نه در ایران!  مردم عرب زبان، کرد زبان و ترک زبان، شیعه یا سنتی یا مسیحی یا یهودی یا بی مذهب و بی خدا، در سراسر منطقه و جهان، در هر حرکت اعتراضی دردها و کیفرخواست های مشترک شان را اعلام کرده اند. بر این واقعیت علاوه بر ادعای ما، رسانه های رسمی جهانی هم، زیر فشار واقعیات،  اعتراف کرده اند و ناچار شده اند که گوشه هایی از این حقایق را منعکس کنند.  دیوارهای ارتباطات اینترنتی و جدا سازی های کاذب قومی، ملی و مذهبی بین شهروندان هم سرنوشت، به قدرت محکومین میتواند تماما و برای همیشه برچیده شود!

 

این نیاز پیشروی جنبش متمدنانه، انسانی محرومین در سراسر خاورمیانه  و جهان است که آزادی و امنیت و رفاه، حداقل خواست مشترک آن است!

ثریا شهابی

۳۰ آبان ۱۳۹۸   برابر با ۲۱ نوامبر ۲۰۱۹