دگرگونی های اخیرِ عراق و کردستان و جنگ بر علیه داعش

و

 خط سیاسی – پراتیکی حزب کمونیست کارگری کردستان

 

 

یک توضیح لازم: 

این سند که از طرف کمیته مرکزی حزب به پیشنهاد و سفارش کنگره چهارم این حزب آماده گردیده است، نتیجۀ  مشارکت کنگره بود در مباحثات سند" تحولات اخیر سیاسی در عراق و کردستان و پلاتفرم هر دو حزب.." که در کنگره تصمصم گرفته شد بر اساس ملاحضات و پیشنهادات کنگره، این سند از نو نوشته شود. اما چیزی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که در اطلاعیه پایانی کنگره ، به اشتباه قید گردیده بود که این سند مصوبه کنگره چهارم است.

 

همراه با سقوط شهر موصل در دست داعش و گروههای مسلح اسلامی وناسیونالیستیِ همکار آنها، شرایط سیاسی عراق پا به یک مرحلۀ تازه گذاشت، که خود را در متحول شدن توازن قوا، در میان جرایانات متخاصم در وضعیت عراق به نمایش می گذارد.مرحله ای تازه که درهای دگرگونیِ سیاسی - اجتماعیِ بزرگی را گشوده است و باعث شدت یافتن مخاصمات سیاسی و به هم خوردن ِ بیش از حدِ امنیت گشته و همراه با خود بدبختی و استیصال را بر سر مردم عراق افزایش داده است.

عروج و برجسته گشتن نقش نظامی و سیاسیِ  دولت اسلامی (داعش) در عراق، نتیجۀ شکست استراتژی سیاسی آمریکا و غرب در جنگ داخلی سوریه است که هدف آن، فرود آوردن ضربه ای مؤثر بود بر موقعیت و جایگاه روسیه و چین مانند دو ابرقدرت اقتصادی- سیاسی در عرصه جهان، از طریق سرنگون کردن رژیم سوریه  و در نتیجه این سیاست، همچنین محدود کردن نفوذ سیاسی ِ ایران به مانند یک بازیگر منطقه ای و هم پیمان چین و روسیه در منطقه است. این سیاست را از طریق همکاری کردن و قدرتمند کردن گرایشات اسلامیِ مخالف دولت سوریه به پیش میبردند که از جانب دولتهای ترکیه و عربستان و قطر مانند همپیمانان منطقه ای غرب به اجرا گذاشته می شد.

درست شدن و رشد داعش و دیگر گروههای تروریست اسلامی در منطقه، ریشه در اعماق بحرانی خفه کننده، در فضایِ سیاسی ای دارد که همه نیروهای بورژوا- ناسیونالیست عرب، در آن برای تأمین ثبات حاکمیت بورژوایی و تثبیت یک سیستم ضد انقلابی بورژواییِ هوادار آمریکا و اروپا در خاورمیانه  در حال تلاش اند. این هم برای خود، بحران و فاجعه ای است که بعد از شرایطِ پسا انقلابی در مصر و تونس، عمقِ بیشتری یافت.

چیزی که هم اکنون در حال رخ دادن است، تلاشی است در راستای به سرانجام رساندن تغییراتی در عراق در جهت جبران کردن شکست آمریکا در سوریه و تثبیت نقش همپیمانهای منطقه ای اش. از این طریق تحولات اخیر در عراق دریچه ای تازه برای دخالت و بازی سیاسی آمریکا و هم پیمانهای منطقه ای او ،جهت تغییراتی جدید در توازن سیاسی منطقه ،خواهد گشود.

معادله وتوازن سیاسی در عراق تغییر کرده است. با تغییرات اخیر، کشمکش در میان نیروهای اسلامی و قومی و آنهایی که جهت تقسیم ثروت به شریک داعش  تبدیل گشته اند،پا به مرحله ای تازه گذاشته است که  قادر برگشتِ به دورۀ قبل از آن نیست.

از این رو ، مسئلۀ اینکه چه جناحی از گرایشات اسلام سیاسی و ناسیونالیسم عربی حاکمیت عراق را بدست خواهد گرفت، جایگاهی اصلی در این کشمکش سیاسی  دارد که هم اکنون در داخل عراق به شیوه ای بسیار خونین و پیچیده در حال وقوع است و جامعه را در لبه پرتگاهی سیاسی و امنیتی وحشتناک قرار داده است. این مرحله نه تنها با این دگرگونی ها، بلکه همچنین با نفوذ ارتجاع سیاسی و نظامی و همه گیر شدن کشمکشهای مابین نیروهای گوناگون بورژوا – اسلامی و قومی  قابل شناسایی است.

