در حاشیه انتخابات مجلس اسلامی در کردستان

 

 

پویا اشکان 

 

ناسیونالیسم کرد چه از طریق احزاب سیاسی خود و چه از طریق نیروی اجتماعی اش، بورژوازی کرد، تلاش می کند در انتخابات  آتی مجلس شورای اسلامی سهم بیشتری در قدرت داشته باشد. بورژوازی کرد به این منظور بی تابانه و پیشاپیش وارد معرکه انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است.  

پشت هر کشمکش سیاسی و حقوقی عقیدتی یک کشمکش واقعی طبقاتی وجود دارد که جنبش ها و سنت ها و کاراکترهای متنوع سیاسی را باید در متن این واقعیت پایه ای یعنی طبقاتی بودن جامعه مورد ارزیابی قرار داد .کل صف بندی های بوجود آمده در این دوره از انتخابات مجلس اسلامی و خبرگان تا ریاست جمهوری  نیز تابعی از این فعل و انفعالات زیر بنایی و جاری درعمق جامعه و تمایل و نیاز بخش قابل توجهی از بورژوازی برای ادغام در بازارهای جهانی سرمایه و نزدیکی با بلوک مسلط به رهبری آمریکاست. معادله ای که در آن مختصات و محل قرار گرفتن ودوری و نزدیکی کل سنت ها،احزاب و کاراکترهای گوناگون سیاسی-اجتماعی در کردستان چه پوزوسیون و چه اپوزوسیون را به روشنی جلوی چشم ما و طبقه کارگر قرار میدهد. 

سکوت و انتظار معنادار اپوزسیون ناسیونالیست کرد و به جنب و جوش افتادن شخصیت هایشان در داخل همگام  با جار وجنجال های اصلاح طلبان کرد همگی نشان از قرار گرفتن این اپوزوسیون در کنار بخشی از جمهوری اسلامی برای محکم کردن جا پای خود در چهارچوب معادلات مابین بورژوازی سراسری با بورژوازی کردستان میباشد. 

در کردستان از یک سو اصول گرایان با در دست داشتن اهرمهای قوی اقتصادی و رسانه ای و نفوذی که در ارگان های کلیدی استان همچون سپاه پاسداران، بسیج ،شوراهای روستایی و صدا و سیما دارند،  با مطرح نمودن کسانی چون یوسف اسدی  (تهیه کننده و طنز پرداز شبکه ی استانی) بدون نیاز به کسب مشروعیت مردمی سعی در تصدی کامل فضای انتخاباتی این دوره را دارند

از سوی دیگر ما با طیف وسیعی از اصلاح طلبان رو برو هستیم که قصد دارند از فضای سیاسی به وجود آمده ی پسا برجام به نفع موجودیت و توازن قوای قوی تر در حاکمیت استفاده کرده و با طرح مطالباتی سطحی و ایجاد امید در بین مردم که گویا بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی در جامعه در گرو تداوم پروسه ی اصلاحات و هم سو بودن مجلس و دولت در راستای ادغام در بازارهای جهانی سرمایه و "مسولیت پذیری" در سیاست خارجی میباشد. در این دوره اصلاح طلبان با احزاب و جریانات متعددی وارد این کارزار شده اند .احزابی همچون اتحاد ملت، مردم سالاری و حزب کارگزاران به کاندیداتوری سید معروف صمدی، ندای ایرانیان به کاندیداتوری سالار مرادی و حزب اراده ملت در این طیف قرار میگیرند که لازم به ذکر است طیف وسیعی از فرهنگی کاران امنیتی و ناسیونالیست های اصلاح طلب دانشگاهی و فضای عمومی استان در بده بستانی جدی با نماینده ی امتحان پس داده ی  دوره قبل مجلس، سالار مرادی قرار گرفته و از این طریق سعی در به میدان کشیدن طیف وسیعتری از جامعه ی دانشگاهی  و آکادمیک را در مضحکه انتخابات  دارند. این ها همزمان  و در این راستا از هر گونه تلاشی برای تنگ نمودن عرصه برای فعالین واقعی دانشجویی دریغ نمی کنند.

 اما آنچه که از همه بیشتر فضای این انتخابات را از دوره های قبل "تماشایی تر"می نماید ،به میدان امدن طیف جدیدی از جریانات و شخصیت های اجتماعی کردستان تحت عنوان خط سومی ها می باشد .این طیف با این ادعای واهی که با دو طیف قبل دارای زاویه هایی جدی میباشد خود را نماینده ی حقیقی خواست ها و مطالبات جامعه "کردی" می داند . جبهه ی متحد کرد و شماری از فعالین "مدنی" و "اجتماعی"در این طیف قرار میگیرند. 

به این ترتیب می بینیم که بورژوازی خرد و کلان کردستان، علاوه بر اینکه تلاش می کنند کاندیداهای خود برای مجلس اسلامی را جلو بفرستند و پول و تبلییغات صرف شان کنند، در همان حال می خواهند به مردم زحمتکش کردستان چنین القا کنند که انتخابات به کار و زندگی و معیشت شان مربوط است. 

اما تجربه بیش از سه دهه انتخابات های جمهوری اسلامی نشان داده است که هیچکدام از آن ها چه برای مجلس و چه ریاست جمهوری و غیره، نمایش مضحکی بیش نبوده و نیستند.  

کارگران وزحمتکشان کردستان نباید در جدال و تلاش بورژوازی کرد و احزاب ناسیونالیست شان شرکت کنند. این زمین بازی مردم نیست. نه انتخابات و نه تلاش اصلاح طلبان و ناسیونالیست های رنگا رنگ در کردستان که برای سهم بیشتر در قدرت و ثروت آب از لب و لوچه شان آویزان است، ربطی به زندگی و  معیشت و رفاه و خوشبختی و آزادی مردم ندارند. 

طبقه کارگر، کمونیستها و صف آزادیخواهی و برابری طلبی در کردستان ایران با اتکا به تجربه سه دهه مبارزه محکم و سازمانیافته و روشن خود، لازم است آگاهانه تر در تقابل با جنبش بورژوازی سراسری اصلاحات و جنبش بورژوا ناسیونالیسم کرد وهم پیمانی آنها مسیر متمایز خود را برای رهایی جامعه و سرنگونی فوری جمهوری اسلامی طی کند.

 

 

نوامبر ١٣٩٤