پیام کنگره نهم حزب حکمتیست(خط رسمی)

به کمونیستهای ایران

 

رفقای عزیز!

درود های ما را  بپذیرید!

شاهد هستید جامعه ایران وارد دوران حساسی شده است. دوره ای که نیروهای سیاسی از راست تا چپ را به تلاش برای ایفای نقشی جدی  به تحرک انداخته است. معضلات اقتصادی جمهوری اسلامی چنان همه جانبه و عمیق و غیر قابل سرپوش گذاشتن است که حتی مقامات رژیم  قبل از اعتراضات دیماه عواقب "خطرناک" آن را برای حاکمیت به هم اخطار میدادند. کل حاکمیت جواب و راه حل و افقی روشن برای برون رفت از این اوضاع و امید بهبود به جامعه را ندارند.

این بی افقی حاکمیت و مهمتر از آن عدم تحمل بیشتر مردم، جامعه را وارد دوره ای جدی از جدال کرده است که شورش گرسنگان دیماه سوت آغاز آنرا زد.

امروز برون رفت از این اوضاع مبرمترین مسئله حاکمیت و محافل فکری و سیاسی بورژوازی در ایران است. واقعیت این است نه بالا میتواند این وضعیت را ادامه دهد و نه پایین بیش از این تحمل میکند. چه حاکمین و چه محکومین میدانند کنترل و سرکوب شورش و طغیانی بعدی اگر ناممکن که بسیار سخت خواهد بود. میدانند با هر شورش و طغیانی شیرازه حاکمیت جمهوری اسلامی بیش از بیش گسسته خواهد شد.

شورش دیماه توازن موجود میان مردم و خصوصا طبقه کارگر و حاکمیت را به نفع پایین جامعه شکست. سرنگونی جمهوری اسلامی به مسئله اصلی اکثریت محروم جامعه تبدیل شده و جواب به آن، پیروزی یا به شکست کشاندن آن، روی میز همه جنبش های سیاسی اصلی ایران قرار گرفته است. دست بدست کردن قدرت در بالا، بدون دخالت مردم، حذف بخشی از حاکمیت بعنوان منشا همه نابسامانی ها، انتخابات آزاد، رفراندم و ..... برای حفظ نظام کاپیتالیستی  و کوتاه کردن دست طبقه کارگر و کمونیستها در تحولات آتی، در کنار آلترناتیو طبقه کارگر برای دستیابی به آزادی، رفاه و برابری همه و همه جواب هایی به جنبش به میدان آمده و آینده جامعه است.
 

رفقا!
کنگره نهم حزب و همه مباحثات و مصوبات آن تلاش برای آماده کردن حزب و کمونیستهای ایران، در جوابگویی به اوضاع پرتلاطم پیش رو است. به همین دلیل  و با توجه به خطیر بودن اوضاع از سکوی کنگره به عنوان عالی ترین مرجع حزبی شما را خطاب قرار میدهیم و شما را به ایفای نقشی جدی در این دوره تاریخی  مهم دعوت میکنیم.

ما در کنگره نهم به روشنی اعلام کردیم: تحولات آتی ایران، بدون وجود و حضور یک حزب کمونیستی دخالتگر، قوی و در بر گیرنده صفی از فعالین کمونیست و با نفوذ در طبقه کارگر و سایر عرصه های اجتماعی، از محلات تا جنبش حق زن، جوانان، معلمان و دانشجویان کمونیست و...، در تحولات آتی ایران بار دیگر سر طبقه کارگر و انقلابیون او بی کلا خواهد ماند. بار دیگر تحرک عظیم مردم عدالتخواه دستمایه به قدرت رسیدن بخش و لایه دیگری از بورژوازی و ارتجاع خواهد شد.

کار منفرد و پراکنده کمونیستها، با هر درجه فداکاری، در هیچ گوشه ای از دنیا مایه تحولی اجتماعی نبوده و نخواهد بود. شورش استثمار شدگان در دوره اخیر یک بار دیگر ضرورت متحد و متشکل شدن را با تمام زمختی خود در مقابل همه کمونیستها قرار داد. کمونیست بدون حزب و کمونیسم بدون تحزب راه به جایی نمیبرد. انسانهای خوب، شرافتمند و کمونیست، معترض و فعال در دنیا کم نیستند اما سرنوشت جوامع بشری را احزاب و سنتهای سیاسی بورژوایی رقم میزنند. ایفای نقش تعیین کننده کمونیستها در آینده ایران بدون حزبی قوی و اجتماعی و با نفوذ غیر ممکن است.

