نامه سرگشاده به مسعود بارزانی

 

 

 

 

همراه سلام

از طریق این نامه قصد دارم چند سوال را با شما در میان بگذارم، که سوال میلیونها نفر از مردم کردستان میباشد و شما مستقیما مسئول جواب دادن به آنها میباشید.

نمیخواهم در ابتدا در مورد آن همه مصایب و فجایع سوالی داشته باشم، که بیش از یک ریع قرن است گریبان مردم کردستان را گرفته است. بلکه آن چیزی که به طور مشخص قصد دارم در این نامه  به آن بپردازم مربوط به  وضع زندگی  مردم است در این دو، سه سال گذشته، بخصوص در این اوضاع امروز، که زیر سایه قدرت شما فقر و نداری و ناچاری  کمری چند میلیون انسان را به مرز شکستن کشانده است میباشد.  مشکلاتی که مردم کردستان را آشفته و هراسان کرده است، از جمله نبود حقوق، نبود کار، نبود مواد سوختنی، نبود برق، نبود آموزش و تحصیل، نبود مسکن، نبود قانون و امنیت، نبود احساس مسئولیت و غیره است. امروز فقر فاجعه ای است که ده ها فجایع دیگر را به دنبال خود به  بار آورده است و میاورد. هزاران خانواده در مرز از هم پاشیده شدن هستند، دزدی، باج گیری و جرم بی نهایت گسترش یافته است. تعداد زیادی از کودک و بزرگسال و پیر بر اثر استنشاق گاز خانگی خفه شده اند، مردم مجبور به تحمل شاق ترین کارها شده اند که بتوانند لقمه نانی برای خانواده های خود پیدا کنند، خودتان در برنامه های  تلویزیونی میبینید زنانی را که با ناله و زاری گریه میکنند که نمیتوانند شیر نوزادان خود را تهیه کنند.

با این وجود،شما صاحبان قدرت نمیخواهید به این ناله و فغانها و خواست این مردم  فقیر و درمانده گوش فرا دهید و حکومت شما تصمیم دارد آنچیزی که بحران دارایی اسم گرفته است را بر سر مردم محروم و بی اراده خراب کند و با گرسنه نگه داشتن هر چه بیشتر مردم این معضل را پشت سر بگذارد. شما که خودتان معترف شدید که یکی از دلایل بزرگ اینگونه معضلاتی که گریبان مردم را گرفته است ناشی از دزدی و غارت و فساد حکومتی میباشد که در این رابطه برنامه اصلاحات را اعلام کردید. اما واضح است که شما قصد دارید خود  را از این دزدی و چپاول بری نشان دهید و گویا به دنبال دزد و فاسدین میگردید. در حالیکه اشاره مستقیم مردم و تمام آن گزارشاتی که از میدیاهای جهانی پخش شده اند، عکس این ادعا را نشان میدهند که شما از این مسئله بری و دخیل نیستید. سوال اینجاست که جواب شما به این گزارشات چیست؟

 شما همیشه برای اذهان عمومی  تصویر دیگری برای نارضایتی و خشم مردم در مقابل جامعه میگذارید، که نارضایتی مردم از شما به این دلیل میباشد که غارتگران و دزدها را مورد بازخواست قرار نمیدهید. همچنین انگار شما بصورت مکرر اقدام میکنید ولی همان اندازه توان مقابله را دارید! اما گله گی مردم به همین جا ختم نمیشود که شما قانونشکنان و فاسدان و دزدان را بازخواست نمیکنید بلکه بیشتر این میباشد که همه شما و شخص خودتان تمام منابع تولیدی و رفاهی این مملکت را در اختیار خود قرار داده اید، به همین خاطر است که نمیتوانید  مسئولین پایین دست خودتان را مورد مواخذه و بازخواست قرار دهید.

به عنوان مثال بر اساس گزارش بانک سویس از طریق یک روزنامه بلژیکی تنها در همین کشور و تنها خانواده خودتان صاحب ششصد میلیارد دلار که سیصد و هفتاد و دو میلیارد آن متعلق به شخص خودتان میباشد ومابقی آن میان اعضای خانواده تان تقسیم گردیده است که از نچیروان بارزانی شروع میشود و به مصطفی بارزانی ختم میگردد. پولهای که دونالد ترامپ نیز آن را در بانکهای آمریکا  مصادره کرده است، پنجاه و نه میلیارد دلار آن متعلق به شخص شما و بیست و یک میلیارد دلار آن متعلق به دایی تان هوشیار زیباری میباشد، که به اتهام فساد از پست وزیر دارایی برکنار گردید. تنها در این دو کشور دارای چنین حساب بانکی میباشید و مدارک دیگری دال بر داشتن چندین حساب دیگر در نقاط دیگر دنیا میباشند که چندین برابر آن را دارید. این جدا از آن پولهای است که در بانکهای تحت انحصار هر دو خانواده(بارزانی و طالبانی) بدون ذکر نام از کردستان خارج گردیده است و به این نیز اشاره شده است که این پولها متعلق به شما ولی با اسم دیگرصاحبان حسابها  در بانکها  پس انداز گردیده است. از همان مقدار پولهایی که ترامپ آن را مصدود کرده است حدود سی و پنج میلیارد دلار آن متعلق به جلال طالبانی میباشد، که در یک گفتگو با روزنامه " شرق الاوسط گفته بود که هیچ دارایی ندارم، تنهاصاحب  یک آپارتمان در ترکیه میباشم که پدرم آن را برایم خریده است! با این احتساب چه جوابی به این گزارشها دارید؟! امکان  دارد برای مردم روشن کنید که شخص شما و خانواده های طالبانی و بارزانی به وسیله چه شغلی و از کدام راه مشروعی توانسته اید صاحب ترلیونها دلار شوید؟!

