پایان دادن بە حاکمیت میلیشیایی، پیش شرط پایان دادن بە اوضاع فلاکتبار کنونی است!

 بیانیه پلنوم ۲۱ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری کردستان

 

نتیجه ۲۷ سال حاکمیت اجباری احزاب بورژوازی جنبش کردایتی بر جامعه کردستان که از یک طرف  با توسل به قدرت نظامی و  همچنین پیوند دادن تحولات سیاسی کردستان به جدال این احزاب با حکومت مرکزی و از طرف دیگر تقابل و دخالت دولتهای ابرقدرت دنیا و منطقه بخصوص ایران و ترکیه‌‌ گواهی است بر تحمیل و ادامه دادن به اوضاع فاجعه بار و استیصال و نا آرامی سیاسی کردستان. ۲۷ سال است که کردستان گرفتار نتایج اسفناک سیاست و عملکرد این احزاب میباشد. ۲۷ سال است که کردستان گرفتار یک گرداب سیاسی و یک سرنوشت نامعلوم شده است و در بازیهای سیاسی و کشمکش قدرت در بین احزاب میلیشیایی به گروگان گرفته شده است. ۲۷ سال است که فجایع گوناگون و تراژدیهای مختلف٬ اوضاع سنگین و کمرشکنی که پایانی در آن نیست٬ شرایط زندگی و وضعیت معیشتی کارگران و ستمدیدگان را رقم زده است.

 زیر سایه حاکمیت ۲۷ ساله حزب دمکرات کردستان و حزب اتحادیه میهنی٬ بمانند دو شرکت انحصاری٬ با برنامه اقتصادی توانسته اند به بالاترین درصد سود برسند و همچنین بهترین امکان را  برای انباشت سرمایه فراهم کنند و زمینه مناسبی برای در دست گرفتن و غارت تمام منابع کردستان از طرف مسئولان و نزدیکان خود را مهیا بکنند. بنا بر این شرایط٬ اقشاری از سرمایه داران بزرگ را پدید آورده اند که انحصار تمام منابع و نهادهای اقتصادی کردستان را تصاحب کرده اند و صدها میلیون دلار را به جیب زده اند.  در همان حال میلیونها انسان زحمتکش و کارگر در فقر٬ نداری و بیکاری بسر میبرند و شرایط سختی را بر زندگی آنها تحمیل کرده اند!

 بعد از رخدادهای ۱۶ اکتبر٬ مردم کردستان در شرایط به مراتب وخیم تر اقتصادی و سیاسی بسر میبرند.  علاوە بر ادامه یافتن بی حقوقی توده زحمتکش و محو هر چه بیشتر خدمات عمومی و ابتدایی٬ ادامه یافتن قطع حقوق کارمندان و گسترش بیکاری٬ وخیم تر شدن شرایط زندگی و شرایط کار کارگران٬ چپاول منابع عمومی و بازرگانی ٬ قاچاق دارو و مواد اولیه زندگی مردم٬ گران شدن  سرسام آور اقلام زندگی در بازار و.... اوضاع سیاسی کردستان نیز توسط  احزاب حاکم بورژوازی کورد در بی افقی و یک آینده نامعلوم غرق گشته که بعد از شکست و بن بستی که بعد از ۱۶ اکتبر به آن روبرو گردیدند و برای حفظ و تثبیت حاکمیت و دارای های خود٬ خواست استقلال اکثریت مردم کردستان را که خواهان تشکیل یک دولت مستقل بود را زیر پا گذاشته و به آن پشت کردند. متوسل به یک کشمکش و مسابقه کثیف سیاسی با سردمداران ارتجاعی بورژوازی عراق شدند تا یکبار دیگر  رای و خواست مردمی٬ امتیازاتی به دولت قوم پرست- اسلامی عراق بپردازند و درهمان چارچوب فدرالیسم قومی شکست خورده٬ به اسم منافع کورد خوش خدمتی دیگری به حکومت جدید عراق کرده باشند!

 تحت حاکمیت میلیشایی بورژوازی کورد که با وحشیانه ترین شکل حافظ تداوم سیستم سرمایه داری میباشند و طبقه کارگر و توده زحمکتش را تحت استثمار و انقیاد خود در آورده اند٬هیچگونه افقی که نشان از تغییر وضع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کردستان که منافع توده کارگر و زحمتکش را نمایندگی کنند دیده نمیشود. همچنین روند تغییرات سیاسی و کشکمش میان احزاب بورژوازی کورد از ناسیونالیست و اسلام سیاسی در تصاحب قدرت، بیانگر مجدد این میباشد که موقعیت سیاسی و اقتصادی کردستان برای کارگران و زحمتکشان به مراتب دشوارتر گشته است. شکاف  طبقاتی در کردستان بیش از پیش نمود یافته است و تعداد بیشتری از طبقه کارگر و اقشار محروم و کم درآمد را به ورطه فقر و گرسنگی کشانده است. درآمد مسئولان احزاب حاکم و جناح های بورژوازی سهیم در قدرت٬ سر به فلک کشیده است و برای حفظ قدرت خود  و وضع موجود از هر جنایت و سرکوبی  تا مزدوری برای دولتهای منطقه و آمریکا  فروگذاری نخواهند کرد.

