حزب کمونیست کارگری حکمتیست(خط رسمی)

 


 

تحریم ها و فضای جنگی، مقدماتی برای امتیازگیری

 


تشدید جنگ لفظی میان هیئت حاکمه ایران و امریکا، رجز خوانی های ترامپ و تیم او از طرفی و روحانی و حمایت قاسم سلیمانی و سپاه از طرف دیگر، تهدید ترامپ به "برپا کردن آتشی که دنیا به خود ندیده" و روحانی به اینکه "جنگ با ایران مادر جنگهای دیگر خواهد بود"  یکبار دیگر هراس از حمله نظامی را در مقابل مردم در ایران قرار داده است.

 هر دو طرف این رجزخوانی میدانند دامن زدن به جنگی که "دنیا به خود ندیده" یا "جنگ مادر جنگها" حتی اگر بخواهند ممکن نیست. نه امریکا با معضلات داخلی و تقابل های موجود با قطب های دیگر جهانی از چنین توانی برخوردار است و نه جمهوری اسلامی توان یک جنگ دیگر در دل بحران سیاسی-اقتصادی گریبانگیر خود و مهمتر خطر عروج مجدد جنبش مردم در ایران برای به زیر کشیدن خود، را دارد. نه امریکا در سطح بین المللی در موقعیت قدرقدرتی خود در دوره جنگ خلیج قرار دارد و نه ایران توان مقابله با آمریکا را دارد و مهمتر ورود ایران به هر جنگی به معنای پایان عمر جمهوری اسلامی خواهد بود.

 هر دو طرف میدانند هدف از تهدیدات آتشین، اما پوچ شان، نه دامن زدن به جنگ که فشار برای امتیازگیری های بیشتر از هم است. ترامپ برای فشار به جمهوری اسلامی و  محدود کردن نفوذ او از منطقه و بویژه سوریه و روحانی برای نجات جمهوری اسلامی از بحران سیاسی-اقتصادی و ممانعت از ورشکستگی اقتصاد!

 چراغ سبزهای ترامپ در مورد آمادگی برای مذاکره و "توافقات بهتر" و تلاش جمهوری اسلامی برای مهیا کردن شرایط "دفاع از برجام" هدف واقعی و نهایی دامن زدن به فضای جنگی طرفین را نشان میدهد. تهدیدات امریکا به تحریمهای وسیعتر، دامن زدن به فضای جنگی اساسا تلاشی است برای حضور قوی تر در مذاکره و توافق بر سر دامنه نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه!  "خطر ایران موشکی"، "مبارزه علیه استداد حاکم در ایران"، "مبارزه علیه پولشویی، فساد مالی و تررویسم"، "دفاع از مبارزات مردم در ایران"، "دفاع از امنیت منطقه"، "حقوق بشر" و خزئبلاتی این چنین بهانه ای بیش نیستند.

 در دنیای واقعی نه حمله نظامی و نه رژیم چینجی در میان است. دل خوش کردن نیروهای راست و ارتجاعی، جریانات قومی و مذهبی و نیروهای پرو امریکایی به این کشمکش و سرمایه گداری بر فضای جنگی و میلیتاریستی، تشویق به تحریم و تهدیدات بیشتر، وعده گسترش اعتراضات و انقلاب بر اثر گسترش فقر و فلاکت و ناامنی و به تباهی کشیدن جامعه و .....فقط و فقط دشمنی این نیروها را با زندگی، سعادت، آزادی، رفاه و امنیت مردم در ایران نشان میدهد.

 فضای جنگی و تهدید به تحریمهای بیشتر، تا همین امروز تاثیرات مخرب خود را بر زندگی، معیشت و مبارزه مردم در ایران گذاشته است. مردم محروم و طبقه کارگر اولین قربانیان این جنگ اقتصادی و فضای جنگی اند.

 باید علیه تحریمهای امریکا که فقط و فقط باعث تحمیل فقر بیشتر به مردمی که بدون تحریمها هم قادر به تامین حداقل معیشت خود نیستند، ایستاد. تحریمهایی که اتفاقا دست جمهوری اسلامی را در سلب مسئولیت در قبال ورشکستگی اقتصادی و بن بست سیاسی- اقتصادی خود باز گذاشته وهمزمان دست جمهوری اسلامی را در تحمیل فضای ارعاب و سرکوب و عقب راندن مبارزه مردم برای خلاصی از استبداد حاکم و آزادی و برابری باز کرده است.

 تعیین تکلیف مردم آزدیخواه با جمهوری اسلامی از مسیر تشدید کشمکش ارتجاع حاکم در ایران و غرب، از طریق تحمیل فقر و فلاکت و ناامنی و فضای جنگی نمیگذرد. برعکس سرکار ماندن و ادامه حیات جمهوری اسلامی تا امروز مدیون همین سیاستهای اولترا ارتجاعی غرب و در راس آن امریکا است.

 مقابله با این سیاستهای ارتجاعی امریکا و معرکه بگیران آن در اپوزیسیون بخشی از مبارزه طبقه کارگر و مردم آزادیخواه علیه جمهوری اسلامی و برای آزادی و رهایی از بختک حاکم در ایران است.

 برای این مقابله و مبارزه باید حول پرچم روشن و انقلابی "منشور سرنگونی جمهوری اسلامی" در شوراهای مردمی متحد و متشکل شد.

 

 حزب کمونیست کارگری حکمتیست (خط رسمی)

٢٧ جولای ٢٠١٨