دفتر کردستان حزب حکمتیست(خط رسمی)

 

 

سیاست و جنگ پژاک در خدمت کیست؟

 

 

پژاک شاخه پ ک ک در کردستان ایران، دیشب در عملیاتی نظامی تعدادی از سربازان یک پایگاه را کشته و مجروح کرده است. این اقدام به ظاهر میلیتانت و بطور کلی سیاست و جنگ پژآک در خدمت کیست؟

 پژاک(حزب حیات آزاد کردستان) از بدو تاسیس خود توسط حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) بارها از جمهوری اسلامی خواسته و التماس کرده است که این جریان را بعنوان بخشی از رژیم خود در کردستان ایران بپذیرد تا در مقابل، خدماتش به رژیم را به انجام برساند. جمهوری اسلامی اگر چه رسما و علنا این خواست پژاک را نپذیرفته  اما هیچوقت در مقابل حضور پژاک در مناطق کردستان مانع جدی بعمل نیاورده است.

 طرفداران سیاست پ ک ک و پژاک در کردستان ایران در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها شرکت کرده و هم اکنون در این شوراهای دولتی شریک جمهوری اسلامی اند. در شرایط کنونی پژاک می تواند جریانی مطلوب جمهوری اسلامی برای مقابله با مبارزات توده ای و خیزش های اجتماعی در کردستان باشد.

این جریان مرتجع از طرفی با اعلام پروژه ی"اقدام برای دمکراتیزه کردن ایران"، اعلام کرده است که: "خواستار گشایش سیاسی از سوی دولت ایران و آماده برای حل مسالمت‌آمیز مسئله کورد و ملت‌های ایران در چارچوب پروژه ملت دموکراتیک و خودمدیریتی دموکراتیک خود است."

 از طرف دیگر به عملیات نظامی دست می زند تا به جمهوری اسلامی بگوید اگر خواست آشتی اش را نپذیرد می تواند برایش مزاحمت ایجاد کند. و این را در همان پروژه آشتی چنین عنوان کرده است: "اگر مطالبات مردمی ذکرشده در این پروژه و مطالبات مربوط به قانونی‌شدن و به رسمیت‌شناخته‌شدن، از سوی دولت ایران پاسخ مثبت داده نشود و عکس آن به «انکار، نابودی و راهکارهای غیرانسانی» توسل جسته شود، آشکار است که کودار (پژاک) نیز برای اجرای یک‌ طرفه اتوریته و مدیریت خویش از هرگونه مبارزه‌ای امتناع نخواهد ورزید."

 اما هیچ انسان آگاه و شرافتمندی در کردستان این تهدید پژاک را جدی نمیگیرد. چرا که پژاک شاخه قانونی خود را مدت ها است به نام کودار در خدمت رژیم قرار داده و نمایندگانش در شوراهای اسلامی شهرها پذیرفته شده اند.

 نه سیاست و پروژه آشتی کودار با جمهوری اسلامی و نه جنگ پژاک هیچ کدام ربطی به مبارزات مردم کردستان ندارد و در خدمت آن نیست. برعکس در خدمت آلوده و مسموم کردن فضای سیاسی جامعه و نهایتا برای پذیرفته شدن و برسمیت شناختن و قانونی کردن حضور و فعالیت پژاک در خدمت جمهوری اسلامی است.

 جنگ امروز پژاک بدون ارزش نظامی و تنها مانوری برای پذیرفته شدن توسط جمهوری اسلامی است. کشتن چند سرباز وظیفه تهدیدی علیه جمهوری اسلامی نیست. به همین دلیل است که جمهوری اسلامی بطرز بیسابقه ای با آب و تاب این عملیات را در جزئیات تعریف کرده است تا بطور ضمنی بگوید پژاک را جدی گرفته چرا که در آینده علیه مردم کردستان به این جریان نیاز دارد

 پژاک جریانی مرتجع و اولترا ناسیونالیست و متعلق به جنبشی است که تاریخا جز معامله و بند و بست و ضدیت با منافع کارگران و زحمتکشان کردستان، در پرونده خود ندارد. پژاک جریانی به شدت غیرمسوول و سیاست و جنگش برای مبارزات رادیکال مردم کردستان علیه جمهوری اسلامی به شدت مضر و سم است. پ ک ک حزب مادر این جریان هم سیاستی جز مقبول واقع شدن از طرف دولت فاشیست ترکیه ندارد. در کردستان عراق هم علیه رفراندوم برای استقلال کردستان ایستاد تا به دولت قومی مذهبی عراق آوانس دهد. در کردستان ایران هم همین سیاست در جریان است.

 در نتیجه سیاست و جنگ شان در خدمت جمهوری اسلامی است و ربطی به حق و آزادی و رفاه مردم کردستان ندارد. پژاک و پدرخوانده اش پ ک ک در بلوک بندی منطقه در کنار جمهوری اسلامی قرار دارند.

 مردم کردستان ایران به ظاهر میلیتانت و مبارزه جوی پژاک که روی دیگر سکه ی آشتی و تلاش برای برسمیت شناخته شدن و قانونی شدن در چهار چوب جمهوری اسلامی است، وقعی نمی نهند و ارزشی قایل نیستند. پژاک در جنگ برای آشتی اش با جمهوری اسلامی نمی تواند یک ذره سمپاتی و توجه مردم کردستان را جلب کند. این جریان بهمراه دیگر شعبات ناسیونالیسم کرد و جنگهای نیابتی شان برای آشتی با جمهوری اسلامی باید طرد و افشا شوند. کارگران و زحمتکشان و محرومان جامعه ایران و کردستان تصمیم خود به سرنگونی جمهوری اسلامی را در خیزش دیماه به اجرا گذاشته اند. پژاک و دیگر جریانات پرو رژیم نه تنها کمکی برای نجات جمهوری اسلامی از بحران هایش نیستند، بلکه پرونده ی این جریانات و باندهای مرتجع قومی و ضد انقلابی، با سرنگونی جمهوری اسلامی بسته می شود.

 

دفتر کردستان حزب حکمتیست(خط رسمی)

۳۰ تیر ماه ۹٧ (۲۱ ژوئیه ۲۰۱٨)