در بصره چه خبر است؟!

 


 

 

فواد عبداللهي
 

آنچه امروز در بصره ميگذرد ادامه جنب و جوش مردمي است که از ماه ها قبل در اعتراض به بيکاري، فقر، فاصله طبقاتي، فقدان آب آشاميدني، و کمبود امکانات رفاهي در جريان بوده و مي رود که ورق را در مقابل گانگسترهاي قومي - مذهبي حاکم در جامعه عراق برگرداند؛ تحرکات توده هاي وسيع مردم در بصره، نه بازتاب جنگ قدرت و سهم خواهي دار و دسته هاي قومي - مذهبي در دستگاه ”دولت“ عراق، بلکه محصول بحران سياسي حاکم بر عراق و بن بست اداره جامعه توسط جماعتي دزد و قاچاقچقي در عراق است! آنچه اهميت خيزش چند ماهه اخير مردم محروم بصره در راس مطالبات توده هاي ميليوني در عراق را برجسته ميکند، اعتراض محرومين در عراق به دهه ها زندگي سياهي است که مشتي قداره بند قومي - مذهبي با حمايت وسيع دول مرتجع منطقه، به جامعه عراق تحميل کرده اند. ميگويند که معترضين تنها جمعي ”اغتشاشگر“ بوده اند که ”دولت عراق“ بايد سريعا آنها را شناسايي کند و به کيفر اعمالشان برساند!! اما کيست که نداند از حيدر عبادي تا مقتدي صدر و تا ارتش و شبه نظاميان اسلامي مثل حشد شعبي، خود مسببين به تباهي کشاندن زندگي ميليونها انسان در عراق اند؟! کيست که نداند که اين کنتراهاي قومي - مذهبي عاملين و آمرين از هم پاشيدن مدنيت در جامعه عراق اند؟! اينها با ارفاق مدال کثيف ترين و سياه ترين جريانات در تاريخ معاصر را به گردن خود آويزان کرده اند. جرياناتي که حيات و مماتشان را به پول و اسلحه و زرادخانه دول مرتجعي چون ايران و عربستان و ترکيه گره زده اند. جنگ اينها عليه همديگر بر سر سهم خواهي شان در قدرت و دولت است.

اين کشمکش ربطي به مردم عراق ندارد. تقسيم دار و ندار مردم محروم عراق بين جماعتي لمپن و لات به اسم دولت و احزاب سياسي بايد  جواب محکمي بگيرد. اموال مردم بصره و محرومين در عراق را بايد به صاحبين واقعي آن برگرداند.

سرانجام اين کشمکش را بايد بتوان به نفع بشريت تمام کرد. اگر کمونيست ها در عراق و حزب کمونيست کارگري عراق آمادگي لازم را داشته باشند ميتوان اميدوار بود که اعتراضات در بصره و به تبع آن در عراق مسير درستي را طي خواهد کرد.