پیام نوروزی خامنه ای!

تاکتیک و استراتژی سال جدید!

 

ثریا شهابی

 

پیام نوروزی خامنه ای٬ توسط رسانه های داخلی و خارجی٬ هر یک به فراخور جهت گیری های سیاسی خود٬ مورد تجزیه و تحیل و تبلیغ قرار گرفت. یکی چونبی بی سی٬  بدنبال کیهان شریعتمداری آن را طوطی وارپیام همدلی و همزبانی دولت و ملتنامیددیگری چونصدای آمریکاتلاش کرد آن را زیر انبوهی از پیام های رضا پهلوی و ترامپ و وزیر خارجه آمریکا و مضحک تر از همه پیام نوروزیمدیرکل ایرانیتبار وزارت خارجه آمریکا در امور مالی و تحریم٬ به حاشیه برانند.

اما پیام نوروزی خامنه ای و  سخنرانی روز بعد او در مشهد٬ یکجهت گیریمعین برای کل هییت حاکمه در سال آینده را روشن میکند. اینجهت گیری٬ اساسا ارزش مصرف داخلی و رو به مردم در ایران دارد.

این پیام٬ علیرغم پروپاگاندهای از همیشه کمرنگ تر در مورد قدرت جمهوری اسلامی٬  نه از موقعیت یک حکومتتعرضیکه از منظر واقع گرایانهشکاری است که از چنگ شکارچی (تعرض پایین) رسته است. خامنه ای از این منظر راجع به خود و آینده خود میگوید و تلاش میکند که مامن٬ پناهگاه و گریزگاه بعدی برای سال آتی را پیدا و راه آن را به صف دنباله رو خود در حاکمیت نشان دهد.

مقام معظم از منظر شکار نجات یافته٬ در این پیام و سخنرانی٬ تاکتیک و استراتژی فرار به امید ‫”بقادر سال آتی٬ را معلوم کرده است! او که اساسا خطاب به دستجات درون حکومتی و مقامات و نهادها و مسیولین صحبت میکند٬ برای حفظ وحدت خودشان٬ تذریق حس اعتماد به نفس به خودشان٬ و نشان دادن فرصت ها و امکانات موجودشان٬ تاکیدات مهمی دارد. این تاکیدات را میتوان بطور خلاصه چنین دسته بندی کرد:

۱- استراتژی حاکمیت٬ خریدن وقت برای حفظ قدرت است! حفظ قدرت نه در مقابل آمریکا و رقبای منطقه٬ که در مقابل تعرض هرروزه محکومینی که بیش از یک سال است  که در سراسر ایران اعلام کرده اند که دیگر بیش از این به فقر و بیکاری و فلاکت افسار گسیخته٬ رضایت نمی دهند. کلمه رمز این استراتژي٬ بازدارندگیوقدرت بازدارندگی است! در ادامه این ترم بازدارندگی رمز گشایی میشود.

۲- تاکتیک٬ دامن زدن به دشمنی رسمی و علنی با عربستان سعودی٬ دمیدن در باد ناسیونالیسم ایرانی٬ و سرمایه گذاری بر شکاف های منطقه ای٬ است!

۳- امکانات: نفوذ و قدرت نظامی در عراق٬ و افزایش توان نظامی٬ است!

۴- روش ها: حفظ قدرت سرکوب صدای مخالف از پایین! آرام کردن اغتشاش و درهم ریختگی صف حاکمیت در بالا و اگر لازم شد حفظ اتحاد در بالا حتی به قیمت شمشیر کشیدن بر روی خودی ترین ها!

۵- اقتصاد و افزایش تولید و تامین معیشت مردم٬ از منظر حاکمیت در سطح تبلیغات مهم است! اما در عمل٬ افزایش خرج تسلیحات نظامی مهمتر است! کلمه رمز این برتری در هزینه ها و مخارج٬ افزایش قدرت بازدارندگی است.

از پیام و سخنرامی خامنه اي بخوانید که میگوید:

* سال پُرماجرایی را گذراندیم.

* به فضل الهی فردای ایران عزیز بسیار بسیار بهتر از امروز خواهد بود.

* افرادی که دائماً تهدیدها را به رخ ملت میکشند، ..تحت تأثیر رجزخوانی یا جنگ روانی دشمنان ایران اند

* تحریم میتواند برای کشور به فرصت تبدیل شود.

* دشمنان نیز به برتری دفاعی ایران اعتراف، و تلاش دارند آن را وسیلهی فشار قرار دهند اما این اتفاق نخواهد افتاد و جمهوری اسلامی به کوری چشم آنها تقویت بنیهی دفاعی خود را ادامه خواهد داد.

* توانایی و مشت محکم جمهوری اسلامی در عرصهی دفاعی، درواقع قدرت بازدارندگی ایران است که در سایهی تحریمها به دست آمد و در مسائل اقتصاد نیز میتوان از فرصت تحریمها، به همین توانایی بازدارندگی رسید.

* باید بازدارندگی ایجاد کنیم و به مرحلهای برسیم که دشمن احساس کند نمیتواند از معبر مسائل اقتصادی به کشور ضربه وارد کند و ملت را تحت فشار قرار دهد.

* اروپاییها در قضیهی برجام نیز از پشت خنجر زدند.

* ایجاد کانال مالی میان ایران و اروپا بیشتر شبیه یک شوخی تلخ است و هیچ معنایی ندارد.

 * کسانی که امروز در داخل بهطور پیوسته به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربی، روشهای غربی و هستند، درواقع تقیزادههای** جدید هستند، همچنانکه مدافعان و حامیان سند ۲۰۳۰ نیز درواقع ادامهدهندهی تفکر تقیزاده هستند.

