دفتر کردستان حزب حکمتیست – خط رسمی

 

 

بار دیگر صدای رسای اعتراض مردم مریوان!

 

 

به دنبال اعلام یک کمپین اعتراضی در شهر مریوان که گفته می شود تا کنون حدود ۱۵ هزار نفر امضا کرده اند، بخشی از مردم شهر راه پیمایی و تظاهرات اعتراضی گسترده ای را در این شهر سازمان دادند. اعتراض مردم مریوان به وضعیت نامناسب جاده ی مریوان – سنندج است. بنا بر سخنان معترضین و بیانیه ای که صادر کرده اند  گفته شده است :

 "سالانه صدها نفر در این جاده جان خود را از دست می دهند و باعث معلولیت صدها نفر نیز می شود کە بايستي تا هنگام مرگ درد را بە جان بخرند. همچنین زیان های جانی کە در نتیجەی نبود امکانات پزشکی مناسب در هنگام انتقال زخمی شدگان بە بیمارستان بە وجود می آید هم بخشی از همین عوارض جادەهای نامناسب است. از سوي دیگر می دانیم زیان اقتصادی کە متوجە وسائل حمل و نقل مردم می شود، و خطراتی کە این جادە متوجە توریست ها می کند کم نیست. علاوه بر این موارد، درد و رنجي کە خانوادەی قربانیان و خسارت دیدگان از این مسئلە تحمل می کنند را بايد بە عوارض نامساعد بودن این جادە ها اضافە کرد..."

 این تظاهرات در شرایطی برگزار گردید که سطح شهر مریوان به صورت وسیع از سوی نیروهای امنیتی ملیتاریزه شده بود. شهروندان مریوانی در اعتراض به هر آنچه “سهلانگاری و بی کفایتی مسئولان حکومتی نسبت به خطرات ناشی از تانکرهای حمل سوخت که جان ساکنان این شهر را تهدید میکند و پایین بودن کیفیت جادها و عدم رسیدگی و بی توجهی به تکمیل کردن و به اتمام رساندن جادههای در دست تعمیر با استانداردها ی روز، بعد از حدود ۱۵ سال از به اجرا در آمدن و شروع به نوسازی این جادها” عنوان شده است"، به خیابانها آمدند.

 اعتراضات مردم با پلاکاردهایی در محکومیت عدم رسیدگی مسئولان دولتی به وضعیت جاده های مابین سنندج و مریوان و مضامینی همچون اعتراض به مرگ و میر صدها تن از جوانان در این جاده ها و سهم کردستان از توسعه مساوی است با کولبری و جاده های مرگ، بود

 در جریان تجمع و اعتراضات مکرر مردم ، ۵ تن از سازماندهندگان و مسئولین هماهنگی کمپین اعتراض به وضع جاده های مریوان و تجمع اعتراضی آن، صبح روز پنجشنبه  از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند

سیران خورنکا، آرتین حسن زاده، بهاره عارفی، روژین رضایی و عادل رشیدی از جمله کسانی هستند که تاکنون توسط ماموران امنیتی بازداشت شدە اند.

 بهنگام راه پیمایی مردم در خیابان ها و تجمع در میدان شهر، فرماندار مریوان در محل تجمع مردم معترض حضور پیدا کرد، ولی با شعارهای همچون “فرماندار خجالت خجالت” ، “فرماندار استعفا استعفا” مجبور به ترک محل گردید. همچنین مردم با شعار “ در خیابان می مانیم” ، خواستار ادامه تجمع تا آزادی دستگیر شدگان شدند.

 تظاهر کنندگان علاوه بر خواست تعمیر اساسی جاده مریوان سنندج، خواستار اختصاص بخشی از درآمد پایانەهای مرزی بە عمران و آبادانی شهر شده و آن را حق خود می دانند. همچنین خواستار اختصاص بودجه ای برای جبران خسارت های جانی و مالی شده اند که تا کنون بر اثر خرابی جاده ،خانواده های قربانیان متحمل شده اند.

 شهر مریوان به شهر زنان سرخ پوش، شهر زنان و مردان علیه مردسالاری و قتلهای ناموسی،  شهر دهن کجی به مرتجعین و مخالفان دوچرخه سواری زنان، شهر تئاترهای انساندوستانه خیابانی، شهر اتحادهای کارگری در میان بخش وسیع کارگران فصلی و ساختمان و نانوایی ها ... معروف است. و امروز مردم این شهر بپا خواسته اند و اعلام کرده اند که دیگر خسارتهای جانی و مالی بر اثر خرابی جاده ها را تحمل نمی کنند و دولت و دستگاه های محلی اش  را مسبب وضعیت نامطلوب زندگی مردم و عدم امنیت در جاده ها می دانند و خواستار زندگی امن تر و بهتر هستند.

 دفتر کردستان حزب حکمتیست – خط رسمی به مردم مبارز مریوان بخاطر تجارب مبارزاتی ازادیخواهانه و  حق طلبانه و انساندوستانه شان درود می فرستد و گسترش اتحاد و همبستگی  مبارزاتی کارگران و زحمتکشان و شهروندان زن و مرد و جوان مریوان را ضامن پیروزی و تحقق خواستهایشان می داند.

 

دفتر کردستان حزب حکمتیست – خط رسمی

مهر ماه ۹۵ (اکتبر ۲۰۱٦)