حزب کمونیست کارگری- حکمتیست (خط رسمی)

 

 

دستگیر شدگان خاتون آباد را آزاد کنیم

 

 

روز سه شنبه ٦ بهمن ماه اعتراض کارگران مجتمع مس خاتون آباد یک بار دیگر مورد حمله مزدوران جمهوری اسلامی قرار گرفت و در نتیجه آن بیست نفر از کارگران دستگیر شدند. بر اساس اخبار منتشره از ایلنا اعتراض کارگران به بیکار سازی و تعدیل نیروی کار از جانب کارفرما بوده است. کارگران و خانواده های آنها حدود سه هفته به شیوه های مختلف از مراجعه به مقامات دولتی و کارفرما تا شکایات و تجمع در مجتمع مس خاتون آباد٬ اعتراض خود را به بیکارسازی حدود ١٥٠ نفر از کارگران اعلام کردند٬ و سرانجام روز سه شنبه مورد حمله یگانهای ویژه قرار گرفتند. 

این اولین بار نیست که اعتراض کارگران مس خاتون آباد توسط مزدوران جمهوری اسلامی مورد حمله قرار میگیرد. چهارم بهمن ١٣٨٢ ٬ زمانی که کارگران معدن مس همراه خانواده های خود علیه اخراج و بیکار کردن ٢٠٠ نفر از کارگران دست به راهپیمایی زدند و مردم شهرک بابک آنها را همراهی کردند٬ مزدوران مسلح جمهوری اسلامی از زمین و هوا آنها را به گلوله بستند که در نتیجه این عمل جنایتکارانه  چهار نفر از کارگران به اسامی ریاحی٬ مهدوی٬ جاویدی و مومنی جان باختند و تعداد زیادی زخمی شدند. بعلاوه در اردیبهشت سال ٩٢ نیز یک بار دیگر به کارگران معترض که جلو در ورودی این شرکت اعتراض کرده و ورودی را بسته بودند حمله کردند. 

خواست کارگران مس خاتون آباد بازگشت به کار کارگران اخراجی و همزمان رسمی کردن کارگران قرار دادی است. بهانه شرکت مس این است که این کارگران از آزمونی که از آنها به عمل آمده است٬ نمره قبولی نیاورده اند. این توجیهات مسخره در شرایطی است که آنها سالها در این شرکت کار کرده اند. سالهایی که نیروی کار مس خاتون آباد هر ساله به بهانه های واهی کاهش یافته است و بخشی از کارگران اخراج شده اند. 

حمله به کارگر خاتون آباد تنها یک نمونه از هزاران مورد از تعرض و دهن کجی سرمایه داران و دولت جمهوری اسلامی به طبقه کارگر و مزدبگیران این جامعه است. حمله به کارگر خاتون آباد را در کنار جهنمی که برای کارگران مراکز آزاد صنعتی گذاشته اند٬ در کنار تهدیدهای کارگران بافق و محاکمه آنها و در کنار تهدید و پرونده سازی هر روز برای فعالین و رهبران کارگری بگذارید٬ آنها را در کنار تلاش هر روز دولت جناب روحانی برای باز گذاشتن هر چه بیشتر دست سرمایه داران در استثمار بی حد و حصر کارگران قرار دهید٬ تا چهره کریه و ضد کارگری جمهوری اسلامی و همه سران و مهره های آن را بخوبی درک کنید.  

این اقدامات و این دهن کجی ها پا به پای راه یافتن ایران به جرگه "جامعه جهانی" و توافقات برجام نه تنها بیشتر میشود که در ابعاد همه جانبه نقشه بورژوازی ایران و دولتش برای خفه کردن یک طبقه دهها میلیونی و به تمکین کشاندن آنها در مقابل بورژوازی ایران است. این تعرضات بخشی از اقدامات جمهوری اسلامی برای تامین امنیت سرمایه و جلب سرمایه به ایران و راضی نگهداشتن مشتی انگل و صاحب سرمایه در این جامعه است. 

دفاع از کارگران خاتون آباد و مقابله با هر تعرض بورژوازی ایران علیه اعتراض کارگری٬ مقابله با اخراج و بیکار سازی٬ مقابله با پرونده سازی و توطئه هر روز در تقلیل نیروی کار و بردگی بیشتر طبقه کارگر٬ به اتحادی وسیع و همه جانبه در میان خود این طبقه نیاز دارد. اتحادی که شرط اولیه ایجاد آن مقابله با هر نوع تفرقه در میان کارگران٬ مقابله با کل آراء و افقی است که بورژوازی و دولتش روزانه در آن جامعه و در میان خود طبقه کارگر بازتولید میکند.  اتحادی که امکان تعرض و دست درازی جمهوری اسلامی و اوباش آنرا از زندگی و آسایش کارگر و مردم محروم را به آنها ندهد. دستگیر شدگان خاتون را باید با همین قدرت متحد و معترض خود آزاد کرد.

 

 

حزب کمونیست کارگری- حکمتیست (خط رسمی)

 ٩ بهمن ٩٤- ٢٩ ژانویه ٢٠١٦