دنیا بدون خدایان و ادیان جای بهتری برای زندگی است

 (در حاشیه زخمی شدن دهها نفر در مراسم مذهبی "یهودیها" در لندن)

 

بختیار پیرخضری

 

امشب در یکی از مراسم های مذهبی یهودی به اسم لاگباومر (Lag BaOmer)در محله ستامفورد هیل لندن، منطقه ای که بیشترین جمعیت یهودی نشین لندن را در خود دارد، دهها نفر بر اثر یک انفجار زخمی شدند. بنا به گزارش tvnz نیوز و چند خبرگزاری دیگرعلل آتش سوزی پرت کردن یک گوشی موبایل سمارت به عنوان نماد دیو و پلیدی بهداخل آتش بوده است.

 طبق سنت مذهبیون یهودی صدهها سال است که در مراسم لاگباومر با بر پا کردن آتشبزرگی "دیو و پلیدی" را می سوزانند!

 خبرها در این زمینه ضد و نقیض است، اولین خبر پرت کردن موبایل و انفجار باطری آن داخل آتش بود، بعد تعدادی از خبرگزاریهای دیگر اعلام کردند که علتش انفجاربنزین بوده و سپس گفتند حمله تروریستی بوده، الان هم میگن روغن شمعهایی زیادی بوده که باعث انفجار شده است!

 سخت است فهمید علت اصلی کدام از این گزینه های چهار جوابی بالاست. اما هر چه هست ریشه اش از شست و شوی مغزی و کارکر دستگاه مذهب و در نتیجه عقب ماندگی محض لذا و از ریشه همین مراسم دوران تحجر و سوزاندن دیو نشات میگیرد.

 این چه متایی است که اینگونه افراد را را تا حد  جنون  میبرد و گوشی موبایل را که از دست آوردهای علم و تکنولوژیست، عامل فساد بر زمین خدا میدانند!

 طالبان هم در افغانستان تلویزیون ها را از خانه های مردم بیرون می آورد و با چوب و سنگ به جانش می افتادند. در ایران هم دستگاه ویدیو کاملا غیر قانونی بود و بعدها و هنوزم ماهواره غیر قانونی است.

 رهبران مذهبی به خوبی میدانند موبایل و ماهواره و کلا علم و تکنولوژی هیچ قرابتی با خرافات ادیان و خدایان ندارد و کل خدایان را زیر سوال می برد و وجودشان را انکار میکند. میدانند که چشم و گوش مردم را باز میکنند و حتی بعضا مریدان خودشان می بینند که دنیای خارج از احمد آباد افغانستان و اردوگاه اشرف مجاهدین و فضای سکتهای مذهبی اسرائیل که امروز حاکمیت در این کشور را هدایت میکنند و از تحجر و عقب افتادگی مذهبی استفاده و جان مردم و کودکان فلسطینی را میگیرند،..... زندگی دیگری در جریان است.

 حداقل در بسیاری از نقاط دنیا یک شبه آزادی های شخصی موجود است، هر چند پولی اما شما میتوانی کشفیات و دست آوردهای علم و تکنولوژی را بخشا در اختیار داشته باشی و از آن استفاده کنید. وارد بحث متقابل این که علم و تکنولوژی هم در اختیارسرمایه داریست و ....نمی شوم. میدانم نظرهای متفاوتی در این زمینه موجود است و اینجا نمیخوام فوکوس از روی مذهب کم رنگ شود.

 مارکس اثرات منفی افیون یا همان مخدرات و متا را بهتر از هر دانشمند و دکتر و روانشاسی تشخصی داده بود و به همین دلیل گفته است که "دین افیون توده هاست" . افیون، فرد را در اختیار خودش قرار میدهد و فرد بدون افیون نه احساس امنیت میکند، نه جستجوگر است، نه از لحاظ ذهنی و جسمی سالم است، و تا زمانی که مقابل افیون می ایستد و باهاش جنگ میکند به تغییر هم فکر نمیکند. هر کسی هم که خودش را بنده و برده خداو نمایندگانش که همان رهبران مذهبی دنیا هستند ، بداند تا مقابل این خدا یانی که ساخته دست انسانند نایستد و با جرات نگوید تو و شما وجود ندارید، تو آفریننده من نیستی و به این باور نرسد که تمام ادیان و رهبرانشان برای تحمیق توده ها ساخته و برگزیده شده اند به تغییر ذهن و تفکر  ناسالمش فکر نمیکند.

