اهداف پژاک از ترور خودی ها در دوره جدید

 

 

 

 

محمد فتاحی
 

روز ٢٩ خرداد، یکی از اعضای سابق پژاک (شاخه ایرانی پ ک ک (به نام سامان دانشور، ساکن روستای گویزه کویره در منطقه مریوان، بر سر کار در مزرعه همراه اعضای خانواده، توسط یک گروه مسلح همین حزب اعدام شد. به گفته اطرافیان و وابستگان، نامبرده به مدت ١٢ سال در صفوف پ ک ک فعالیت کرده و در دوران پایانی، یکی از فرماندهان نظامی بوده است. مادر سامان که به فاصله چند صد متری با او مشغول کار بوده است، به محض شنیدن صدای رگبار گلوله، فریاد میزند که سامان م را کشتند. علت احساس فوری مادر، خوف دائمی از ترور فرزند، به دلیل وجود این سنت در صفوف پ ک ک و اطلاع خانواده از این مسئله از طریق سامان و اطرافیان بوده است.

این سنت از داده های پ ک ک، و تاریخ  مملو از جنایات این سازمان علیه مخالفین خود است به قتل رساندن معلمین روستاها به اتهام تدریس به زبان ترکی،  کشتن عاشقان در صفوف خود به اتهام عشق ورزیدن به جنس مخالف،  کشتن اعضای سابق به اتهام خیانت و به دلیل ترک صفوف آن، به قتل رساندن مخالفین سیاسی، همه در کارنامه این سازمان مخوف تاریخی دارند. به اینها بمب گذاری در سطل های آشغال شهری و کشتن کارگران شهرداری از این طریق، تحت عنوان "جنگ با ترکیه" را اضافه کنید.

اما ترور سامان دانشور اولین جنایت این جریان به این شکل، علنی و در روز روشن، در کردستان ایران است. پ ک ک تا این لحظه جرئت عملی کردن تروریسم نوع خود در ترکیه را در کردستان ایران نداشته است. به یمن حضور کمونیست ها در این جامعه، فضا و توقع بسیار بالای سیاسی مردم در مقایسه با کردستان ترکیه، پژاک ، ناچارا یک نسخه پاستوریزه از پ ک ک در کردستان است. تلاش میکنند با "فعالیت مدنی"، اجتماعی و توده ای تداعی شوند و ظاهر چپ و میلیتانت ضد رژیمی را چاشنی این تصویر کنند. به همین دلیل، در طول تمام سالهای گذشته، علیرغم ترک تعداد قابل توجهی از افراد مسلح آن، به ترور علنی، رسمی و در روز روشن روی نیاورده است.

تیم مسلح  این جریان در منطقه مریوان، که علنا و بدون کوچکترین مشکلی از طرف جمهوری اسلامی، مشغول مانور و نمایش سیاسی نظامی است، در توضیحات اولیه شان برای مردمی که علت ترور را جویا شده اند، گفته اند که فرد ترور شده مرتکب هیچ خطای ویژه ای نشده، جز اینکه صف حزب شان را ترک کرده و از این طریق به جنبش شان خیانت کرده و طبق سیاست این حزب، جرم فرد "خائن" عدام است.

سوال این است که  چه مولفه هایی تغییر کرده که پژاک امروز در روز روشن، در مقابل چشم اعضای خانواده، یکی از فرماندهان سابق خویش را اعدام میکنند و بر اعدام عنصر "خائن" تاکید دارند؟

پاسخ روشن است! میلیتاریسم، فضای جنگی، خطر حمله امریکا به ایران و احتمال راه افتادن جنگ نیابتی و به تباهی کشیده شدن جامعه، امیدی را برای ایفای نقش این جریان ایجاد کرده است. طبق تحلیل اینها تبدیل جنگ اقتصادی و روحی و سیاسی امروز امریکا علیه ایران به یک جنگ نظامی ممکن  است. فکر میکنند در چنین حالتی، یعنی گسیختن جامعه و شرایطی شبیه سوریه، به آنها همان شانس را میدهد که در سوریه داد. تصور میکنند برمتن آشتی و دوستی امروزشان با رژیم،  جمهوری اسلامی مناطق کردنشین ایران را در اختیار آنها میگذارد تا ضمن اداره آن، از آن در مقابل مخالفین جمهوری اسلامی دفاع کنند. پژاک برای انجام این رسالت با سه  مانع روبروست؛ اعضای ایرانی در صفوف خود، نیروهای متعدد اپوزیسیون از چپ تا راست و بالاخره مردمی که خواب و خیال این سازمان سر سازگاری ندارند. ترور علنی از اعضای سابق صفوف خود پیام روشنی است به همه کسانی است که در صفوف خود این سازمان خیال  مخالفت و "خیانت" به مسیر سیاسی این سازمان را دارند. پژاک نه فقط به صفوف خود هشدار میدهد، که به احزاب اپوزیسیون در کردستان، از چپ تا راست، هم هشدار میدهد که مخالفت با تصمیم و پروژه پژاک (در اصل پ ک ک) با  ترور پاسخ میگیرد. نیرویی که فرماندهان و اعضای سابق خود را این چنین ساده و وحشیانه ترور میکند، ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه و هشدار به مخالفین خود در ابعادی فرا سازمانی و اجتماعی است.

 پژاک به فکر عقب زدن جامعه کردستان ایران تا سطح برهوت کردستان سوریه در روزهای اول شروع بحران این کشور است.

قطبی از ناسیونالیسم کرد، احزاب دمکرات کردستان ایران و .... در بلوک عربستان و ترامپ، برای تامین خیر و برکت "کردایتی"، در کنار متحدین سابق داعش ایستاده اند و بلوک دیگر ناسیونالیسم کرد، متحدین پ ک ک  در کنار داعش های شیعه به فکر تامین نان و راه انداختن بیزنیس خویش، بر متن کشتار و تباهی زندگی میلیونها نفر در ایران، اند.

کمونیسم در کردستان ایران، اولین تجربه عقب راندن و پشیمان کردن ناسیونالیسم کرد در توطئه اش علیه کمونیسم و آزادیخواهی را در تاریخ مبارزه طبقاتی در کردستان، دارد. ما کمونیست های این دوره، به صاحبان چنین پروژه های ارتجاعی اطمینان میدهیم که اینبار نیز آنها را پشیمان و عقب خواهیم راند!