حزب کمونیست کارگری حکمتیست(خط رسمی)

 

 

اعتراضات مردم خوزستان علیه شرایط غیر انسانی زندگی

 

چند روز گذشته مردم اهواز دست به اعتراضات گسترده ای زده اند. هزاران نفر از مردم معترض در خیابانهای شهرعلیه شرایط غیر انسانی زندگی، علیه آلودگی هوا و باران خاک، قطع مکرر برق و تلفن و بی آبی دست به تظاهرات زدند و نهایتا در مقابل استانداری اهواز تجمع و خواهان جوابگویی مقامات دولتی شدند. مردم معترض از بی کفایتی دولت روحانی و بی توجهی به مطالبات آنها و بی حقوقی مردم زحمتکش، از بیکاری و فقر همه جانبه و از اشاعه انواع بیماری بدلیل آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی و... میگویند.

در شادگان بدنبال تیراندازی نیروهای امنیتی و کشته شدند یک جوان، مردم کلانتری شهر را آتش زده اند. در این مدت اعتراضات پراکنده ای در شهرهای دیگر از جمله رامشیر در جریان بوده است.

مشکل کمبود آب و طوفان ریزگردها و آلودگی کامل هوا و رشد انواع بیماری ریوی بیش از یک دهه است دامن مردم خوزستان را گرفته است. مردم اهواز و شهرهای دیگر این استان بارها به شیوه های مختلف صدای اعتراض خود به این وضعیت و تاثیرات آن بر گسترش فقر و بیکاری و گرانی اعلام کرده اند. اما دولتهای مختلف جمهوری اسلامی هر بار به بهانه هایی و با دادن قولهایی تلاش کرده اند با وعده های پوچ مردم را در انتظار نگه دارند. وعده هایی که دیگر کارساز نیستند. اعتراضات روزهای اخیر در خوزستان "نه" مردم به این وعده ها است.

اعتراضات و دامنه وسیع آن و نگرانی از سرایت خشم مردم زحمتکش این مناطق به شهرهای دیگر، دولت و مسئولین محلی را به تکاپو انداخته است. از سفر وزیر نیرو به خوزستان و "عذرخواهی" از جانب دولت، تا به حرف آمدن معاون وزیر و نمایندگان مجلس و مسئولین محلی و نامه محمد رضا عارف به روحانی، "ابراز نگرانی" و تصمیم اعزام هیئتی از "فراکسیون امید" به منطقه، همه و همه تلاشی مشترک را برای آرام کردن فضا نشان میدهد. ظاهرا دولت و سران جمهوری اسلامی کاری جز اعلام "همدردی" و "به رسمیت شناختن"  مشکلات مردم ندارند. مجلس نشینان و نمایندگان مختلف جمهوری اسلامی، از دولت تا ولی فقیه که خود بانی این وضع اند، تلاش دارند در جنگ و جدال جناحی و در دل انتخابات ریاست جمهوری اعتراض بر حق مردم خوزستان را دستمایه تبلیغات خود کنند.

اعتراضات بر حق مردم در اهوز و سایر شهرهای خوزستان بیان گوشه کوچکی از اعتراض جامعه، طبقه کارگر، محرومان جامعه و زن و جوان به محرومیت، به فقر و به بیحقوقی خود تحت حاکمیت جمهوری اسلامی است. برای مردم، برای طبقه کارگرو اقشار زحمتکش در این جامعه، همه جناحهای جمهوری اسلامی از اصول گرا و اصلاح طلب تا میانه، امتحان پس داده اند و همگی دشمنان قسم خورده آنها هستند. جمهوری اسلامی و جناحهای مختلف آنها علیه حق طلبی مردم ایران، علیه تلاش کارگر و زن و جوان آن جامعه جهت تامین ابتدایی ترین امکانات رفاهی، ابتدایی ترین آزادی های سیاسی و حق زندگی امن، متحدانه شمشیر از رو بسته اند. ریاکاری امروز آنها در "دلسوزی" و "هشدار" و "درک" مشکلات مردم زحمتکش و به ستوه آمده، تلاش دیگری برای ساکت کردن آنها و وقت خریدن برای خود است. نباید گذاشت این اتفاق بیفتد! نباید گذاشت مردم آزادیخواه خوزستان در این جدال تنها بمانند!

مطالبه مردم اهواز و بقیه شهرهای خوزستان برای یک زندگی انسانی از هوای سالم تا آب و برق و امکانات رفاهی و تامین زندگی شرافتمندانه، خواست عمومی دهها میلیون انسان آن جامعه است. تامین این مطالبات تنها با اتحاد و همبستگی مردم علیه حاکمین ممکن است.

 

حزب کمونیست کارگری حکمتیست(خط رسمی)

١٥ فوریه ٢٠١٧