فازی جدید در تقابل قطبهای ارتجاع

 

حمله عربستان سعودی به یمن وحمایت اتحاد دول غربی و دول عربی در خاورمیانه از این حمله، وضعیت خاورمیانه را بیش از بیش متشنج و بحرانی کرده است. حمله ای که به بهانه دخالت ایران در نا آرامی های یمن و پیشروی شبه نظامیان شیعه حوثی صورت گرفته است، اهرم دیگری برای هرچه بیشتر مذهبی کردن خاورمیانه و دامن زدن به شکاف قومی و مذهبی است.

براه اندختن جنگ شیعه و سنی در خاورمیانه، ائتلاف دول غربی و تشکیل نیروی چند ملیتی عربی برای مداخله نظامی در یمن، پاسخ ناسیونالیسم  و بورژوازی عرب و متحدینش مانند ترکیه است به تحرکات و پیشروی های ایران در منطقه خاورمیانه. این فاز دیگری در جنگ قدرت بین قطب های ارتجاع دول غربی و مهمتر از آن مقطع مهمی در تقابل  بورژوازی عرب و بورژوازی ایران است. امروز خاورمیانه کانال و محمل تعیین تکلیف رقابت در صفوف بورژوازی جهانی، از اروپا تا آمریکا و آسیا، است.

نباید اجازه داد که مردم محروم و طبقه کارگر در این کشورها که منافعی در خصومت و نفرت قومی و مذهبی ندارند بیش از این قربانی جنگ میان جنایتکاران شوند.

برخلاف پروپاگاند هر دو طرف مسئله نه "مقابله با تررویسم" است و نه "حق مردم یمن در تعیین حاکمیت" و نه آنطور که عربستان سعودی ادعا میکند "امنیت بحرین"!  کشمکش و جدال در میان نیروهای ارتجاعی در خاورمیانه، از عربستان سعودی و ایران و قطر و امارات و مصر تا سوریه و در جوار آن ترکیه، نیروهایی که پس از بن بست ناتو و دول غربی در این منطقه امروز یکه تاز میدان اند، همچنان روزانه صدها نفر را در خاورمیانه قربانی میکند.

طرفین این جدال بر خلاف ادعاهای دهان پر کن "امنیت خاورمیانه"، بدنبال منافع اقتصادی و سیاسی مستقیم خود اند. منافع سیاسی و اقتصادی که در مقابل یک خاورمیانه سکولار و امن و در مقابل منافع اکثریت محروم این جوامع قرار میگیرد!

تحرکات سنتی میلیتاریستی و ارتجاعی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه برای شکل دادن و زنده نگاه داشتن تحرکات اسلامی شیعه، امری که مستقیما در مقابل خاورمیانه سکولار و غیرقومی و غیرمذهبی است، همراه خود تحرکات سنی گری را بعنوان ابزار ابراز وجود بورژوازی عرب به میدان آورده است. داعش و انصار الله از جلوه های بروز این تحرکات اند.

هم جمهوری اسلامی در راس جریانات شیعه  و هم دولت عربستان در راس جریانات سنی در خاورمیانه مبشر و منبع رشد ویروس ارتجاع گندیده مذهبی و قومی اند. دست همه این نیروها را باید از تعیین سرنوشت مردم یمن کوتاه کرد. هر دو قطب با حفاری قرون وسطایی ترین و مخوف ترین شاخه های سنی و شیعه، با شکل دادن و تقویت جریانات تروریستی چون داعش و انصار الله یمن،  بیش از پیش سناریوی خاورمیانه قومی و مذهبی را در مقابل مردم قرار میدهند.

مهندسی هرچه بیشتر خاورمیانه قومی و مذهبی در مقابل خاورمیانه سکولار و امن، امروز تنها ابزار نجات بخش بورژوازی گندیده جهانی از آمریکا و بریتانیا و فرانسه تا ایران و عربستان و ترکیه است. مهندسی منجلابی که زمین حاصل خیزی برای رشد و گسترش انواع ویروس های قومی و مذهبی است، نیروهایی که به اندازه کافی قادر اند به جامعه خون بپاشاند، برکتی است در دامان حکومت های ارتجاعی چون ایران و عربستان سعودی. این سناریو ها در مقابل تحرکات انقلابی و مترقی از پایینی است که توسط محرومین جوامع خاورمیانه، هرروز از جایی سرباز میکند.

صف جانیان از اروپا و آمریکا تا عربستان و ایران و ترکیه همگی در رقابت ها و سهم خواهی هایشان بیش از هرچیز بر کینه و نفرت ملی و مذهبی و تبدیل کردن هرچه بیشتر خاورمیانه به یک جغرافیای قومی و مذهبی حساب باز کرده اند. یمن، عراق، سوریه و لیبی بهانه هایی بیش برای پیاده کردن این سناریو نیستند.

 

هرنوع دخالت میلیتاریستی مستقیم و غیر مستقیم عربستان٬ ایران و سایر دول مرتجع منطقه در یمن و در کشورهای خاورمیانه بیش از هرچیز بر آتش کینه و نفرت قومی و مذهبی می دمد. این دخالت ها  نتیجه ای جز رشد و گسترش ناسیونالیسم در این کشورها، عقب راندن مبارزه مردم محروم علیه ارتجاع حاکم در این کشورها و تعمیق شکاف در صف مردم محروم جامعه که کمترین نفعی در حاکمیت این مشت از جنایتکاران ندارند در بر ندارد.

جمهوری اسلامی ایران از این فرصت بی تردید استفاده خواهد کرد که هرچه بیشتر بر نفرت  و کینه ناسیونالیستی - فاشیستی علیه عرب زبانان بدمد و به بهانه تحرکات ناسیونالیسم عرب هرچه بیشتر فضای جامعه را مختنق کند.

مقابله با سناریوهای عراقیزه، لیبی و سوریه ای کردن کل خاورمیانه، و عقب زدن کل این ارتجاع، از دولتهای حاکم تا انواع باندهای تروریست و جانی، فقط و فقط در گرو به میدان آمدن صف و قدرتی انقلابی از پایین است. قدرت و نیرویی که امنیت و رفاه را با کوتاه کردن دست مذهب از زندگی مردم و با به زیر کشیدن حکومت های مرتجعی که از مافیای مذهب و ملیت پرستی برای پرکردن کیسه گشاد طبقه شان استفاده میکنند، تامین کند.  

قدرت و نیرویی که بتواند حساب همه مرتجعین، سردمدران جنگ شیعه و سنی را یکسره کند، در مقابل رشد  ناسیونالیسم و فاشیسم ضد غرب و ضد ایرانی  سد ببندد، و بر هم سرنوشتی کارگر و مردم محروم عرب زبان و فارس زبان با هر مذهب و عقیده و مرامی تاکید کند. سرنوشت مردم در یمن و همه کشورهای خاورمیانه نباید بیش از این بازیچه رقابت سرکردگان ماشین های کشتار و جنایت باشد.

 

حزب کمونیست کارگری- حکمتیست (خط رسمی)

٢٨ مارس   ٢٠١٥  - ٨ فروردین ١٣٩٤