حزب کمونیست کارگری کردستان

 

 

پس انداز اجباری دستمزد از جانب حکومت اقلیم باید ملغی شود

 


احزاب کرد حاکم در قدرت به نام " حکومت اقلیم کردستان" در اقدامی نا مسئولانه در مقابل معیشت و زندگی شهروندان کردستان، قصد دارند به شیوه ای ترسناک حقوق و مزایای کارگران، کارکنان، معلمان و بازنشستگان را کاهش دهند. تصمیماتی از این دست که فقر مطلق را به صدها هزار شهروند کم درآمد در کردستان را تحمیل میکند، این در حالیست  که ٥ ماه است حقوق مردم پرداخت نشده است، و بر اساس همین تصمیم تمامی این پنج ماه حقوق های معوقه نیز بدون توافق مردم بصورت وام بلاعوض مصادره میگردد.
 

حکومت اقلیم کردستان با این تصمیم دشمنی خود را در مقابل توده زحمتکش و کم درآمد کردستان به عریان ترین شیوه نمایان کرد. فشار بحرانی که خود شان مسبب اصلی و عامل عمیقتر شدن آنند را  میخواهد بر دوش کارگران و زحمتکشان، معلمان و کارکنان کم درآمد بیاندازد. حکومت اقلیم کردستان به جای تعیین سیاست مالیاتی برای سرمایه داران و  برگرداندن آن بخش از پولهای که از درآمد عمومی غارت شده است و سر به  میلیاردها دلار میزند، و به جای پرداخت حقوقها و تامین خدمات رفاهی و اجتماعی از این کانال ، دست در جیب خالی کارگران، کارمندان، معلمان و بازنشستگان میکند.

طبق این دستور، حکومت اقلیم نیروهای "پیشمرگه" و "پلیس آسایش"  را از کاهش حقوق و مزایا معاف کرده است، تا با در نظر گرفتن چنین امتیازی بتواند از آنها  درخدمت حفظ بقای خود استفاده کند و همزمان سرکوب اعتراضات توده مردم که به عناوین مختلف در جریان است و ممکن است بعد از اعمال این تصمیم دولت اقلیم دامنه آن افزایش یابد٬ استفاده کند.

لازم است این تعرض حکومت اقلیم کردستان به سفره و معیشت و غارت کردن جیب کارگران، معلمان، کارمندان و بازنشستگان بی جواب نماند. باید دامنه اعتراضات را در ابعاد وسیعتر در هر شهر و محله ای، در تمام ادرات و مراکز کار و بیمارستانها، در تمام مدارس و دانشگاهها شروع کرد. این روزی ست که باید موجی از اعتصابات و تحصن ها و تجمعات اعتراضی در تمام ادارات، مراکز کارگری، بیمارستانها و مدارس و دانشگاهها را سازمان داد. باید این سیاست حکومت اقلیم را عقیم و ملغی کرد.

 

لازم است برای حل معضل حقوقها و خدمات عمومی این اقدامات انجام بگیرد:

١-  تمام پولهای که به خاطر پست و موقعیت دولتی از درآمد عمومی کسر شده است، باید به خزانه عمومی باز گردد.

٢- مالیات تساعدی بر درآمدهای صاحبان سرمایه و سرمایه داران تعیین شود.

٣- حقوق مسئولان حکومتی نباید بیش از ٣ میلیون دینار باشد و حداقل حقوق از ١ میلیون کمتر نباشد.

کل درآمدی و هزینه های حکومت بصورت آشکار و شفاف در دسترس تمام  شهروندان کردستان قرار بگیرد تا بتوانند از وضعیت درآمد و هزینه حکومت مطلع باشد.

 

 

حزب کمونیست کارگری کردستان

٥ فوریه ٢٠١٦

 

 

ترجمه از کردی به فارسی٬ وریا نقشبندی