حزب کمونیست کارگری حکمتیست(خط رسمی)

 

کانتونهای غرب و شمال سوریه

 و اعلام "فدرالیسم دمکراتیک"

 

 

اخیرا طی بیانیه ای به امضای "مجلس موسسان اتحاد فدرال دمکراتیک روژآوا- شمال سوریه" نتیجه نشست دو روزه ای که در شهر "رمیلان" از کانتون جزیره در سوریه جهت تعیین تکلیف اداره امور این منطقه گرفته شد را اعلام کرده اند. در مقدمه این بیانیه آمده است: 

"هیات هماهنگی خودگردانی های دمکراتیک کانتونهای جزیره، کوبانی و عفرین به منظور یافتن راه حلی برای برون رفت از بحران سوریه و توافق برای ایجاد سیستمی برای مدیریت روژآوا و شمال سوریه، از اقشار مختلف، نیروهای سیاسی، احزاب و نهادهای مدنی در این مناطق و مناطقی که اخیرا آزاد شده اند، (شهبا) دعوت به عمل آورده بود تا در جلسه ای گرد هم آیند."

 طبق بیانیه فوق در نتیجه این نشست٬ "با اکثریت آرا به برقرای سیستم فدرالیسم دمکراتیک، با اساس گرفتن مشارکت تمام اقشار و گروه های مختلف جامعه سوریه...٬" رای داده اند. بیانیه اشاره دارد که در این نشست ریاست مشترک "مجلس موسسان" و "کمیته سازماندهی" متشکل از ٣١ عضو را که باید ظرف ٦ ماه، "بسترهای مناسب برای تدوین یک میثاق اجتماعی و ایجاد ساختارهای سیاسی و حقوقی را آماده کنند" را تعیین کرده است. بیانیه به علاوه بر غیر قومی بودن این سیستم، بر برابری زن و مرد و بر تضمین تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده است. 

نشست مورد اشاره درست و همزمان با نشست ژنو که در آن نمایندگان دولت سوریه، اپوزیسیون آن و کشورهای مختلف در گیر در مسائل خاورمیانه، منجمله ترکیه و عربستان همکاران و موتلفین دیروز داعش، شرکت دارند برگزار شده است. نشستی که در آن نمایندگان سه کانتون جزیره، کوبانی و عفرین و احزاب سیاسی کردستان سوریه از جمله حزب دمکراتیک کردستان سوریه که نقش جدی در مبارزه علیه داعش در این منطقه داشته اند، شرکت داده نشده اند. 

تا کنون اعلام نتایج این نشست و تصمیم بر نوعی از اداره امور و حاکمیت در این منطقه به نام "فدرالیسم دمکراتیک" با مخالفتهای جدی از جانب دولت بشار اسد، کشورهای منطقه و منجمله ایران و ترکیه مواجه شده است. تقریبا تا کنون هیچ دولتی در منطقه و دولتهای غربی تائیدی بر این تصمیم نگذاشته اند. 

مستقل از هدف "هیات هماهنگی خودگردانی های دمکراتیک کانتونها" از چنین اقدامی و مستقل از اینکه آینده این منطقه به کجا خواهد کشید، اعلام حاکمیت در مناطقی که عملا زیر کنترل نیروهای تشکیل دهنده این اجلاس است، تلاش برای پایان دادن به بلاتکلیفی این مناطق نه فقط دور از انتطار نبود بلکه امری طبیعی است. این منطقه در دل مقاومت توده ای علیه توحش داعش و متحدین منطقه ای آن، منجمله ترکیه و عربستان، که از جانب نیروهای سیاسی و اساسا حزب دمکراتیک کردستان سوریه سازمان داده شد، اولا مانع اشغال این منطقه توسط داعش شد و ثانیا توانست بر توازن قوا چه در سوریه و چه در منطقه تاثیرات جدی بگذارد.   