جریاناتِ اسلام سیاسی شیعه و حکومت آن، در همراهی با این تحولاتِ جدید، مشغول به بهره برداری از این شرایط گردیده و برای میلیتاریزه کردن جامعه و تسریع روند سرکوبگرانه و خفه کردن بیشتر آزادیها وتثبیتِ کنترل دارودسته های مسلح خود دست زده و همچنین با سیاست و عملکردهای خود هردم آتش جنگ طایفه ای و کینۀ ملی را شعله ور می کنند.

از طرف دیگر ظهور داعش در مرکز رویدادهای اخیر  مانند یک نیروی کارآمدِ اسلام سیاسیِ سنی ، تمام آن مرزهایی را که قبلاً با گروهها و دستجات مسلح دیگر این منطقه داشت و اینطور وانمود میکردند که نماینده گی منافع ساکنین این منطقه را در برابر سرکوبگری حکومت مالکی میکنند، از میان برداشت.

همراه با تحولات اخیر، عراق به مرحله ای تازه گام گذاشته است و چندین مسئله و مانع تازه به موانع و مشکلات قدیمی اضافه گردیده است و تمامی بدیلهای بورژوایی از اول تا آخر آنها سیاه و تاریک هستند. صف طبقه بورژوا پراکنده است و حاکمین هم دربحران اند و از یافتن راه چاره برای بحرانی که عراق و منطقه  در آن دست وپا میزند ناتوان هستند.کردستان هم به میدان جنگ بین المللی و منطقه ای با داعش تبدیل گردیده است. سیاست اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق مانند همیشه دنباله روی از سیاست هژمونی آمریکا و بازی کردن بر روی طناب جنگ دو قطبی در میان دول منطقه است. ناسیونالیسم کرد و احزاب در قدرت این جنبش،بالاخص حزب دمکرات کردستان عراق(پارتی) در امتداد منطقی منافع خود به عمق این وضعیت حلول کرده است. این نیروها به مانند سود بردن از یک فرست برای فراهم کردن منافع ملی و حزبی خود و برای توسعه دادن به پایۀ های حکومت و سرچشمه های ثروت و دارایی خود، برای کشیدن مردم کردستان به دنبال افق و سیاست و استراتژی خود و برای رواج خوشباوری در میان ساکنین کردستان در این باره که نزاع  این مناطقِ  را به سود مردم پایان خواهند داد،در این وضعیت دخالت کردند.

اسلام سیاسی هم در کردستان، خود را شریک در استراتژی برپایی دولت اسلامی و خلافت آن میداند. اما توازن قوا و منافع سیاسیِ شراکت در حکومت اقلیم، راه این انتخاب را، که پیش از یازده سپتامبر ٢٠٠١ برای پشتیبانی از تروریسم اسلامی در بر گرفته بود  برای آن تنگ تر کرده است. به این خاطر همیشه مانند خطر داعشی به خواب رفته در کردستان وجود خواهد داشت.

در وضعیتی اینچنینی هیچ راه چاره ای در پیش روی طبقه کارگر و کمونیستها و توده محروم و تمامی آزادیخواهان به غیر از اینکه دست پیش انداخته و دست به کار نیرومند کردن صفوف نبرد برای پایان دادن به این بن بست موجود شوند و یک عقب نشینی را به تمامی نیروهای بورژوایی اعم از اسلامی و ناسیونالیسم که خود را به مردم حقنه کرده اند،تحمیل کنند.

بدیل حزب کمونیست کارگری کردستان و راه چارۀ این حزب برای تمامی مشکلات و بدبختیهای توده مردم و برپاییِ جامعه ای آزاد و برابر و امن، بخشی از مبارزۀ رهایی طلب و متحد طبقه کارگر در عراق و کردستان برای پایان دادن به حاکمیت و نفوذ نیروهای مختلف بورژوایی و برپایی حکومت کارگری است. طبقه کارگر و مردم محروم عراق و کردستان هیچ دشمنی ای با هم ندارند،بلکه خارجِ از هویت ساختگیِ دینی و قومی آنان، دارای یک سرنوشت و یک منفعت اند که آن هم اتحاد و همبستگی در صوف مبارزۀ آنها می باشد. اما در حال حاضر و در وسط جنگ علیه دولت اسلامی (داعش) حزب کومنیست کارگری کردستان تمامی تلاشهایش را برای برپایی یک جنبش توده ای – سیاسیِ مسلح برای روبرو شدن و درهم شکستنِ داعش با همکاریِ حزب کمونیست کارگری عراق و تمامی نیروهای سیاسی چپ و کارگری و توده کارگر و زحمتکش عراق به کار خواهد انداخت  و نهایتاً تثبیت پیروزی بر داعش را در راستای  جایگزین نمودن آزادی و آسایش و رفاه و فراهم کردن حقوق پایه ای توده کارگر و زحمتکش کردستان و عملی کردن ارادۀ سیاسی و حکومت انقلابی آنان را، با وضع موجود بکار گیرد.

