تشکيلات خارج کشور حزب حکمتيست (خط رسمي)

 

 

 

گزارش تشکيلات خارج از کشور حزب حکمتيست(خط رسمي) از بزرگداشت اول ماه مه روز جهاني طبقه کارگر

  

امسال، در صد و سي و دومين سالگرد اول ماه مه روز جهاني طبقه کارگر، طبق روال هر ساله، مراسم هاي متعدد و متنوعي به مناسبت اين روز برگزار شدند. حداقل در اروپا، علاوه بر پايتخت ها،  تقريبا در هر يک از شهرهاي مهم، تظاهرات ها و راه پيمايي هايي با پرچم هاي سرخ، با شعارهاي طبقاتي عليه حاکمين به چشم مي خورد. جدا از تمامي اعتراضات متنوعي که در هر کشوري در جريان بود، انتظار اين بود که امسال  در اروپا،  همه جا چشم ها به فرانسه و مشخصا پاريس دوخته شود. شهري که يکي از مهم ترين مراکزي است که انتظار ميرفت اگر نه بزرگترين، بلکه شاهد راديکال ترين اعتراضات باشد. مرکزي که در آن قرار بود با موج اعتصابات رو به گسترش موجود، تظاهرات عظيم، هم سطح آنچه در سپتامبر گذشته رخ داد را تکرار کند و بيان کننده نه بزرگي به سياست هاي ماکرون  و آنچه به تاچريسم امروز معروف شده است باشد، و باري ديگر خاطره پنجاه سال پيش، مه ۱۹۶۸ را، همه جا زنده کند. اما امسال نيز سيطره سوسيال دمکراسي که همواره سعي در تحديد خصلت جهاني و فراکشوري اين روز داشته و دارد را مي توان همچنان ديد. باري ديگر، خواست جشن همبستگي بين المللي، روز اعلام خواست کارگران جهان متحد شويد، روز ابراز قدرت کارگران عليه سرمايه داري، در اروپا، تحت الشعاع شعارها و خواست هاي مبارزات جاري محلي و حداکثر کشوري قرار گرفت.

 اگر اين چهره غالب برنامه هايي بود که به مناسبت اين روز برگزار شدند، اما در ميان شعارها راديکال و خواسته هاي کارگري عليه سرمايه داري و  نظام کار مزدي را مي توانست ديد. دوستداران و اعضا حزب با شعارهاي کارگران جهان متحد شويد، زنده باد روز جهاني کارگر، و پيام تبريک اين جشن کارگران  را از جانب کارگران ايران به گوش شرکت کنندگان در برنامه هاي اول ماه مه رساندند.

در دانمارک نشريات و ادبيات حزب در تظاهرات اول مه پخش شد. در آلمان، اعضا و کادرهاي حزب در تظاهرات اشتوتگارت شرکت کردند و چادر و ميز کتاب حزب  در مرکز شهر کلن بر پا شد و با علاقمندان و مراجعه کنندگان در مورد اهميت  فعاليت متشکل و متحد در ايران و تقاوت هاي موجود بعد از اعتراضات دي ماه گفتگو کردند. در نروژ، گرچه تعداد شرکت کندگان در تظاهرات اين روز کمتر از ديگر پايتخت هاي اروپايي بود، اما در اسلو سخنراني ها و شعارها، خواست هاي راديکالي چون کاهش ساعت کار روزانه به شش ساعت در روز، کار برابر و مزد برابر براي زن و مرد، خروج نروژ از ناتو، نه به راسيسم، و همچنين شعارهايي در حمايت از مردم فلسطين، از اصلي ترين شعارها بود.  در لندن، تجمع و مارش خياباني در مقابل کتابخانه مارکس با تبريک گفتن اين روز به همديگر و ميز کتاب و اعلام همبستگي طبقاتي شروع گرديد. پس از سه ساعت تجمع و بازديد از کتابخانه مارکس، مراسم با مارش همبستگي به سمت ميدان مرکزي شهر ترافالگار ادامه يافت و در طول مسير شعارهاي اتحاد طبقاتي و جهاني کارگران در نقاط مختلف مارش ديده  ميشد. کيفيت راهپيمايي با سخنراني ها و شعارههاي متعدد ضد رياضت اقتصادي و زدن معيشت طبقه کارگر در اين کشور به بهانه بحران اقتصادي و برکزيت بسيار قابل توجه بود. شعارهاي دفاع از کارگران ايران و همچنين همبستگي طبقاتي جهاني کارگران از طرف واحد لندن حزب بر روي بنرها چاپ شده بود، و توجه بسياري را به خود جلب کرد و با تعدادري از شرکت کنندگان مصاحبه شد. در بلژيک، رفقاي حزب با سر دادن شعار و حمل پلاکاردهاي حزب در راهپيمايي شرکت کردند، که در آن شعارها به زبانهاي مختلف در مخالفت با سياستهاي دولت بلژيک درقبال پناهجويان، و براي احقاق حقوق زنان و اتحاد انترناسيوناليستي مردم جهان سر داده شد. در اين تظاهرات، حضور کارگران و کارمندان فروشگاههاي زنجيرهاي "ليدِل" که از هفته گذشته در اعتصاب هستند در اين راهپيمايي قابل توجه بود. در استکهلم و گوتنبرگ، رفقاي حزب در راهپيمايي ها شرکت کردند و اتحاد و همسرنوشتي خود را با طبقه کارگر جهاني اعلام کردند.

 

تشکيلات خارج کشور حزب حکمتيست (خط رسمي)

۷ مه ۲۰۱۸