سر سخن

 نشریه "علیه بیکاری" در دست انتشار است


در بخشی از سر سخن شماره اول در معرفی نشریه از جمله آمده است: 

ما ميخواهيم وسيعترين اتحاد كارگرى عليه بيكارى را دامن  بزنيم. نشريه عليه بيكارى يكى از ابزارهاى ما در اينراه است. چنين اتحادى قبل از هر چيز در گرو اين است كه كارگران آگاه قدم پيش بگذارند و كارگران را در اينراه آگاه و متحد كنند. اين نشريه ابزار همفكرى در ميان ماست. مشكلات و مصائب گريبانگير هم طبقه ايهاى ما در برابر هيولاى بيكارى را منعكس خواهيم كرد. اينرا خواهيم گفت تا بلافاصله به  راه حلها بپردازيم. ببينيم چكار از دست ما كارگران بر ميايد. اينكه  چگونه متحد بشويم، چكار بكنيم، تقصير از كى است و ما يقه كدام مرجع را با كدام خواستها بايد بگيريم.

بيكارى امروز كارگران ايران پديده تازه اى نيست. چاره انديشى در مقابل آن هم تازگى ندارد. طبقه ما در ايران و در سراسر دنيا يكى دو قرن است كه با بيكارى دست بگريبان بوده است. در مقابل آن مبارزه كرده است. انواع تشكل و انواع اعتراضات را سازمان داده است. اگر چيزى از بيمه بيكارى در دنياى ما وجود دارد  حاصل همين مبارزات است. مرور و نوك زدن به اين تجربيات جاى مهمى در نشريه خواهد داشت.

نشريه عليه بيكارى ميخواهد محلى باشد كه جمع هر چه وسيعترى از كارگران در مورد شرايط كار و بيكارى خود و هم طبقه ايهايمان  مينويسند. تجارب خود و  نظراتشان را در اختيار ديگران قرار ميدهند. 

اما نشريه اى كه خواننده نداشته باشد، هر چقدر هم نشريه خوبى باشد، به درد نميخورد!  نشريه عليه بيكارى هم استثنا نيست. نشريه را بايد بدست تعداد هر چه بيشترى از همكاران و دوستان رساند. كارگران و انواع تشكلها و احزاب آنها حتما بايد به آن شرايطى دست پيدا كنند كه نشريات و روزنامه هاى آنها آزادنه و با صدها هزار نسخه و با چاپ چهار رنگ  در همه دكه ها و اماكن عمومى در دسترس قرار بگيرد. تا آنموقع، از جمله كارهاى واجب در ميان ما كارگران اينستكه نشرياتمان را با دقت دست بدست كنيم. تكثير كنيم. در پخش موثر آن در ميان ساير كارگران واقعا تلاش كنيم. اميدواريم كه تعداد هر چه بيشترى از كارگران باشند كه با دريافت اولين شماره عليه بيكارى دست بكار بشوند آنرا تكثير كنند و بدست بقيه برسانند.

بر عليه بيكارى دنياى بزرگى از تلاش در مقابل ما كارگران و طبقه ما قرار دارد. اميدواريم ما و اين نشريه نقش موثرى را بتوانيم بر دوش بكشيم.  

"علیه بیکاری" نام نشریه ای است که در سال ١٣٥٨ در ایران منتشر میشد. فعالیت امروز ما الهام از آن حرکت و نشریه میگیرد.  در دسترس قرار دادن شماره  های "علیه بیکاری" آن سالها یکی از اهداف مهم ماست.  

مسئولیت انتشار این نشریه بعهده مصطفی اسدپور و سیوان رضایی است.