دفتر کردستان حزب حکمتیست(خط رسمی)

 

 

 

نان مردم را گرو گرفته اند

 

در رابطه با بستن بازارچه ها مرزی پاره ای مقامات جمهوری اسلامی می گویند مرزها را از آن طرف بسته اند و آنها مقصر نیستند. این دروغی بیشرمانه است. هر دو رژیم عراق و ایران نان سفره مردم را برای رسیدن به اهداف شان گرو گرفته اند. همه خبر دارند بهنگام حمله حکومت مرکزی و حشد شعبی جمهوری اسلامی به شهر کرکوک مرزها را به مدت چند هفته بستند. تا از این طریق گلوی مردم کردستان عراق را بفشارند و وادار به تسلیم شان کنند. بخشی از احزاب ناسیونالیست کرد در ا تحادیه میهنی و همپیمانانش با این سیاست ضد مردمی همراهی کردند و بخش دیگر تسلیم شدند.

  اکنون علاوه بر این که زحمتکشان کردستان عراق با فقر و گرسنگی و بیحقوقی دست و پنجه نرم می کنند، دود این سیاست به چشم زحمتکشان کردستان ایران هم رفته است. چرا که جمهوری اسلامی خود یک پای این سیاست است. جمهوری اسلامی می خواهد حشد شعبی وابسته به خود، کنترل مرزهای کردستان را برعهده بگیرد تا به منافع اقتصادی وسیاسی اش برسد. جمهوری اسلامی می خواهد از طرفی تسلط سیاسی و نظامی اش را بر مرزهای کردستان از هر دو طرف  داشته باشد و از طرف دیگر کل بازار تجارت و واردات و صادرات را هم توسط تجار وسرمایه داران و عناصر وابسته به نظامیان خود قبضه کند.

 بستن بازارهای مرزی توسط جمهوری اسلامی در واقع با هماهنگی دولت شیعی عراق و حشد شعبی انجام شده است. اکنون زحمتکشان هر دو طرف مرزها در منگنه ی سیاستی ضد مردمی و تبه کارانه  قرار گرفته اند و فشار بیکاری و تعطیلی کسب و کار، صدها هزار بازاری و کسبه جزء و زحمتکشان کولبر و خانواده هایشان را به فقر و گرسنگی تهدید می کند.

 اعتصاب سراسری در چندین شهر کردستان از پیرانشهر و بانه تا سقز و مریوان پاسخ به این عمل ضد انسانی وسیاست تسلط طلبانه ی جمهوری اسلامی در کردستان عراق و ایران است.

 زحمتکشان کردستان عراق که قربانی این سیاست اند نمی توانند ساکت و تماشاچی باشند. بخش زیادی از مردم کردستان عراق هم از طریق همین مرزها امرار معاش می کنند. دشمن مشترک و منفعت مشترک، اعتراض هماهنگ زحمتکشان هر دو طرف مرز را ایجاب می کند. زحمتکشان منطقه نباید اجازه دهند دولت مرکزی عراق و حشد شعبی از طرفی و جمهوری اسلامی از طرف دیگر برای تحقق اهداف شوم شان گلوی مردم را بفشارند و نان سفره شان را گرو بگیرند.

 مردم شهرهای مرزی در بیانیه زحمتکشان شهر بانه خواستار باز شدن فوری بازارچه های مرزی و تامین کار و معیشت مردم و بیمه بیکاری به کارگران و زحمتکشان بیکار و حقوق بازنشستگی به سالمندان شده اند. این خواست همه زحمتکشان منطقه است. باید در ابعاد سراسر کردستان از این خواست حمایت شده و به پرچم مطالبات کارگران و زحمتکشان وخانواده هایشان تبدیل گردد.

 

دفتر کردستان حزب حکمتیست(خط رسمی)

٩اسفند ٩٦ (٢٨ فوریه ٢٠١٨)