این مناطق در چند سال گذشته و با سراسری شدن جنگ در سوریه عملا توسط نیروها و احزاب سیاسی آنجا و مردم منطقه اداره شده است. آنچه امروز اتفاق افتاده است یا قرار است اتفاق بیفتد، رسمیت یافتن اداره امور این مناطق زیر نام "فدرالیسم دمکراتیک" است. بی شک این بخش از جامعه و مردم و نیروهای مختلف سیاسی که در آن زندگی میکنند، نمیتوانند جامعه را در خلاه و بلاتکلیفی نگهدارند. کار و زندگی شهروندان و گرداندن آن به نوعی از اعمال حاکمیت احتیاج دارد، چیزی که نشست دو روزه شهر "رمیلان" تلاش کرده است به آن جواب بدهد.  

سرنوشت سوریه در پرده ای از ابهام است. جنگ در سوریه علیرغم آتش بسی که اخیرا اعلام شده است، هر آن ممکن است از سر گرفته شود. آینده سه کانتون مورد بحث و مناطقی که قرار است اعلام "فدرالیسم دمکراتیک" کنند در دل سوریه جنگ زده و با حضور دولتهای مرتجع و دخالتهای امپریالیستی نیز ناروشن است. هنوز مخاطرات جدی زندگی و هستی این بخش از مردم سوریه را نیز تهدید میکند. علاوه بر خطر حمله داعش، کل دولتهای منطقه و در راس آن دولت ترکیه خطری جدی برای این منطقه است. 

آنچه مسلم است حق مردم مناطق آزاد شده است که اداره امور خود را بدست بگیرند. تضمین اینکه "فدرالیسم دمکراتیک" اعلام شده دستمایه معادلات و معامله سیاسی هیچ نیرو و جریانی نشود، تضمین اینکه این اعلام حاکمیت صرفا در سطح اهرم فشاری برای امتیازگیری های سیاسی نیروها و دول منطقه نشود، دخالت مردم شمال سوریه در سرنوشت خود، تصمیم برای آینده خود و تامین توان تقابل با تهدیدات جدی که بر سر آنها است، در گرو اعمال اراده مستقیم مردم در اداره امور و اعمال قوانین متمدنانه و با رای مستقیم آنها در این مناطق است. امروز هر نوع حاکمیتی در هر بخش سوریه و در کل خاورمیانه در گرو تضمین حاکمیتی سکولار، غیر قومی و غیر مذهبی است. انسانی ترین و کم مشقت ترین راه برای شهروندان کانتونهای جزیره، کوبانی و عفرین و... اعمال حاکمیت مردم این مناطق مستقل از هر نوع هویت قومی، مذهبی و... از کانال شوراهای منتخب آنها است. اعمال حاکمیت شورایی در این مناطق مهمترین و انسانی ترین راه برای حاکمیت بر سرنوشت خود، تدوین قوانین و اداره امور زندگی شهروندان این مناطق است. 

اعلام برابری همه شهروندان مستقل از هر نوع هویت مذهبی، قومی و نژادی، آزادی های بی قید و شرط سیاسی، برابری کامل زن و مرد، تامین زندگی انسانی برای همه شهروندان، تسلیح عمومی مردم زیر نظر حاکمیت شورها برای دفاع از زندگی شهروندان در مقابل مخاطراتی که امنیت و آسایش آنها را تهدید میکند، لغو همه نیروهای مسلح دیگر، اولین اقداماتی است که از هر نوع حاکمیت مدافع حقوق مردم انتظار میرود.  

اعمال حاکمیت شورایی و سازماندادن ملیس توده ای٬ تنها راه تضمین شده و متمدنانه ای است که میتواند زندگی انسانی و امنیت شهروندان این منطقه از حمله داعش و دولتهای مرتجع منطقه به بهترین شیوه مقدور تامین کند. در چنین شرایطی بدون تردید راه برای حمایتهای همه جانبه از سوی مردم متمدن، نهادهای مدنی، اتحادیه های کارگری و... در اروپا و در کل منطقه باز خواهد شد و قطعا هر نیروی مسئول و انسان دوستی خود را در کنار این حاکمیت و مدافع آن میداند. بی شک این راه و این انتخاب در مقابل مردم این منطقه و احزاب سیاسی درگیر و از جمله حزب دمکراتیک کردستان سوریه هم قرار دارد.

 

 

حزب کمونیست کارگری حکمتیست(خط رسمی)

٢٠ مارس ٢٠١٦