معامله و دیپلماسی غرب و رقص مستانه حکومت اشرف غنی

 

 

 

آسو فتوحي

 

چند روز پيش اجلاس ٨٧ کشور و نهادهاي "حقوق بشري" وابسته به آنها در شهر بروکسل بلژيک برگزار شد. که اين گردهمايي تحت پوشش وسيع تبليغي رسانه اي قرار گرفت. در اين اجلاس حکومت افغانستان و اروپا به توافقاتي رسيدند که قرار است اروپا ظرف چهار سال مبلغ بيش از ١۵ ميليارد دلار را به عنوان کمک به منظور "ايجاد امنيت و رفاه و آزادي" به حکومت افغانستان بپردازد.

مدعي شده اند که به اصطلاح در راستاي ايجاد اشتغال و عليه بيکاري عمل خواهند کرد، امکانات و شرايط رفاهي "افغان ها" را بهتر مي کنند. قرار است "صلح پايدار و امنيت" را براي مردم افغانستان تضمين کنند. براي جوانان افغان امکان "کار و تحصيل و شغل مناسب" را بدهند. قرار است زنان افغانستاني "آزاد" و زندگي در شان و حرمت انسان را بدون تهديد جاني و جنسي داشته باشند.

قرار است پناهندگان و پناهجويان افغان را تحويل بگيرند و امنيت جاني انها را تضمين کنند. قرار است منطقه امن تجاري و سرمايه گذاري درست کنند. رابطه با ناتو تحکيم گردد و صدها ليست قرار ديگر.

مستقل از داد و ستد هر روز و معامله دولتهاي مرتجع در سطح دنيا و از جمله معاملات ديپلماسي اجلاس بروکسل بيشرمي و زشتي اين ماجرا تحويل هزاران انسان فراري از جهنم افغانستان بدست قاتلين و حاکمين اين جامعه است. بازگرداندن هزاران انساني که از دست جهنم افغانستان به کوه و بيابان و دريا زده اند و بخشي از آنها سالم به کشورهاي غربي رسيده اند. قرار است اينها به نام دفاع از زندگي شان به جهنم برگردند و بدست زندانبانان و عاملين تباهي و فقر و محروميت شان سپرده شوند.

مستقل از مفادي که پيش خواهند برد و آن هم روابط ديپلماتيک و روابط سياسي و تجاري بين خودشان و تحکيم تعهد ها و روابط نظامي و تضمين حضور ناتو، مابقي ادعاها از بنيان پوچ و بي اساس هستند.

چگونه مي شود باور کرد حکومت مذهبي و مرتجع اشرف غني با تاريخي که پشت سرش دارد امکانات و رفاه را براي همه مردم افغانستان بخواهد؟ هنوز صداي اعتراض مردم براي خواست برق و امکانات ساده و اوليه زندگيشان شنيده مي شود و هنوز و همين امروز اين اعتراضات رفاهي در خيابانهاي افغانستان در جريان است. خون معترضين چند هفته پيش در خيابان به خاک افتاده را چگونه زير فرش قرمز بروکسل مي خواهند مخفي کنند؟

تلاش اين ٧٠ کشور براي "صلح پايدار" در افغانستان چگونه است؟ نکند منظور آنها صلح، و آشتي دادن قاتلين ديروز و امروز مردم افغانستان است. اين "صلح" را مي خواهند با قرار دادن سر هر مرتجع و جنايتکاري در يک آخور از قبيل احزاب تندرو اسلامي و گلبدين حکمتيار و امثالهم که چند روز پيش امضا شد تضمين کنند.

امکان تحصيل براي همه را چگونه تامين مي کنند وقتي هنوز دود آتش اتوبوس حامل دانشجويان قتل‌عام شده و سوخته روي جاده ها در هوا مي پيچد. هنوز خون حملات مرگبار ٢۵ اوت ٢٠١۶ به دانشگاه کابل بر ديوار دانشگاه شره ميکند و ميچکد. محروميت تحصيلي از سر تقسيمات قومي و قبيله اي هنوز به قوت خود باقي است.

