بیانیە حزب کمونسیت کارگری کردستان

 

پیرامون توافق اتحادیه میهنی و جنبش تغییر(گوران)

 

 

روز ١٧ مه ٢٠١٦ توافق نامه ای در میان اتحادیه میهنی و جنبش تغییر در شهر سلیمانیه به امضا رسید. توافق جنبش تغییر و اتحادیه میهنی در شرایط خیلی ویژه و منحصر به فردِ منطقه٬ عراق و کوردستان پیش آمدی قابل پیشبینی و نیازِ گریز ناپذیر هر دو طرف بود. 

رقابت قدرتهای بزرگ دنیا در این منطقه و تغییر بالانس قدرت در میان آنها  و بخصوص آمریکا و غرب در یک طرف و روسیه و چین در طرف دیگر، باعث تغییر در توانایی و توازن میان دولتها و نیروهای محلی در خاورمیانه گشته است. ناکامی سیاسی آمریکا در منطقه و به ویژه در عراق و سوریه در رقابتش با ایران و با دخالت مستقیم روسیه در رقابت در این منطقه و مشخصاً در سوریه و شکل گرفتن مثلث عراق و ایران و سوریه در برابر قطب ِعربستان و ترکیه و قطر... تا کاهش توانایی مالی و نظامی و جغرافیایی داعش و شروع روند روبه پایان آن، وجود این شرایط است که تمام احزاب و نیروهای سیاسی منطقه را در برابر بازنگری به اتحادهای پیشین خود و بازتعریف اتحاد و توافق های جدید جهت آماده شدن برای تغییرات و پیش آمدهای آینده، قرار داده است.
 

اتحادیه میهنی و جنبش تغییر(گوران)مانند دو حزب و نیروی سیاسی نزدیک به هم، در یک منطقه مشخص و نزدیک به قطب ایران، میخواهند از تغییر بالانس نیروهای منطقه ای با نزدیک شدن به هم و امضا و مهر چنین توافقنامه ای به نفع خود استفاده کنند و از آن شرایط ناخواسته و بحرانی قبلی در مناسبات میان خود عبور کنند. 

اتحادیه میهنی به عنوان یک شریک قدرت با حزب بارزانی،احساس حاشیه ای شدن میکند و در محدوده قدرت خویش هم از جانب جنبش تغییر برایش مشکلات و درد سرهایی ایجاد گردیده و این باعث تضعیف بیشتر این حزب در برابر حزب بارزانی گردیده است. علاوه بر این اتحادیه میهنی در کریدورهای سازمانی خود هم دچار مشکلاتی است و از نداشتن یک رهبری یکدست رنج میبرد.


جنبش تغییر هم با یک فراخوان بزرگ به میدان آمد و در ابتدا قادر گردید که نارضایتیهای برحق مردم کردستان بر علیه حاکمیت میلیشیای و غارتگر را از ریل خارج کند، و اما زودتر از پیشبینیهای خود آنها و دنیای بیرون، پروژه سیاسی آنها شکست خورد و خوش باوری مردم به فراخوانها و سیاستهای آنها روبه کاهش رفت و ناامیدی و یأس هم به صفوفش سرایت کرد و پروسه روبه افول آن شروع گردید. 

در واقع در شرایط سیاسی اینچنینی،این توافق هدفش این است که همزمان با آماده شدن برای پیش آمدهای سیاسی بعد از نماندن داعش و توافقات ژنو و پیدا کردن جای پای سیاسی ای برای خود و در همزمان تلاشی است برای جلوگیریِ از و روبرو شدن با میل سیاسی بی پایان حزب دمکرات کردستان عراق(پارتیِ) و ایجاد حد ومرزی برای قدرت و گروکشی این حزب. 

تمام آن بند و نکاتی که در توافقنامه اتحادیه میهنی و جنبش گوران (تغییر) به اسم خواسته های مردم ردیف کرده اند، تنها برای پوشاندن هدف اصلی این توافقنامه است. والا این نکات هیچ ربطی به بهتر نمودن زندگی مردم کارگر و زحمتکش کردستان و حقوق فردی و مدنی آنها و آزادیهای سیاسی و خواسته های برحق این مردم ندارد. همزمان راهی را برای جواب دادن به مشکلات بنیادی مردم کردستان و مسئله استقلال و ایجاد دولت و پایان دادن به حاکمیت میلیشیایی را نه تنها پیش رو قرار نمیدهد، بلکه حاکمیت میلیشییایی را برجسته می کند.

کارنامه سیاسی جامعه کردستان و رقابتها و توافقهای   نیروهای سیاسی بورژوازی کرد، این را به روشنی به نشان داده است که درگیری و رقابت و توافقات آنها هیچ قرابت و سنخیتی با خواسته ها و آرزوها و منافع سیاسی مردم کردستان نداشته و این توافقِ میان اتحادیه میهنی و جنبش گوران هم از این حکم کلی خارج نیست. 

در نتیجه مردم کردستان نباید هیچ خوش باوری ای به این توافقنامه و این فراخوان داشته باشند. زیرا حکومت و پارلمان وجود داشته باشند و یا باشند، کارا باشند و یا فلج، و در دست اتحادیە میهنی و جنبش تغییر و قطب ایران باشد، و یا در دست حزب بارزانی و قطب رقیب، یعنی دولت ترکیه، هیچ چیزی این واقعیت را تغییر نمیدهد که حکومت و پارلمان تحتِ حاکمیت احزاب میلیشیایی به غیر از یک حکومت کارتونی و یک فریب کاری به اسم قانون، برای شکل دادن به افکار عمومی در دنیای خارج، چیز بیشتری نیست.

بهبود زندگی و پایان دادن به بحرانهای گوناگون بورژوازی کرد و احزاب و نیروهای سیاسی اش، از راه سیاستهای این احزاب که سالهاست مشغول غارت سفره خالی مردم هستند مقدور نیست، از راه پارلمان و انتخابات حاکمیت اینها کنار گذاشته نمیشود و تغییری بنیادی به سود مردم کم درآمد و فقیر حاصل نخواهد شد. راه رسیدن به آن خواستها و آروزها راه انقلاب و به میدان آمدن نیروی سازمان یافته و مستقل طبقه کارگر و توده استثمار شده و فقر زده کردستان در زیر پرچم سوسیالیستی طبقه کارگر است. راه مبارزه سازمان یافته و هوشیارانه و متحد خود ما است برای ایجاد تغییر در زندگی و تعیین آینده سیاسی خود ما به دست خود ما است. حزب کمونیست کارگری کردستان در پیشاپیش این مبارزه میایستد و برای عملی کردن این تغییرات تلاش می کند.

 


حزب کمونسیت کارگری کردستان

١٩ مه ٢٠١٦ 

 

 

ترجمه دفتر کردستان حزب حکمتیست (خط رسمی)