امروز به شهادت اتفاقات اخیر در جامعه ایران دریچه ای به روی طبقه کارگر و ما کمونیستها باز شده است. شورش گرسنگان، به عنوان اعتراض بخش کوچکی از طبقه کارگر و محرومین جامعه، امید و خوشبینی به آینده را در میان کارگران و محرومین جامعه، در میان زنان و جوانان و میلیونها انسان آزادیخواه ایجاد کرده است. امروز امید به کنار گذاشتن جمهوری اسلامی به هر شهر و محله و مدرسه ای رفته است. همین حقیقت فرصت و امکانی برای دخالتگری کمونیستها فراهم کرده است. این دوره نمیتواند طولانی باشد، بالاخره بورژوازی و احزابش دیر یا زود تلاش میکنند، این فرجه را پایان دهند و این روزنه را بر روی ما ببندند.

اما میدان سیاست در ایران تنها محل تاخت و تاز جمهوری اسلامی و جنبشهای ارتجاعی نیست. ایران با طبقه کارگری وسیع و میلیونها کارگر صنعتی، جامعه ای انقلاب دیده که کمونیست در آن خوشنام و با سمپاتی بالا، جامعه ای با دهها هزار کمونیست، با جنبش دفاع از برابری زن و مرد که در این دوره علنا حاکمیت و فرهنگ و سنن عقب مانده و ضد زن را به جدال طلبید، با اعتراضات وسیع در صفوف کارگران و اقشار محروم و...، نیز بخشی از سوخت و ساز این جامعه است. تمام ماجرا برای ما باز کردن بیشتر این روزنه، متحد و متشکل کردن کمونیستهای طبقه کارگر و تلاش برای ایفای نقشی جدی در تحولات آتی است.

در جواب به این نیاز و برای ایفای این نقش از سکوی کنگره نهم حزب شما را خطاب قرار میدهیم تا این دوره را سربلند در کنار هم طی کنیم. شما را به دخالتگری تاریخی، به مبارزه ای مشترک و پیوستن به حزب حکمتیست (خط رسمی) به عنوان ابزار این دخالتگری دعوت میکنیم. خطا ما همه کمونیستهایی است که جز امر انقلاب کارگری و جز رهایی طبقه کارگر و منافع مشترک این طبقه، جز برابری کامل همه انسانها و جز رهایی کامل از بردگی مزدی، امری دیگر ندارند. کسانی که با هر نوع تقسیم بندی میان این طبقه به انواع ملیتها و خلقها و مذاهب نه تنها مخالفند که در مقابل آن صف میبندند. خطاب ما همه کسانی است که برای رهایی کامل زن و برابری کامل زن و مرد میکوشند. همه کسانی که به هیچ جنبش ارتجاعی به نام مخالفت با جمهوری اسلامی باج نمیدهند و در مقابل آن کوتاه نمی آیند. جای تک تک  شما در این حزب است  و این حزب متعلق به همه این صف است. ما این دوره و برای نجات بشریت در جامعه ایران به قوی کردن این صف احتیاج داریم.
 

رفقا!
بردگی، تحقیر و بی حرمتی، فقر و بی حقوقی و استثمار و نابرابری و زندگی در جهنمی که به ما تحمیل کرده اند، سرنوشت محتوم طبقه ما نیست. برقراری جامعه ای برابر و آزاد و مرفه به کار آگاهانه و هوشیارانه و دخالتگری ما بستگی دارد. هیچ دنیای بهتری جز تصمیم ما به ساختن آن در چشم انداز نیست. هیچ انقلاب کارگری بدون دخالت و تصمیم آگاهانه ما و جمع کردن نیروی این انقلاب در حزبی کمونیستی متصور نیست. ما باید آن انقلاب را به پیروزی برسانیم. امروز شرایطی فراهم شده است و به همت همه ما دریچه ای بروی دنیای بهتر و انسانی تر، دنیای برابری و سوسیالیسم باز شده است. این فرجه و امکان هر چند کوچک باشد شعف انگیز است و این فرصت را نباید از دست داد.

بیائید با هم تاریخ آینده خود و بشریت را در این دوره بسازیم. ما میتوانیم پیروز شویم اگر این دوره و نیازهای آنرا بشناسیم و به وظایف تاریخی خود در قبال طبقه کارگر و کل محرومان و بشریت عمل کنیم. مردم ایران، زن و جوان آن شایسته زندگی بهتری هستند. این زندگی و این جامعه را ما با هم میتوانیم و باید بسازیم. فردا دیر است و باید تعجیل کرد.

بار دیگر به همه شما درود میفرستیم.