حزب کمونیست کارگری حکمتیست(خط رسمی)

 

زیر آوار پلاسکو 

 

صبح امروز ١٩ ژانویه ٢٠١٧ ساختمان بزرگ و بلند پلاسکو که محل تولید و توزیع پوشاک بود، آتش گرفت و فرو ریخت. طبق اخبار رسانه های ایران آتش سوزی حدود ساعت ٨ صبح شروع و بعد از سه ساعت تمام ساختمان فرو میریزد. هنوز از ابعاد قربانیان این فاجعه اطلاع دقیقی در دست نیست اما گفته میشود که در این حادثه حداقل دهها نفر از ساکنین و شاغلین ساختمان پلاسکو و دهها مامور آتش نشانی،  زیر آوار جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی نیز زخمی شدند.

این حادثه، بخصوص قربانی شدن تعداد زیادی از امدادگران و ماموران آتش نشانی، علاوه بر مرگ تعداد زیادی شاغلین و ساکنین ساختمان، انعکاس بسیار گسترده ای یافته است و حمایت و همدردی، بعلاوه خشم و اعتراض مردم نسبت به بی مسئولیتی کامل مسئولین و مقامات جمهوری اسلامی، را بهمراه داشته است.

همه میدانند که این نه یک حادثه ناشی از تغییرات ناگهانی آب  و هوایی و طبیعی، نه سیل و زلزله غیرقابل پیش بینی، یا بلایی آسمانی، که فاجعه ای زمینی است و مسئولینی دارد و منافعی بدنبال داشته است.  فروریختن پلاسکوی تهران واقعه ای دور از انتظار نبود.  هم اکنون در مصاحبه های مامورین آتش نشانی و کسانی که در جریان شرایط نامناسب و ناامن پلاسکو بوده اند، همه بیان میکنند که بارها به مقامات دولتی و مسئولین اعلام شده است که ساختمان پلاسکو بدلیل کهنگی و فرسودگی مطلقا امن نیست و هیچ زمانی اخطارهای آنها جدی گرفته نشده است. مردم مسئولین و مصببین و کسانی که از هزینه نکردن برای این ساختمان منفعت به جیب میزنند را می شناسند. 

مسئول این واقعه دلخراش و جان باختن تعداد زیادی از مردم و مامورین آتش نشانی مستقیما دولت جمهوری اسلامی و کل مقامات مختلف آنها است. از شهردار تهران تا استاندار و مقامات مختلف اداری و قضایی و نظامی آنها و در یک کلام دولت جمهوری اسلامی و بنیاد مستضعفان که صاحب ساختمان پلاسکو است، مسئول مستقیم این فاجعه بزرگ و دلخراش اند.

باید به کمک خانواده جان باختگان این گورستان سود و منفعت و بی مسئولیتی، شتافت. باید تامین بلافاصله مالی دائمی زندگی همه خانواده های بازماندگان و مصدومین، و پرداخت خسارت به آنها را، به دولت تحمیل کرد. باید از خواست اعتصاب با پرداخت کامل دستمزد،  به خاطر ناامنی محیط کار، و برای تامین و تضمین امنیت محیط کار، دفاع کرد تا هیچ کارکن و شاغل و کارگری، در هیچ محل کار ناامنی، ناچار به کار نباشد. باید پیش از وقوع حادثه دیگری، خواهان بررسی امنیت همه محیط های کار، توسط تیم های مستقل و متخصص، با هدایت نمایندگان کارگران و کارکنان، شد. فاجعه و قربانی شدن ساکنین و کارکنان امداد رسانی پلاسکو، باید آخرین حادثه از این نوع باشد. باید مقامات را مجبور کرد که پاسخ بدهند!

حزب حکمتیست ضمن تاسف فراوان خود از این واقعه دلخراش، به خانواده و بستگان قربانیان و به مردم تهران تسلیت میگوید. بی تردید دولت جمهوری اسلامی و کل مقامات بلند پایه آنها در تهران مسئول مستقیم هستند و باید به خانواده قربانیان و به مردم ایران جوابگو باشند.

 

 حزب کمونیست کارگری حکمتیست(خط رسمی)

١٩ ژانویه ٢٠١٧