حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست (خط رسمی)

 

شاهرخ زمانی از میان ما رفت!

 

با کمال تاسف شاهرخ زمانی کارگر آگاه و کمونیست٬ یکی از جسورترین مبارزین طبقه کارگر ایران٬ عضو هیئت بازگشایی سندیکای کارگران نقاش و تزئینات ساختمان و هیئت مدیره کمیته پیگیری  روز یکشنبه ٢٢ شهریور ١٣٩٤برابر با ١٣سپتامبر ٢٠١٥ بعد از تحمل بیش از چهار سال زندان و شکنجه٬ در زندان رجایی شهر جان باخت. طبق اطلاعیه کمیته دفاع از شاهرخ زمانی و بر اساس اخباری که در مورد مرگ او از زبان مسئولین پزشکی زندان منتشره شده است٬ شاهرخ زمانی بر اثر سکته مغزی جان باخته است. بر اساس این اخبار هیچ منبع مستقل پزشکی قابل صلاحیتی در مورد مرگ شاهرخ زمانی نه تنها اعلام نظری نکرده است٬ بعلاوه هیچ تحقیقی هم صورت نگرفته است.

 

در اینکه مسئول مستقیم مرگ شاهرخ زمانی جمهوری اسلامی است تردیدی نیست٬ حتی اگر واقعا شاهرخ زمانی به دلیل سکته مغزی جان باخته باشد. دولتی که به جرائم واهی و پرونده سازی های رایج٬ شاهرخ زمانی را به یازده سال زندان محکوم کرده است و در کل این مدت او را از ابتدایی ترین حقوق یک زندانی از جمله در اختیار قرار دادن امکانات پزشکی و مداوای او محروم کرده است٬  طبیعتا مسئول جان او نیز هست. دولتی که در دورانهای مختلف زندانی بودن شاهرخ زمانی و از جمله از زمان آخرین دستگیری او در ژوئن ٢٠١١ تا کنون از هر نوع شکنجه و ازیت و آزاری در مورد او دریغ نکرده است٬ قطعا مسئول مرگ او نیز هست. کسانی که در کمال آرامش و خونسردی و با اتکا به مراکز وسیع پلیسی و اطلاعاتی خود شریف ترین انسانها را به جرم حق طلبی و عدالتخواهی دستگیر٬ زندانی و شکنجه میکنند و از برسمیت شناختن ابتدایی ترین حقوق آنها به عنوان زندانی سرباز میزنند٬ نمیتوانند مسئول عواقب اعمال ضد انسانی خود نباشند. 

شاهرخ زمانی کارگر آگاه کمونیست٬ یکی از چهره های درخشان جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر ایران و صف آزادیخواهی در آن جامعه بود. او سمبل مقاومت و منشاء اتحاد کارگران و آزادیخواهان علیه بردگی و بی عدالتی در محیط کار و زندگی خود بود. شاهرخ زمانی چه دوره ای که در بیرون زندان بود و چه زمانی که در سیاه چالهای جمهوری اسلامی در اسارت بود٬ یک دم از تلاش برای متحد کردن هم طبقه ای های خود از پای ننشست. او یکی از چهر های درخشان و بی توهم جنبش سوسیالیستی بود که با همه تهدیدها و پرونده سازیها٬ بر ضرورت تحزب کمونیستی طبقه کارگر٬ بر لزوم حزب کمونیستی این طبقه٬ بر لزوم اتحاد حزبی و کمونیستی رهبران و فعالین راستین آن در کمیته ها و محافل کمونیستی و بر لزوم سازمان دادن تشکلات توده ای کارگری بی توهم تاکید میکرد. او بدرست تاکید داشت که مبارزه با سرمایه داری و پایان دادن به بردگی مزدی بدون سازمان دادن طبقه کارگر در اشکال فوق ممکن نیست. همین حقایق شاهرخ زمانی را در میان کارگران ایران٬ در میان جنبش برابری طلبانه و در میان صف وسیع آزادیخواهان آن جامعه به چهره ای محبوب و قابل اعتماد تبدیل کرده بود. بدون تردید با مرگ شاهرخ زمانی طبقه کارگر ایران و جنبش سوسیالیستی این طبقه یکی از فعالین استوار و قابل اتکای خود را از دست داد. 

رفقای کارگر! 

شاهرخ زمانی اولین و آخرین فعال و رهبر کارگری قربانی جمهوری اسلامی نخواهد بود. روند دستگیری، شکنجه، تبعید و ترور فعالین و رهبران کارگری و کمونیست اتفاق جدیدی نیست. آنهائی که امروز شاهرخ زمانی های را زندان کرده اند٬ یک نسل کامل از ما را قتل عام کردند. در این نظام کرور کرور شریف ترین انسانها در اختفای تبهکارانه به دست مرگ سپرده شده اند تا مشتی جانی و رذل٬ تا یک طبقه سرمایه دار انگل حافظ بهره کشی و نابرابری چند صباحی بیشتر بر ارکان قدرت دوام آورند. این حقیقت نه از شاهرخ زمانی نه از هیچ فعال آگاه طبقه کارگر٬ نه از هیچ زن و مرد عدالتخواهی پوشیده نیست. مرگ شاهرخ زمانی به هر دلیلی اتفاق افتاده باشد٬ مبارزه ما برای رفاه و آزادی٬ برای کوچکترین بهبودی در زندگی بدون خواست آزادی رفقایمان از زندان٬ بدون حمایت بیدریغ و حفاظت رهبران و پیشروان خود در مقابل دشمنانمان ممکن نیست. آنها چشم و گوش ما در مبارزه عریانی هستند که برای رهایی کامل از بردگی در مقابل طبقه سرمایه دار و دولتشان داریم. این نظامی است که توحش و جنایت علیه انسان را به حد اعلای خود رسانده است. در ایران بویژه با به خدمت گرفتن همه ظرفیت های ارتجاعی اسلامی، بربریت را به یک نسل کشی کامل رسانده است.  

از دست دادن شاهرخ زمانی برای ما و همه کسانی که او را میشناختند، برای طبقه کارگر ایران و جنبش سوسیالیستی یک ضایعه است. ولی هیچ چیز صدای کیفرخواست ما و طبقه ما را نمیتواند خاموش کند.

حزب حکمتیست مرگ شاهرخ زمانی عزیز را به دخترش٬ به خانواده و بستگانش٬ به همه رفقایش و به طبقه کارگر و کل رهروان جنبش عدالتخواهی در جامعه ایران تسلیت میگوید.

دولت اعتدال روحانی شاهرخ زمانی را از ما گرفت تا صف ما را به تمکین و سکوت وادارد. ما یاد عزیز او را با عزم جزم در کارخانه و محله٬ در دانشگاه و مدرسه و هر جا هستیم٬ در صف متحد خود٬ با بلند کردن پرچم عدالتخواهی طبقه کارگر در راه انقلاب سوسیالیستی گرامی میداریم. 

 

یاد شاهرخ زمانی، کارگر کمونیست گرامی باد!

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست (خط رسمی)

١٣ سپتامبر ٢٠١٥