تمام مردم کردستان میدانند که احزاب شما و طالبانی، به دستور شخص شما ، تمام امکانات رو و زیر زمین و آسمان کردستان را به انحصار خود در آوریده اید، تمام پروژهای بازرگانی و اشتغال زایی، راه و ترابری، تفریحی، ارتباطات، مسکن سازی، درمانی و خدماتی و غیره به انحصار شرکتهای شما درآمده اند. تمام این پروژه ها را با تقلب انجام میدهید و بودجه آن را چپاول میکنید. تجارانتان داروهای تاریخ مصرف گذشته را به دست مردم میرسانند، مواد غذایی که از طرف شما با نرخ با کیفیترین مواد قلم داده میشود و روی آن قیمت گذاری میکنید، به هیچ عنوان قابل استفاده نمیباشند. برنج های که عرضه میکنید برای خوراک حیوانات مورد مصرف قرار میگیرد. همچنین چای  به بعنوان کود کشاورزی مورد استفاده میباشد، موارد مربوط به نفت و گاز هم دیگر جای توضیح ندارد!

تماما داد و فریاد شما این میباشد که حکومت بیست و هشت میلیارد دلار بدهکار است، که بر اساس گزارشات نصف آن پولهای مسرور بارزانی تنها در یکی از بانکهای سویس هم نمیشود! اما از مردم تقاضا میکنید که صرفه جویی کنند و با همان حداقل حقوق روزگار را پشت یر بگذارند و خود را زنده نگه دارند. شما میگوید که یک میلیارد دلار برای حقوق ماهیانه مردم را ندارید که پرداخت کنید و از عهده اش برنمیاید. درشرایطی که بر اساس گزارشات تنها مبلغ پس انداز خود شما در بانک سویس سهم سیصد و هفتاد و دو ماه حقوق مردم کردستان میباشد. در شرایطی که از مردم درخواست میکنید که صرفه جویی را در پیش بگیرند و از طرف دیگر برای خودتان و خانواده های وابسته به خودتان زندگی فرعونی و پادشاهی را بنا کرده اید، برای کاخ و قصرهایتان، ماشین های سواریتان، هلی کوپتر و هواپیمایتان، باغها و مکانهای تفریحی تان  ابتکارات خارق العاده به خرج داده اید.

میگوئید که درآمد یک ماه از مدیریت ترافیک مانند باج و جریمه و شماره اتومبیل و غیره را مردم باید پرداخت کنند که تنها هزینه یک وعده غذای ضیافت و جشن های شماست. جلوی چشمانتان زنانی را میبینید که نمیتواند شیر نوزاد خود را تهیه کنند، خانواده قربانیان جنگ ده ها ساله علیه رژیم بعت و بمباران شیمیایی و کشتارهای دسته جمعی حتی نان بیات هم برای خوردن ندارند. این طبقه وسیع کارگر که چرخه تولید و جامعه را میچراخاند نه تنها از ابتدایترین حقوق و خدمات بی بهره هستند بلکه حتی توان پرداخت اجاره خانه و هزینه دکتر و دارو و مواد سوخت خانگی را هم ندارند. بچه ها از تحصیل و حق شادی و دینای کودکانه خود بی بهره هستند. از همین امروز تا چند نسل بعد که هنوز متولد نشده اند را بدهکار کرده اید و حق و حقوق آنها را تبدیل به پول در حسابهای بانکی خود در بانکهای جهانی کرده اید.

سخن را کوتاه میکنم و میگویم که تنها توقع از شما این نیست که پیگیر پیدا کردن دزد و چپاولگر باشید، در عوض لطفا روشن کنید که شما و تمام اعضای  هر دو خانواده و اطرافیانتان چطور تبدیل به میلیاردر شدید؟! علت اینکه آن همه پولهای که از سود و نعمات این جامعه تلنبار کرده اید را صرف ابتدایی ترین حقوق و نیازمندیهای مردم نمیکنید چیست؟ سکوت شما در مقابل این چنین سوالاتی که بطور روزانه با آن روبرو میشوید، مهر تاکیدی میباشد بر دلیل واقعی فقر و فلاکت مردم یعنی میلیاردرهای چون شما هستید. به این معنا که شما نان شب مردم را تبدیل به ثروت های هنگفت در بانکها میکنید. با این حساب دیگر هیچ شهروندی را مورد نکوهش قرار ندهید که هرطور خواست  شما را مورد طعنه و انتقاد قرار دهد. همچنین اگر شما گوش به صدای ناله و فغان مردم نمیدهید، اگر در مقابل این چنین پرسشها که از طرف مردم بیان میشود، سکوت را اختیار کرده اید و آن را به دست فراموشی میسپارید، بدین معنا است که تنها راه نجات مردم از بختک فقرو نداری و گرسنگی و ظلم و ستم، اقدام برای قیام گرسنگان برای زیر و رو کردن این وضع و برگرداندن سرمایه های غارت شده و ایجاد یک زندگی شایسته انسان میباشد.

این سوالات اکنون ورد زبان میلیونها شهروند این جامعه است. لطف کنید و به آنها جواب دهید که مردم نیز بشنوند که چگونه بصورت شفاف و روشن پاسخ میدهید.

با احترام

عثمان حاجی معروف

دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری کردستان

۱٤/۰۳۰۱٧

 

ترجمه از کردی به فارسی : وریا نقشبندی