تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست(خط رسمی)

 


 

 

گزارشی از مراسمهای هشت مارس حزب در خارج کشور

 


 

تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست (خط رسمی) امسال در کشورهای مختلف، مراسمهای متنوعی را به مناسبت ۸ مارس، برگزار کرد. مراسمی که بر متن گسترش طنین آزادیخواهی و برابری طلبی در ایران و رهایی از یوغ رژیم اسلامی سرمایه،  رنگ و بوی متفاوتی نسبت به سال های گذشته داشت.
 

لندن

در لندن، مراسم ۸ مارس با شعر خوانی سونیا محمدی آغاز گردید و سپس بعد از پخش ویدئو کلیپی از تاریخچه هشت مارس و مروری بر مبارزات زنان در جهان، آذر مدرسی در مورد أوضاع فعلی در ایران، جایگاه و نقش جنبش زنان در أوضاع فعلی ایران با عنوان "جنبش رهایی زن و انقلاب آتی" سخنرانی کرد. در ادامه بختیار پیرخضری اطلاعیه های سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و اتحاد سراسری بازنشستگان ایران که به مناسبت روز جهانی زن صادر شده بود را قرائت کرد. مراسم با موزیک زنده توسط افشین و اسلاید شویی از بزرگذاشت روز جهانی زن در ایران، ادامه پایان یافت.
 

اسلو

شهر اسلو امسال شاهد یکی از بزرگترین تظاهراتها به مناسبت روز جهانی زن بود. اعضا و فعالین حزب همراه با فعالین سازمان رهایی زن در تظاهرات ۸ مارس این شهر شرکت داشتند.
 

بلژیک

تشکیلات بلژیک حزب از فعالین کارزار سه روزه ای بودند که از سوی "سازمان زنان هشت مارس ایران-افغانستان" در چهلمین سالگرد تظاهرات زنان علیه حجاب اجباری در سال ۱۳۵۷، در سه شهر هامبورگ (آلمان)، دِن هاخ (هلند) و بروکسل (بلژیک) برگزار شد. در روز اول در هامبورگ تجمعی در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران پس از سخنرانی و قرائت بیانیه‌ها، یک گروه نوازنده‌ی آلمانی آهنگ‌هایی زیبا و انقلابی را برای حضار اجرا کردند.

در روز دوم، تجمع در نزدیکی ایستگاه مرکزی شهر "دِن هاخ" ("لاهه" به زبان فرانسوی) در هلند آغاز شد. تعدادی از فعالین حقوق زنان به نمایندگی از تشکل‌ها و گروه‌های مختلف هلندی و غیر هلندی برای شرکت کنندگان سخنرانی کردند. اجرای سرودهای اعتراضی و مترقی توسط دو زن هلندی و سخنرانی جسورانه‌ی زنان از ایران و افغانستان، از نکات قابل توجه این تجمع بود. شرکت کنندگان سپس به سمت دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه حرکت کردند و در مسیر تظاهرات اعلامیه پخش کردند و شعار سر دادند. در مقابل دیوان بین‌المللی دادگستری نیز شرکت کنندگان به اجرای سرود دسته جمعی پرداختند.

در روز سوم، هشتم مارس، در بروکسل جمعیت چشمگیری به خیابان آمده بودند تا در تظاهرات این روز شرکت کنند. شرکت کنندگان در کارزار سه روزه قبل از این تظاهرات به مدت بیش از دو ساعت در مقابل سفارت ایران تجمع کردند و علیه رژیم منفور جمهوری اسلامی شعار داده و سخنرانی کردند. خواننده‌ی معترض افغانستانی، شکیب مصدق، هم سرودی را برای حاضرین اجرا کرد. در ادامه تجمعی کوتاه در مقابل سفارت آمریکا در اعتراض به هرگونه دخالت‌های این کشور در امور داخلی ایران، برگزار شد.