 رهایی نهایی از این همه مکنت و استیصال کنونی کارگران و زحمتکشان در گرو انقلاب کارگری و ریشه کن کردن سیستم نظام مزدی و مالکیت خصوصی است. وجود حاکمیت  میلیشایی احزاب بورژوا ناسیونالیستی که مسبب این وضع فلاکت بار هستند٬ بەعنوان اولین و بزرگترین مانع در مسیر این مبارزه میباشد. به همین خاطر سازمان دادن و رهبری کردن جنبش های نیرومند مردمی برای سرنگون کردن حاکمیت و پایان دادن به وضع موجود٬ اولین قدم در راستای بوقوع پیوستن انقلاب کارگری میباشد که همزمان خواست و آمال طبقه کارگر و زحمتکشان را به سرانجام برساند.

 در چند سال گذشته مردم زحمتکش٬ آزادیخواه و ناراضی کردستان٬ نفرت و بیزاری خود را علیه حاکمیت به صورت گسترده نشان داده اند و با اعتصاب کردن ٬ تظاهرات راه انداختن وهمایش های دهها هزار نفری٬ خواسته های خود را در مقابل حکومت گذاشته اند و حتی خواست پایان دادن و به زیر کشاندن حاکمیت موجود به شیوه های مختلف از طرف این معترضان بارها بروز کرده است. اما نتیجه مبارزه و نارضایتی مردم ستمدیده  کردستان در طی این سالها٬ این واقعیت را نشان میدهد که حاکمیت گوش شنوایی برای شنیدن خواسته ها و مطالبات مردم را ندارد. به همین دلیل ایجاد تغییر در شرایط معیشتی فلاکت بار و زندگی مردم و دست یافتن به این خواسته ها٬ در پیوند با به میدان آمدن هر چه بیشتر توده های مردمی و سازمان دادن جنبش های سیاسی برای پایان  دادن به حاکمیت موجود و به قدرت رساندن یک حکومت که با اراده سیاسی و رای مستقیم مردم میباشد که بتواند تامین کننده معیشت و گذران زندگی و حقوق آنها باشد. حکومتی که امنیت و ثبات سیاسی و یک زندگی بهتر و شایسته را برای مردم کردستان به ارمغان بیاورد. همزمان نیز مسئله رفراندوم مردم کردستان برای جدا شدن و تشکیل دولت مستقل را به سرانجام برساند و آن را عملی کند و این جامعه را منجلاب موجود  و تنش های قومی که فدرالیسم ارتجاعی قومی مسبب آن است را بیرون بیاورد.

 پلنوم ۲۱ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری کردستان در شرایطی بر این امر پافشاری میکند که خود را در صف مقدم این مبارزه و اعلام نارضایتی توده های کارگر و زحمتکشان میبیند٬ همزمان نیز همه تلاش خود را برای هر چه نیرومند تر  کردن این جنبش تا رسیدن به خواست نهایی که همان  سرنگون کردن حاکمیت موجود میباشد و کردستان را به برای تشکیل یک دولت مستقل رهبری کند. به همان نسبت نیز شرایطی را ایجاد کند که تحت آن مردم کردستان بتوانند به صورت آزادانه  سیستم حکومتی آینده کردستان را انتخاب بکنند. در این راستا حزب کمونیست کارگری کردستان تلاش میکند به مثابه یک حزب سیاسی نیرومند و با اتکا به قدرت توده ای در میدان کشمکش و جدال بر سر آینده جامعه ظاهر گردد و بتواند رهبری کمونیستی این جنبش را نمایندگی کند. همچنین تلاش میکند به عنوان یک حزب کارآمد آن را حول یک افق سیاسی انقلابی سازمان دهد و تا رسیدن به هدف نهایی آن را قدرتمند تر پبش ببرد. حزب کمونیست کارگری کردستان همه کارگران و مردم آزادیخواه٬ فعالین کارگری و آزادیخواه٬ فعالین جنبش های اعتراضی را فرا میخواند که در ایم مبارزه فعالانه حضور یابند و همراه با ما این وظیفه را به سرانجام برسانیم.

 حزب کمونیست کارگری همه آن احزاب و جریاناتی را که مدعی دفاع و پشتیبانی از آزادی و حقوق مردم میباشند٬ ولی تاکنون از یک طرف خود را به عنوان اپوزوسیون  به جامعه معرفی میکنند و از طرف دیگر بصورت مستقیم و غیر مستقیم خود بخشی از پروسه سیاسی در کسب کرسی های قدرت در این حکومت میباشند٬ فرا میخواند که به این  بازی  سیاسی و خوش بین کردن مردم با سیاستهای شکست خورده و ناکارآمد  پایان دهند! از فریب دادن مردم و از  سوق دادن این طیف  زحمتکش در سناریو های مشمئز کننده حکومتی دست بردارند! از فریب و تحمیق مردم در جهت ترمیم وضع موجود و تغییرات سطحی در راستای مشارکت در حکومت میلیشیایی بپرهیزند و از مشارکت در چپاول و غارت مردم و همدستی با حکومت بپرهیزند. پایان دادن به این قدرت  پیش شرط محو هرگونه استیصال و فلاکتی است که جامعه در آن گرفتار شده است و هرگونە دگرگونی بینادی در زندگی و معیشت مردم است.

 

حزب کمونیست کارگری کردستان

اکتبر ۲۰۱۸

 

 

ترجمه: وریا نقشبندی