تقابل و جنگ با داعش در کردستان سوریه  و بطور اخص در کوبانی نمونه ای پیروز از سیاست پشت بستن به مقاومت توده ای و نبرد بر علیه اسلام سیاسی را به نمایش گذاشته است و مانند یک آزمون سیاسی در هوش و تفکر و مزاج مردم کردستان و منطقه جایگاه خود را حَک کرده است. تصویب رسمی حقوق زنان در کانتون جزیره مانند دست آوردی از رویاروییِ توده ای و نقش زنان در این رویارویی، به ویژه گی آزادیخواهانه بودن  این مقاومت توده ای رسمیت بخشید.پشتیبانیِ جهانی ای هم که  از نبرد و مقاومت زنان و مردان کوبانی صورت گرفت، نشانه ای از آمادگی جبهۀ ازادیخواهانه دنیاست برای حمایت از هر نوع جنبش مقاومت مسلحانۀ توده ای بر علیه داعش و تروریسم اسلامی و این بدیل فاشیستیِ اسلام سیاسی.

 

در پرتو تمام نکاتی که آشکار گردید، حزب کمونیست کارگری کردستان در راستای شرایطِ کنونی برای پیروی کردن از سیاستها و قدهمهای زیر خیز بر می دارد. بدون شک تبدیل کردن این سیاستها به نقشه عملی کامل و بیرون کشیدن تاکتیک مشخص برای شرایط کنونی نبرد انقلابی در چهارچوب مشخصات عمومی می بایست در شرایط کنونی:

١- حزب کمونیست کارگری در هم شکستن دولت اسلامی و جایگزین کردن آن را با تأمین آزادی و امنیت و رفاه را برای مردم کردستان را یکی از اهداف سیاسی خود میداند. از این رو کار کردن برای مهیا کردن و بوجود آوردن نیروی مقاومت توده ای متشکل از زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب برای روبرو شدن و جنگ بر علیه داعش را در اولویت وظایف کنونی خود می داند. از این رو به نبرد و مقابلۀ مردم کوبانی و پیروزی آنها بر داعش، ملنند آزمونی موفق از مقاومت توده ای و انقلابی نگریسته و برای تکرار آن در کردستان و عراق برعلیه داعش خواهد کوشید.

٢-  هر دولت و هر گرایشِ سیاسی ای که از داعش پشتیبانی کرده و یا با آن بند و بست میکند، حزب آنرا مانند دشمن مردم کردستان و عراق و منطقه و دشمن انسانیت بطور عام، افشا نموده و آنرا رسوا خواهد کرد. همچنین تلاش میکند که نیروی توده ای را برعلیه آنها و جهت عقب نشاندن و شکست آنان بسیج کند. دفع کردن و مقابله با دخالت حکومتهای منطقه و دول امپریالیستی و ناتو در کردستان و عراق،رسوا کردن سیاست سازشکارانه و جنگ غیرجدی علیه داعش و به درازا کشاندن وضعیت فاجعه بار عراق و منطقه در راستای تأمین سیاست و منافع آنان، از طریق بسیج و برپاییِ جنبش مقاومت توده ای در عرصه کردستان و منطقه و جهان و از طریق همبستگی با جنبش کارگری و نیروهای چپ و ترقی خواه.

٣- حزب یک مبارزه  توده ای سیاسی  را در شهرهای کردستان بر علیه پایه های حکومت و قانون و مصوبات و جنایات دولت اسلامی داعش بر علیه مردم کردستان و عراق و سوریه و بر علیه زنان و پیروان ادیان دیگر و تمامیِ منطقه، به راه خواهد انداخت. حزب  همچنین این مبارزه را برای فسخ قولنینی که از شرع اسلام سرچشمه گرفته اند در پیش خواهد گرفت از جمله از بین بردن تمامی اثرات دین اسلام و ادیان دیگر بر نظام آموزشی. افزایش مواد قانونی برابری زن و مرد و حقوق پایه ای  و جهانشمول انسان در آموزش و پرورش و غیره.