 شاید بی جا و بدون موضوعیت نباشد که امروز غروب یکی از همسایه ها هفتاد ساله مان مشغول تبلیغ برای گرفتن جشن در پارک محله به مناسبت نامزدی پرنسس هاری با خانم مگان بود. می نالید که اهالی محله از این ایده استقبال نکرده اند و به قول خودش ناامید شده بود. وقتی که ما کمی باهاش حرف زدیم و گفتیم الان دیگه اکثریت مردم وقهی به ملکه و پرنس و پرنسس نمی نهند و اکثریت مردم برای متولد شدن سومین بچه کیت میدلتون و پرنس ویلیام نه فقط خوشحال نیستند بلکه چون میدانند باید مالیات بیشتری به خانواده سلطنتی بدهند احساس خوبی ندارند اما به دلیل اینکه بچه تقصیری در بدنیا امدنش ندارد و دست خودش نبوده بچه را سرزنش و نفرین نمی کنند. بهرحال بعد از چند دقیقه گپ زدن گفت من هم دل خوشی از خانواده سلطنتی ندارم و میخوام از این اتفاق به عنوان بهانه برای سازمان دادن یک پارتی و پیک نیک و رقص و دیرنک خوردن همسایه ها در پارک محل یا سالن محله بصورت مجانی استفاده کنم!. بیشتر از این بحث را ادامه ندادیم و گفتیم گود لاک!

 فشار جامعه و بی دینی و روی آوری نسل جوان به بی خدایی و آگنوستيک بودن و به سخره گرفتن خدا و ادیان در مکان های عمومی، کساد شدن بازار اماکن دینی بسته شدن بسیاری از آنها در اروپا و آمریکا و ...به دلیل عدم مراجعه مردم، رایج و عادی شدن ازدواج های غیر مذهبی، زیر سوال بردن کشیش ها توسط بچه های دبستانی و کم آوردن کشیش ها در مواجه با سوالات و منطق بچه ها، محو شدن تبلیغات مذهبی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها تا حد بسیار زیادی، کم آوردن مذاهب در برابر علم فیزیک و نجوم و زیست شناسی و سایر علوم، رو شدن پرونده های سوءاستفاده های جنسی در اماکن مذهبی و دهها دلایل دیگر مریدان دینی را براشنفته کرده است و به همین دلیل از هیچ جنایتی دریغ نمیکنند.

 اما بسیاری از رهبران مذهبی بر این موضوع آگاهند و اتفاقا برای نجات ادیان از دست تکنولوژی تلاش میکنند ادیان را ابدیت و به روز کنند. مثل پاپ فرانچسکو که با اشاره به علم و دانشمندان بزرگ و به قول خودش با دلائل کاملا علمی و منطقی قبول کرد که منشاء پیدایش انسان از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) بوده و موضوع آدم و حوا، طوفان نوح، طبقات هفتگانه آسمان و بسیاری از تئوری ها، داستانها و اسطوره های مذاهب مختلف در کتابهای "مقدس" شان را خرافی خواند.

 پاپ "کافر" وجود جهنم را دروغ خواند و به رشد علم و تکنولوژی اقرار کرد. انجیل، تورات و قرآن را قدیمی خوانده و گفت که با توجه به پیشرفت و دست آوردهای بشریت ادیان و قرآن و انجیل و ... هم باید رشد و تغییر کنند و منطبق با این پیشرفتها و علم امروز به روز شوند!

 بخش بزرگی از رهبران مذهبی چه مسیحی و چه اسلامی و یهودی و .... از طریق معرفی تعدیل ادیان و به روز شدن شان همراه با پیشرفت علم و دانش بشر در تلاش برای نجات ادیان و خدایان هستند. بخشی هم مثل داعش و القاعده و بخشا یهودی ها و مسیحی ها و ....که خطر عدم استقبال نسل جوان از ادیان را به خوبی احساس کرده اند دست به هر جنایتی میزنند و در تلاشند با ترور و ارعاب و استفاده از بد نامی سرمایه داری و ضدیت ظاهری با امپریالیسم جا پایی در منطقه ای برای ترویج دین شان باز کنند.

 برای نجات کل دنیا از دست ادیان و خدایان، علاوه بر سیستم آموزشی  باید با  پایان دادن به حاکمیت بورژواها که به مذهب به عنوان یک پایه اصلی حفظ حاکمیت خود تکیه دارند و برای حفظ آن از کیسه طبقه کارگر و مردم محروم پول خرج میکنند، باید با رهایی کامل انسان و اعمال برابری کامل اقتصادی و...، ریشه شان را خشکاند و بعضی از مراکز جنایات ادیان را بعنوان سنبل و نماد بربریت و خشونت و جهل و خرافه بعنوان موزه جنایات حفظ کرد و به آیندگان نشان داد که هیچ وقت دوباره هیچ بشری به سمتش نرود.

 دنیا بدون خدایان و ادیان جای بهتری برای زندگی خواهد بود.

 

 سوم مه ۲۰۱۸