اطلاعیه پایانی
پلنوم سی و ششم کمیته مرکزی حزب حکمتیست (خط رسمی)

 

 

 

 پلنوم سی و ششم کمیته مرکزی حزب حکمتیست در روزهای شنبه و یکشنبه ١٤ و ١٥ آذر ٩٤ برابر با ٥ و ٦ دسامبر ٢٠١٥ با شرکت اکثریت اعضاء کمیته مرکزی برگزار شد.

 پلنوم پس از سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم رسما شروع به کار کرد.

 دستور جلسات پلنوم عبارت بودند از:

١- گزارش  

٢- مهمترین موئلفه های اوضاع سیاسی منطقه و ایران

٣- کنگره هشتم حزب

٤- انتخابات

 گزارش کمیته رهبری از کارکرد حزب در فاصله دو پلنوم توسط آذر مدرسی دبیر کمیته مرکزی حزب ارائه شد. آذر مدرسی در گزارش خود ضمن اشاراتی به وضعیت جامعه ایران و اوضاع منطقه و تاثیرات آن بر سیمای سیاسی ایران و همزمان اشاراتی به مبارزات و فضای اعتراضی جامعه٬ به موقعیت حزب در ایران و پیشروی های حزب٬ به کار کمیته ها و ارگانهای حزبی و نشریات حزب کرد و گزارش عرصه های اصلی فعالیت حزب را به کمیته مرکزی ارائه داد. دبیر کمیته مرکزی همزمان به اقدامات کمیته رهبری و پروسه انتخابات نمایندگان کنگره نیز اشاراتی کرد. در همین بخش به کار حزب در ایران، پیشروی های آن در عرصه های مختلف سیاسی- مبارزاتی و تشکیلاتی  پرداخت و اقدامات معینی که در فاصله دو پلنوم در دستور حزب قرار گرفته، به عرصه های مختلف فعالیت رفقای ما در ایران را نیز در خطوط کلی به اطلاع کمیته مرکزی رساند. دبیر کمیته مرکزی سپس به موقعیت امروز حزب و تاثیر آن بر مشغله رهبری حزب، بر مسائل و اولویتها و پروژه های حزب پرداخت. در ادامه اعضا کمیته رهبری نکات تکمیلی خود را به اطلاع رساندند و بعلاوه اعضا پلنوم نیز در راستای گزارش به جنبه های مختلف کار حزب و به میزان پیشروی نقشه های ما و همزمان موانع و اشکالات آن پرداختند. کمیته مرکزی از پیشروی های حزب در ایران اظهار رضایت کرد و بر جنبه هایی از کار ما نیز تاکید کرد.

دستور بعدی پلنوم مهمترین موئلفه های اوضاع منطقه و ایران بود که توسط امان کفا ارائه شد. امان کفا در این بخش ضمن تاکیدی دوباره در مورد مباحثات و سیاست تاکنونی حزب در مورد اوضاع خاورمیانه و ایران٬ به آخرین تحولات هم در سطح منطقه و هم ایران پرداخت. در این بخش تحولات خاورمیانه٬ جنگ با داعش٬ دخالت مستقیم و فعالتر روسیه٬ ترور در پاریس و تاثیرات آن بر کشمکش ارتجاع بین المللی و محلی در تقسیم قدرت در خاورمیانه٬ موقعیت دول غربی و تغییر توازن قوا میان آنها٬ تخاصمات ایران٬ عربستان و ترکیه و همزمان موقعیت جمهوری اسلامی و تاثیرات آن بر مبارزه با جمهوری اسلامی و نقش حزب پرداخت. بدنبال اعضا کمیته مرکزی به جوانب مختلف این بحث پرداختند و اصلی ترین موئلفه های اوضاع کنونی را مورد بحث قرار دادند.

کنگره هشتم حزب دستور بعدی پلنوم کمیته مرکزی بود. این بحث توسط خالد حاج محمدی ارائه شد. خالد حاج محمدی در این مبحث به اصلی ترین مسائلی که کمیته مرکزی باید مورد توجه قرار دهد٬ به اقدامات سیاسی این کمیته در این دوره و برای کنگره و اهمیت آنها پرداخت. در ادامه اعضا کمیته مرکزی به اقدامات سیاسی مشخصی پرداختند که لازم است کمیته مرکزی مورد توجه قرار دهد و تلاش کند برای کنگره حزب خود را آماده کند. اعضا پلنوم تاکید داشتند که باید تلاش کنیم در دل بررسی کل اوضاع و در ادامه جهت و سیاستهایی که بدرست تا کنون داشته ایم٬ راه پیشروی جنبش کمونیستی و وظایف حزب را روشن و تلاش کنیم در عرصه های مختلف نقشه ای واقعی را جلو پای حزب بگذاریم و کل کنگره و حزب را در این راستا و برای ایفای نقشی شایسته این حزب سوق دهیم. کمیته مرکزی پیشنهادات خود در این زمینه را در اختیار کمیته رهبری قرار داد تا بر این اساس حزب را برای ورود به کنگره آماده کند.

آخرین مبحث پلنوم انتخابات دبیر کمیته مرکزی و اعضا کمیته رهبری بود. در این بخش پلنوم به اتفاق آرا حاضرین ابتدا آذر مدرسی را به عنوان دبیر کمیته مرکزی و امان کفا را بعنوان معاون دبیر و سپس رفقا امان کفا، ثریا شهابی، خالد حاج محمدی و فواد عبداللهی را همراه با دبیر کمیته مرکزی بعنوان کمیته رهبری در پست خود ابقا کرد.

در جوار پلنوم کمیته مرکزی سمیناری با عنوان موقعیت و ویژگیهای جنبش کارگری برگزار شد. این بحث توسط مصطفی اسد پور ارائه شد. در این مبحث مصطفی اسد پور به موقعیت کنونی جنبش کارگری٬ به توازن قوای کنونی و سیاستهایی که جمهوری اسلامی اعمال میکند و به اصلی ترین خصوصیات جنبش کارگر و مقاطع مهم اعتراض و مبارزه طبقه کارگر و همزمان به عرصه های اصلی کار٬ گرایشات و موانع و مشکلات طبقه کارگر و مبارزاتش پرداخت. بدنبال اعضا کمیته مرکزی با دخالت فعال خود در این سمینار هر کدام به نوبه خود به جنبه های مختلف بحث پرداختند.

 

 

حزب کمونيست کارگری ایران- حکمتيست (خط رسمی)

١٧ آذر ٩٤- ٨ دسامبر ٢٠١٥