حزب کمونیست کارگری حکمتیست (خط رسمی)

 

دولت ترکیه متهم ردیف اول!

 

 

موجی از ترور و وحشت ترکیه را در بر گرفته است. بمب گذاری های متعدد در آنکارا و استانبول مستمکی برای تعرض فاشیستی دولت اردوغان به مردم، به اسایش و امنیت و آزادی شان شد. دولت اردوغان افسارگسیخه تاخت و تاز میکند. ادامه لشکر کشی به مناطق کرد نشین به بهانه مبارزه با پ ک ک و توپ و گلوله باران شهر و شهرکهای مختلف، کشتار مردم بیگناه و میلیتاریزه کردن محل زندگی آنها و همزمان افزایش استبداد و فضای نظامی و رعب و وحشت بر کل جامعه، بستن روزنامه های مخالف و دستگیری مخالفان در کنار اقدامات تروریستی علیه مخالفین خود بخشی از عملکرد این دوره دولت ترکیه است.  

امروز در نتیجه سیاستها و اعمال فاشیستی دولت اردوغان موجی از اعمال تروریستی دولتی و غیر دولتی علیه مردم ، ترکیه را فرا گرفته است. دولت ترکیه بعنوان یکی از متحدین اصلی داعش در منطقه، به عنوان دولتی که ماشین ترور و سرکوبش روزانه جنایت می آفریند، دولتی که در اشاعه نفاق کور قومی و مذهبی دست همه را از پشت بسته است، متهم ردیف اول ایجاد هراس و نامنی و فضای تروریستی در این کشور است. 

 کاملا آشکار بود که تبعات شکست سیاستهای آمریکا و متحدینش در خاورمیانه که مورد سوریه میخی بر تابوت آن کوبید، نمیتوانست موقعیت دولت ترکیه را که تاریخا در جوار آمریکا و بورژوازی غرب به حیات خود ادامه داده است، ملتهب و بحرانی نکند. آنچه امروز خطر از هم پاشیدگی بنیادهای مدنیت و زندگی شهری در جامعه ترکیه را تهدید میکند، نتیجه مستقیم و بلاواسطه شکست جریانات بستر اصلی در این کمپ و دولت ترکیه بعنوان عضوی از ناتو در تحولات خاورمیانه است. طبیعی بود که دولت ترکیه در این موقعیت با احتمال رشد نارضایتی های داخلی٬ رشد اعتراضات طبقه کارگر و جبهه آزادیخواهی در دفاع از حقوق پایمال شده خود روبرو شود. تقابل با این اعتراضات فقط با ارعاب و سرکوب مردم معترض در جامعه و گسترش تحریکات قومی، ممکن است. چیزی که دولت فاشیست اردوغان پرچم آنرا بدست گرفته است.  

آنچه که امروز در ترکیه در حال وقوع است، دست و پا زدن دولت اردوغان، برای حفظ سرکردگی خود در دل تحولاتی است که کل معادلات آن به ضرر آن تغییر کرده و حکومت او را از درون جامعه بی ثبات و بی اعتبار کرده است.  

بر متن چنین موقعیتی و در کنار جنایات دولت اردوغان، اعمال تروریستی گروهای قومی، فرقه های غیر مسئول مانند ""عقاب های آزاد کردستان"  به بهانه مبارزه با دولت اردوغان، مستقیما دست دولت ترکیه را آنهم به بهانه "مبارزه" با ترور و در"دفاع" از "امنیت" جامعه در گسترش سرکوب و کشتار مردم و حاکم کردن فضای رعب و وحشت باز گذاشت.  

 ماشین کشتار و توحش اردوغان تنها به نیروی فشار از پایین، نیروی متحد و متشکل مردم، محرومین جامعه، طبقه کارگر و همه کسانی که منفعتی در ایجاد شکاف قومی، ملی و مذهبی ندارند، قابل توقف است.  

در شرایط امروز، فقط با قرنطینه کردن سیاست قومی و مذهبی، با حاشیه ای و منزوی کردن جریانات قومی و مذهبی و تنها با شکل دادن به یک مقاومت متحد و آگاهانه در میان طبقه کارگر ترکیه، در صف آزادیخواهی و برابری طلبی، با پافشاری بر اتحاد شهروندان آن جامعه، مستقل از هویتهای کاذب قومی و مذهبی و..، میتوان علیه هر جریان فاشیست و ارتجاعی از دولت اردوغان تا داعش و "عقاب های آزاد کردستان" سنگری بست. در این مسیر، مقابله با تحریکات فاشیستی دولت حاکم، و افشای تبلیغات و سیاست های تفرقه افکنانه احزاب و گروهای ناسیونالیستی، قومی و مذهبی، وظیفه کمونیست ها و یکی از ملزومات پیشروی در مقابل تعرض طبقه حاکمه در ترکیه است. دولت فاشیست ترکیه متهم ردیف اول جنایاتی است که در ترکیه و به نام دفاع از مردم روزانه رخ میدهد.

 

 

حزب کمونیست کارگری حکمتیست (خط رسمی)

اول فروردین ١٣٩٥- ٢٠مارس ٢٠١٦