قرار درباره

 تخریب محیط زیست در ایران

 عواقب انسانی -سیاسی آن

مصوب کنگره نهم حزب کمونیست کارگری حکمتیست)خط رسمی(

 

 

نظر به اینکه:

 ١- بحران آب و  تخریب محیط زیست، که مستقیما محصول سودجویی، بی مسئولیتی، فساد دستگاه حاکمه ایران طی چهل سال گذشته بوده است، مستقیما زندگی و سلامت میلیونها نفر از شهروندان در سراسر ایران را در معرض خطر دائم قرار داده است.

 ۲- این بحران، علاوه بر خطرات جانی و سلامتی، بر ابعاد بیکاری، فقر و محرومیت وسیع مردم در مناطق مبتلا به آن، افزوده است. این واقعیت  و خطر مهاجرت های اجباری وسیع و فرار از بحران محیط زیست و فقر و بیکاری، زندگی امروز و آینده میلیونها نفر را در ایران تحت تاثیر قرار داده است.

 ۳- جمهوری اسلامی ایران، نه تنها علیرغم بحران های مداوم محیط زیست، کمترین مسئولیتی در مهار، کنترل و مقابله با آن را ندارد، بعلاوه با حربه های سیاسی و پلیسی به مقابله با این تحرکات اعتراضی پرداخته است و کمترین دورنما و امکانی برای مقابله با عواقب مخرب این بحران ها بر کار و زندگی میلیونها نفر در ایران ندارد.

 ۴- اختصاص منابع به حل بحران و تخریب محیط زیست شهروندان، با منافع اقتصادی، نظامی، سیاسی حاکمیت در تناقض است. بی پاسخی به بحران محیط زیست و تداوم وضع موجود، نه تنها امکان پذیر نیست که میتواند مخاطرات سرنوشت سازی بر زندگی میلیون ها نفر در ایران داشته باشد.

 ۵- بحران تخریب محیط زیست، با اعتراضات وسیع و شورش های برحق در مناطق آسیب زده روبرو شده است. ظرفیت و آمادگی مستقیم و وسیع مردمی برای دخالت در این بحران، برای کمک رسانی و برای امکانات سازی، بارها و بارها تجربه شده است. مردم علیرغم مقابله حاکمیت و نهادهای سرکوب، خود راسا برای دخالت در کمک رسانی انسانی و چاره جویی،  به میدان آمده اند.

  لذا کنگره نهم حزب اعلام میکند:

 ١- هیچ بهانه، اولویت سیاسی و نظامی و بین المللی و  … دولت و حاکمیت و نهادهای آن، برای تداوم بی مسیولیتی خود در قبال بحران و تخریب محیط زیست را به رسمیت نمی شناسد. هیچ چیز فوری تر و مهم تر از رسیدگی به شرایط زیست و کار مردم در ایران نیست.

 ۲- ما ضمن حمایت از مبارزات مردم در ایران برای علیه تخریب محیط زیست، هر نوع بهربرداری جریانات قومی و مذهبی و دامن زدن به تحریکات قومی و مذهبی و هویت تراشی های کاذب، به بهانه بحران محیط زیست را محکوم میکنیم. 

 ۳- ما همه مردم در سراسر ایران، مستقل از مذهب، زبان ورا به سازمانیابی و مبارزه متشکل برای مقابله با بحران های محیط زیست و حاکمیتی که منشاء تعمیق این بحران است، فرا میخوانیم.

  ۴- حزب حکمتیست، حمایت و شرکت در دفاع سازمان یافته مردم از خود در مقابل بحران محیط زیست، را امر خود میداند. کنگره حزب همه کمونیست ها و رهبران و پیشروان طبقه کارگر را به پیوستن به این جدال فرا میخواند.

 

 

 

* صفحه ویژه کنگره نهم حزب