این کارزار سه روزه، با شرکت در تظاهرات چندین هزار نفری در بروکسل از مرکز شهر تا ساختمان اصلی اتحادیه‌ اروپا و برگزاری جشن در یک مرکز فرهنگی این شهر، به کار خود پایان داد.

اعضای حزب حکمتیست در طول این سه روز حضوری فعال داشته و به پخش اعلامیه‌های حزب و حمل پلاکارد پرداختند.
 

گوتنبرگ

در گوتنبرگ سوئد، اعضا و فعالین حزب همراه با فعالین سازمان رهایی زن در تظاهرات ۸ مارس این شهر شرکت داشتند.
 

کلن

واحد کلن تشکیلات آلمان حزب، به مناسبت روز جهانی زن، برنامه  خود را روز جمعه ۸ مارس، برگزار کرد. در این برنامه، ثریا شهابی، در مورد نقش جنبش زنان، تحت عنوان "جنبش رهایی زن وانقلاب آتی" و سپس مینا زرین‌، از چهره های حقوق زنان، سخنرانی کردند. سخنرانان در مورد هشت مارس بر پیشروی جنبش چپ و سوسیالیستی در این عرصه، در ایران و در جهان، تاکید کردند. در ادامه تریبون آزاد، اعلام شد و شرکت کنندگان در مورد مسئله زن، از زوایای مختلف صحبت کردند.

در این برنامه از شرکت کننده گان با صرف شام و قهوه و کیک و میوه و شیرینی و نوشیندنیهای مختلف پذیرایی شد و سپس این جشن با موزیک، رقص و ....، برنامه شادی تا پاسی از شب به پایان رسید.
 

هامبورگ

واحد هامبورگ تشکیلات آلمان، در تظاهرات کارزار سه روزه شرکت داشت.
 

اشتوتگارت

واحد اشتوتگارت حزب در آلمان به همراه فعالین سازمان رهایی زن در مراسم ۸ مارس که به فراخوان گروه زنان اشتوتگارت آلمان متشکل از، سازمان ها و احزاب رادیکال و چپ و حقوق بشری و محیط زیست، بود شرکت داشتند. این مراسم در ساعت ۴ و نیم بعدازظهر با تئاتر مشترک فعالین سازمان رهایی زن و حزب حکمتیست (خط رسمی) و گروه جوانان اشتوتگارت به زبان آلمانی شروع شد.

سناریو نویس مریم رمضانی گیوی و کارگردان مهران رمضانی گیوی در این نمایش وضعیت فعالین و مدافعان زن زندانی در ایران، عدم برابری حقوقی،  نابرابری وضعیت شغلی، و توحش حاکم بر جامعه اختناق زده ایران و جایگاه زن را بیان کرده و برای حاضرین به نمایش درآوردند. این نمایش با استقبال صدها نفری که در تجمع شرکت کرده بودند روبرو شد.

شعارهای این نمایش "نه به زندان شکنجه اعدام"، "دستمزد برابر"، "موقعیت شغلی برابر"، "بیمه بیکاری برای همه"، "حقوق های معوقه باید سریعا پرداخت شوند"، "بیمه مکفی برای همه"، "زنان زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردند"، "حضور زنان در استادیوم ورزشی باید آزاد باشد"، "جنبش ما، رهایی زن"، "هشت مارس، روزاتحاد ما"، "زنان، کارگر، معلم، دانشجو، اتحاد اتحاد" و "آزادی برابری، اتحاد جهانی" بودند. در ادامه جریانات مختلف شرکت کننده در مراسم با سخنرانی، نمایش، رقص و... این روز را ارج نهادند. سپس تمامی شرکت کنندگان با شعارهایی در گرامیداشت هشت مارس به طرف مرکز شهر دست به راهپیمایی زدند. 

 

زنده باد هشت مارس روز جهانی زن

تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست(خط رسمی)

مارس ۲۰۱۹