در معرفی قرار درباره اسلام زدایی در جامعه


سخنرانی در کنگره نهم حزب

 

 

امان کفا
 

رفقای عزیز
قرار درباره اسلام زدایی در جامعه را در اینجا داریم. در ابتدا یک نکته لازم است که بگویم که چرا این قرار را امروز و در این کنگره داریم. مسلما، در مورد مذهب ، و یا کمونیست ها و مذهب  بطور کلی، قراری لازم نیست. قرار در مقابل شما، نه در مورد مذهب علی العموم، بلکه مشخصا در مورد تحرک امروز برای اسلام زدایی در ایران است. این امری است که مستقیما منتج و مربوط به شرایط موجود و مشخصا بعد از شورش دیماه است.

 نکته اصلی این قرار همین شرایط امروز است. قراری که یک سال پیش، به این شکل برای ما در دستور نبود. این قرار برای اعلام سیاست، خواست و نظر کمونیست ها در مورد مثلا مدرنیسم و سکولاریسم و .... در مقابل ارتجاع اسلامی نیست. اساس این قرار ناشی از شورش ، آنچه در پس از آن رخ داده و تغییراتی که در فضای سیاسی جامعه بوجود آمده است، می باشد. اتفاقاتی که بوضوح سوت پایانی کل اراجیف تبلیغاتی جمهوری اسلامی در مورد اسلام و اسلامی بودن جامعه را زد. به همین اعتبار، تحرک اسلام زدایی در جامعه نام مناسبی برای آن است. و باز به همین ترتیب قرار ضرورت متحد کردن و ایجاد صف متحدی از مردم، صفی که تضمین کننده کنار زدن این قوانین ارتجاعی است، را ناشی از همین تصویر و این شرایط  میداند.

 در اولین بند این قرار، به حاکمیت اسلام و قوانین مذهبی و... اشاره شده است، اما نکته اساسی قرار مسئله حاکمیت قوانین اسلامی بعد از شورش دیماه است، واقعه ای که بدون در نظر گرفتن آن، جایگاه این قرار را نمیتوان توضیح داد. اینکه با دیماه و پس از آن تغییر مهمی در ایران بوقوع پیوسته است. تغییری که به سوال کشیدن جایگاه و نقش اسلام و قوانین اسلامی و برخورد مردم به حکومت اسلامی آن را نمایان می کند. تغییری که عقب راندن جمهوری اسلامی را به شکلی دیگر به جلوی صحنه جامعه آورده است. این آن مولفه ای است که با دوره های قبل متفاوت است. ما قبلا هم گفته بودیم که "ایران جامعه اسلامی نیست". اما اینجا صحبت از صحت، مورد قبول و یا موافقت با این نکته یا نگاه به جامعه نیست بلکه مشخصا همین اتفاقات دیماه است که پرچمدار این اسلام زدایی بود. و این نکته محوری در این قرار است.

 در این قرار، در بند دوم مشخصا در مورد شورش دی ماه، شکفتن یک جنبش رادیکال اجتماعی و تاثیر آن را می بینید. در ادامه همچنین به مسائل مربوط به ارتجاع، سنت های عقب مانده و آن  قوانین و اسلامی  اشاره شده اما نکته مهم اینجاست که این جنبش رادیکال اجتماعی کل جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده و این آن مولفه و پیشروی است که دیگر نه قابل کتمان است و نه قابل باز پس گیری.

دو بند اصلی در این قرار است که کوتاه بر آنها تاکید می کنم.
 

  • یکی اینکه، مبارزه با اسلام و مذهب و ارتجاع نه فقط امروز، بلکه بخشی از فعالیت روتینی است که ما کمونیستها همشیه داشته ایم و ادامه خواهیم داد. آنچه در اینجا اما مورد تاکید است این است که چگونه امروز مبارزه برای اسلام زدایی به مبارزه علیه ارتجاع و استبداد حاکم، به مثابه یکی از ارکان اصلی انقلاب آتی در ایران گره خورده است، و این اتصال است که در این قرار مورد تاکید است و ملاحظه می کنید.
     
  • دیگری امری است اساسا مربوط به حزب ما و فعالیت مشخصی که را در همین رابطه در مقابل ما قرار می دهد. قرار تاکید میکند که حزب حکمتیست موظف به پیشبرد این مبارزه و بوجود آوردن اتحادی وسیع را در دستور کار خود قرار می دهد. شاید لازم نباشد که بگویم که بخش ها و جناح هایی از اپوزیسیون شرایط امروز را، بخصوص از پس از دی ماه، چون گذشته و ادامه خظی آن نشان میدهند. برای نمونه، دم از مسلم بودن خواسته هایی چون جدایی دین از دولت می زنند،  و یا اینکه خواست برابری زن و مرد در تقابل با قوانین اسلامی  در این سطح، گویا داده شده و متعلق به گذشته است. اینطور وانمود می کنند که گویی تمامی این گونه خواسته ها، از قبل هم در این سطح وجود داشته و داده و فرض جامعه بوده و دیماه تغییری در تحرک برای اسلام زدایی در جامعه بوجود نیاورده است. تلاشی برای کمرنگ کردن و یا بی اهمیت کردن خود این تحرک و جنبش به نام اینکه "این مبارزه همیشه بوده".  ما در اینجا می گوییم که اینطور نیست و سربلند کردن تحرک برای اسلام زدایی بیانگر تغییری است که در جامعه در پس از دی ماه اتفاق افتاده است. اتفاقی که بالانس جدیدی را در جامعه بوجود آورده و شرایط گذشته را تغییر داده است. و باز البته شرایطی که در آن نقش کمونیست ها تعیین کننده است.

 آنچه مسلم است این است که در پروسه انقلابی سرنگونی آتی، این عقب راندن اسلام و آن رنسانس اصلی که پس از آن انقلاب خواهد آمد، بر این مهم متکی است و این امر را به  یک محور اساسی آن تبدیل کرده است. محوری که باید مردم را حول آن متحد کرد. برسمیت شناختن این مهم، مترادف است با تلاش برای بوجود آوردن یک صف متشکل، صفی از مردمی که عقب راندن اسلام و قوانین اسلامی حاکم یکی از خواسته های اصلی شان علیه جمهوری اسلامی است. این کار، این تلاش است که این قرار همین امروز در دستور ما قرار می دهد. تلاش برای بوجود آوردن صفی که در مبارزه برای سرنگون ساختن جمهوری اسلامی، می تواند پایه اصلی و سنگ بنای آزادی و برابری را تثبیت می کند.  این قرار بر همین نکته تاکید دارد و من پیشنهاد می کنم که به این قرار رای دهید.

 

* صفحه ویژه کنگره نهم حزب