به: کمیته ها٬ اعضا و کادرهای حزب حکمتیست- خط رسمی

موضوع: هفته حکمت

 

رفقای عزیز! امسال چهاردهمین سالگرد درگذشت منصور حکمت است. لذا لازم بود از همین حالا جهت خود مان را به نسبت هفته حکمت ( ٤ تا ١١ ژوئن) اعلام کنیم. لازم است همه کمیته های حزبی، خارج، داخل، دفتر کردستان، تبلیغات٬ نشریات حزب و... اقدامات خود را مشخص کرده و به اطلاع کمیته رهبری برسانند.

 

رفقا!

امروز و علیرغم گذشت ١٤ سال از مرگ منصور حکمت، با همه تحولاتی که دنیا به خود دیده است، با همه تحولاتی که در جامعه ایران اتفاق افتاده است، هنوز کمونیستها در جامعه ایران به منصور حکمت، به تبیین های مارکسیستی و به سنت سیاسی که او در دنیای ما نمایندگی کرد نیاز دارند. میگویند مارکس برگشته است، میگویند بشریت بیش از هر زمان به مارکس نیاز دارد. این یک حقیقت است و امروز در دنیای سیاهی که به بشریت تحمیل کرده اند نیاز به مارکس یک نیاز واقعی است. حکمت مارکس و کمونیسم او را نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی نمایندگی کرد، او مارکسیسم را در دوره خود و در جواب به معضلات دنیای بعد از مارکس و بعد از انقلاب اکتبر نه تنها در تئوری و سیاست که در پراتیک اجتماعی و در تلاش برای شکل دادن به سنت متفاوت سیاسی از آنچه به اسم مارکس و کمونیسم معرفی شده بود، نمایندگی کرد. 

امروز در جامعه ایران با یک بازبینی سیاسی و پراتیکی در میان کمونیستهای آن جامعه روبرو هستیم. این بازبینی نتیجه بن بست سیاست و سنت چپ غیر کارگری است که به نام کمونیست فعالیت کرده اند و امروز هم در سیاست و هم در پراتیک اجتماعی به بن بست رسیده اند. امروز امکانی فراهم شده است که کمونیستها، کارگران سوسیالیست، نسل جوان انقلابی و کمونیست در دل این اوضاع یک بار دیگر به حقانیت کمونیسم مارکس، به حقانیت راه حلها، جوابها و سیاستهایی که این مارکسیسم را در دوره معاصر نمایندگی کرد و حکمت در راس آن بود، برسند و انتخاب کنند. کمونیسم دوره ما به حکمت به عنوان بزرگترین رهبر مارکسیستی دوره معاصر نیاز دارد. امروز معرفی حکمت و شناساندن آن بیش از همیشه بر دوش حزب ما است، حزبی که متاسفانه تنها جریان متحزب در جامعه ایران است که بدون هیچ چشم داشتی هدفش معرفی مستقیم و سرراست حکمت است. از این نظر لازم است هر عضو این تشکیلات در هر کجای دنیا و هر واحد حزبی چه در خارج و چه در داخل ایران، از همه امکانات و ابتکارات خود برای معرفی منصور حکمت استفاده کند. در این زمینه توجه همگی شما را به چند مسئله در زمینه اینکه هفته حکمت چه هست و نیست جلب میکنم و امیدوارم اینها در کل فعالیت همگی ما به مناسبت هفته حکمت مورد توجه جدی باشد:

 

  • هفته حکمت با هدف معرفی منصور حکمت و درافزوده های او به مارکسیسم بنیان نهاده شد. نوشته "دستاوردهای یک زندگی  پربار" از کورش مدرسی فلسفه هفته حکمت را به روشنی بیان کرده است.
  • باید توجه جدی داشت که هفته حکمت را نباید به مراسم و نمایش و آکسیون تبدیل کرد. نباید گذاشت هفته حکمت قربانی مقایسه ما با احزاب و جریاناتی باشد که خود را با حکمت تداعی میکنند. هفته حکمت هفته معرفی حزب حکمتیست و تلاش برای اثبات حقانیت ما نیست. هفته حکمت هفته تبلیغ برای حزب حکمتیست(خط رسمی) به بهانه منصور حکمت نیست. هفته نقد دیگران و تلاش برای اثبات با ربطی و بی ربطی هیچ جریانی به حکمت، نیست.  
  • این هفته فرصتی است که منصور حکمت و افکار و تئوری ها و سیاستها و دستاوردهای او به طبقه کارگر، به جامعه  و دوستداران حکمت معرفی شود. هر فعال حزب حکمتیست و بویژه کمیته های حزبی باید با ابتکارات و اقدامات خود تلاش کنند به شناساندن هرچه بیشتر منصور حکمت کمک کنند.
  • به این منظور بازخوانی حکمت، مراجعه به آثار و ادبیات او، معرفی و ترویج و توضیح آثار او و توزیع و پخش و تکثیر ادبیات او باید بر اقدامات ما ناظر باشد.
  • پوستر هفته حکمت بزودی تهیه و روی سایت حزب گذاشته میشود و همه رفقا میتوانند از آن استفاده کنند.
  • لطفا همه کمیته و واحدهای حزب سریعا اقدامات خود را روشن و به اطلاع ما برسانید.

 

 

      با احترام

از طرف کمیته رهبری

خالد حاج محمدی

 

    ١١ مه ٢٠١٦