* حکومت سعودی، «بدترین حکومت منطقه، مستبد، دیکتاتور، ظالم، فاسد و وابسته» است

* البته از ساخت مراکز هستهای و موشکی برای حکومت سعودی ناراحت نمیشویم زیرا این مراکز در آیندهی نهچندان دور به فضل الهی به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.

پیام و سخنرانی امسال خامنه ای٬ برخلافخود شیرینکردن های امثال اکبر گنجی و  تبلیغات رسانه های رسمی در داخل و خارج از کشور٬ نه مربوط بهغرب و غرب زدگیو  “تولیدواقتصادبود و نه  اراجیفرابطه دولت و ملتوتوسعه اقتصادی٬ این پیام نه مطلقا در مورد اهمیت کاهش فشار کمر شکن معیشت بر گرده اکثریت دهها میلیونی جامعه ایران بود و نه کاهش فساد و اختلاس!

این پیام٬ تلاشی است برای نشان دادن شانس ها٬ فرصت های بقا حاکمیت از تعرض اکثریت هشتاد میلونی است که امروز کارد به استخوان شان رسیده است و بیش از این حاضر نیستند که برای بقا نظام٬ فقر و گرسنگی و بیکاری و گرانی و بی افقی را تحمل کنند.

این را بیش از هرکس مردمی که چهل سال است حاکمیت جمهوری اسلامی را تجربه کرده اند و از دیماه دوسال پیش علیه شان قد علم کرده اند٬ با گوشت و پوست و استخوان خود حس می کنند. این را طبقه کارگر صنعتی که از هفت تپه و فولاد و بدنبال آن دهها و دهها مرکز کاری٬ برای تامین معاش شان به قدرت خودشان و علیه نظام سود و سرمایه و گندیده ترین نمایندگان تاریخی آنها در حاکیمت جمهوری اسلامی ایران قد علم کردند و به مصاف مستقیم شان آمده اند٬ می دانند و حس میکنند.

حنای داعیه های پوچ بهبود وضع معیشت مردم و رسیدگی به این و آن مشکل اساسی مردم٬ نزد محکومین در ایران رنگ باخته تر از این ها است که کسی کمترین امیدی به آن داشته باشد. این داعیه ها٬ تنها  و تنها دستمایه حواله شدن مشت های گره کرده بیشتر به طرف همه سران در حاکمیت است که همه مردم٬  آنها را منشا فقر و سیه روزی خود میدانند.

پیام و سخنرانی نوروزی خامنه ای٬ اما مهمترین رکن اش٬ همان است که خود بارها و بارها بر آن تاکید گذاشته است٬ آنهم سرمایه گذاری بر تنها شانس جمهوری اسلامی برای بقا٬ یعنیقدرت بازدارندگیاست! شانسی که فرصت دستیابی به آن٬ به سهولت ممکن نیست.

در شرایطی که سرتاپای نظام خامنه ای ها  و روحانی ها  و خاتمی ها٬ زیر فشار اعتراضات هرروزه و سراسری محکومین٬ و بخصوص طبقه کارگر٬ از امروز به فردا و بدنبال راه نجاتی میگردد٬ باز هم تحریم ها و شکاف با غرب٬ برای شانراه گشااست.

در چنین شرایطی است که مقام معظم در راس نظام مشرف به موت جمهوری اسلامی٬ چنان اعتماد به نفسی پیدا میکند که از دست بدست شدن قدرت در عربستان سعودی از  دست خاندان مرتجع آل سعود به خاندان مرتجع دیگر٬  “مجاهدان اسلامیهم خانواده خامنه ای٬ صحبت کند!

پس از عراق نوبت عربستان محتوای فرمایشات مقام معظم و امید بقا نظام است! “قدرت بازدارندگی٬ که قرار است به عرصهاقتصادیهم تعمیم یابد٬ عبارت است از گسترش توان میلیتاریستی جمهوری اسلامی علیه کشورهای همجوار! دیروز عراق و امروز عربستان سعودی٬ فردا هر کشور دیگری در منطقه!

این اشتها را باید کور کرد و فرمان گسترش میلیتاریسم٬  را باید به قدرت پیشروی مبارزه برای گرفتن معاش خود به قدرت خود٬ خنثی کرد. مردم در ایران٬ طبقه کارگردر ایران٬ سر دشمنی با هیچ مردم و کشوری در همسایگی خود٬ ندارد. باید تبلیغات کثیف ناسیونالیستی علیه مردم در کشورهای دیگر را٬ خنثی کرد. برچیدن شدن بساط حکومت های مرتجع مذهبی و قومی و اسلامی٬ کار جنبش های پیشرو٬ کار طبقه کارگر و کار جنبش سوسیالیستی است. جابجایی خاندال سعودی با خاندان مجاهدین اسلام٬ گسترش قدرت جمهوری اسلامی در عراق و هرکشور دیگری٬ علیه منافع مشترک مردم در هر دو این کشورها و منشا دشمنی و نفاق و .. بین مردمی و شهروندانی است که علیه حکومت های خودی٬ هم سرنوشت اند.

باید با گسترش مبارزه برای بیرون کشیدن معاش خود از حلقوم حاکمیت٬ به نیروی متحد و متشکل خود٬ امکان و شانس تحرکات میلیتاریستی٬قدرت بازدارندگیرا از جمهوری اسلامی گرفت.
 

———

** اشاره به سید حسن تقی زاده٬ از شخصیت های مذهبی سکولار شده مشروطه است و و احکام تکفیر مراجع و فیضه علیه او.


۲۵
مارس ۲۰۱۹