٤- مقابله در برابر تقلاهای داعشِ خُسپیده و اسلام سیاسی در کردستان که با داعش و اهداف سیاسی و اجتماعی اش همکاری معنوی و سیاسی میکند. ممناعت از ملاها و مراکز اسلامی ای  از تبلیغ و ترغیب کینه توزی و خصومت بر علیه حقوق مدنی مردم کردستان.

٥- حزب  پیگیرانه بر علیه هرگونه آتش کینه و نفرت قومی که از جانب احزاب و گرایشات ناسیونالیستی کرد و عرب باد زده می شود، مبارزه خواهد کرد. حزب کمونیست کارگری برای تأمین وسیعترین پیوند مبارزاتی در مبان طبقۀ کارگر و توده زحمتکش کردستان و عراق در راستای منافع مشترک و همسرنوشتی آنان و مرز کشیدن با گرایشات بورژوا ناسیونالیست، تلاش کرده و فراخوان می دهد.

٦- مبارزه برعلیهِ تحمیل فضای جنگی بر جامعه و میلیتاریزه کردن آن در راستای منافع نیروهای حاکم در کردستان و عراق. بسیج نارضایتی های توده ای بر علیه سیاستهای جنگی و اعمال سرکوبگرانه حاکمیت در عراق و کردستان و پایمال کردن حقوق و آزادی های سیاسی و مدنی و یورش به عرصه زندگی آنها به بهانه جنگ.

٧- تلاش برای برپایی جنبشی سکولار به هدف پشتیبانی از مبارزه و جنگ آزادیخواهانۀ توده ای بر علیع دولت اسلامی داعش و سیاستها و جنایات آن بر علیه مردم خاورمیانه و بر علیه انسانیت و کمک کردن به نیرومند کردن سکولاریزم و جدایی دین از دولت در کردستان و در منطقه.

٨- حزب به کمک مردم آواره و زیان دیده آن مناطقی که درگیر جنگ هستند بر خاسته و با هرگونه تبلیغات و اعمال شوینیستیِ قومی و قبیله ای در روبرو شدن با آین آوارگان مقابله خواهد کرد.

٩- مبارزۀ بدون وقفه برای جداکردن و مستقل نمودن صفوف کارگران و زحمتکشان از نفوذ گرایشات قومی و اسلامی و قبیله ای و رها نمودن آنان از افق سیاسی این نیروها. رسوا کردن سیاستهای بورژوایی از جمله " دفاع ار میهن" که گرایشات اسلام سیاسی شیعه مدعی آن است. رسوا نمودن و افشای پروپاگاند ناسیونالیسم کُرد واحزاب حاکم که برای رسیدن به مقاصدشان رویدادهای کنونی را " مهیا شدن فرصتی " قلمداد می کنند. و همچنی افشای منافع در پردۀ ناسیونالیسم عرب و اسلام سیاسی سُنی که در زیر نقاب ممانعت از ظلم و دفاع از منافع مردم مناطق سنی نشینی که هم اکنون درگیر جنگ هستند.

١٠- کار کردن برای نیرومند کردن و اتحاد طبقه کارگر و کمونیستها در عرصه منطقه و خاورمیانه و تبدیل نمودن آن به نیرویی مؤثر در راستای تحمیل عقب نشینی به قطبهای قدرت منطقه ای و امپریالیستی و به شکست کشاندن نقشه و سیاست و استراتژی ارتجاعی در عراق و منطقه.

همکاری مشترک با حزب کمونیست کارگری عراق در جنگ با داعش و برای حفاظت از صف انترناسیونالیستی و همرزمیِ کارگران و آزادیخواهان عراق و کردستان بر علیه جنگ قومی و مذهبی نیروهای ناسیونالیست و اسلامی.

ما به طبقه کارگر، کمونیستها و سوسیالیستها، چپها و آزادیخواهان و انسان دوستان جهان فراخوان میدهیم که از مبارزۀ طبقه کارگر و زحمتکشان و هر دو حزب کمونیستی کارگری عراق و کردستان، برای رهایی عراق و کردستان از تنگنا کنونی و برای بدست آوردن آزادی و برابری و آینده ای بهتر حمایت کنند.

 

حزب کمونیست کارگری کردستان

ژانویه ٢٠١٥

 

برگردان از کردی: فرزاد نازاری