 شعار "جنسيت- زنان توانمند، افغانستان مرفه" به منظور آزادي و امنيت و توانمندي کردن زنان،  براي چاک دريده دهان اشرف غني و حکمتيار و احزاب شان زيادي بزرگ است. اين ٧٨ کشور و به اصطلاح سازمان حقوق بشري نمي توانند با توسل به هيچ حربه اي باطلاق و جغرافياي جهنمي براي زنان افغان را که روزگاري خودشان از روي نقشه و آگاهانه ساختند بهشت جلوه دهند. هنوز ويدئوهاي تعرض به حرمت و کرامت زنان و کشته شدنشان به دست ارتجاع حاکم در صدر شبکه هاي اجتماعي قرار دارد. هنوز زنان افغان سوگوار و داغدار مرگ دردناک  فرخنده هستند که از جانب حيوانات اسلامي تندرو در خيابان زنده زنده سلاخي و به آتش کشيده شد. هنوز ميليونها انسان زحمتکش آن جامعه از دست جنگ و جنايات از دست فقر و محروميت در آرزوي فرار از آن مملکت امروز و فردا ميکنند.

حال نقطه سر خط معامله شرمگين اروپا با هيئت حاکمه افغانستان و درخواست اشرف غني براي کمي بيشتر سر کيسه را باز کردن بر سر جان و آينده و زندگي پناهجويان شاهکار و قوز بالا قوز است. دستاورد سالها کمک هاي غرب به حکام و دسته جات کثيف که با امکانات و پول و اسلحه دولتهاي غربي و در راس آنها دولت آمريکا سازمان يافتند و مثل بختک بر زندگي مردم افغانستان نازل شده اند. پروندهاي قطور و سنگين از بمباران و حملات و قتل وعام و به خاک و خون کشيدن زن و مرد و کودک و جوان و پيشبرد اهداف گروه هاي اسلامي و تروريستي و نيروهاي ناتو و هم پيمانانش بر هيچ کسي پوشيده نيست. اين معامله ها تنها مي تواند هنر هرزه هاي سياسي در روابط ديپلماتيک باشد.

درهرحال اجلاس و توافقات بروکسل بلژيک يکي ديگر از هزاران توافقات کثيف دنياي بورژوازي است که در کمال وقاحت به نام دفاع از مردم افغانستان و قربانيان و فراريان از دست سياستهاي آنها،  رقم خورد.  به سختي مي توان کلماتي درخور شئن شان و توصيف شان پيدا کرد، در ادامه سناريوي کثيف معامله با جان انسانها نيز دلقک هاي خيمه شب باز به اصطلاح حقوق بشري پا به عرصه خواهند گذاشت و نمايش شنيع و متعفن معرفي افغانستان به عنوان سرزمين بکر آزادي و رفاه و امنيت و آسايش را به عهده خواهند گرفت و البته که ارمغان توافقات بورژوازي و حقوق بشر اش چيزي بيشتر از اين نيست و نمي تواند باشد. اين يک بيشرمي و گستاخي در روز روشن و دهن کجي به تعقل و درک مردم دنيا است و به سخره گرفتن تمام موازين و قوانين حقوق بشري است.

ننگ بر شماست. شرمتان باد. تنها پيام ما و مردم افغانستان به شما کشورها و به اصطلاح نهادهاي حقوق بشري "گستاخي تان را نخواهيم پذيرفت" است و در برابر هر قطره خون و جان و مال و حرمت و کرامت پايمال شده در افغانستان يا هر جاي ديگر دنيا در دادگاههاي عادلانه به جرم جنايت عليه بشريت محاکمه خواهيد شد.

 

۱۰-۱۰ـ۲۰۱٦