کنگره شکست خوردگان

 

فواد عبداللهي

 

نتانیاهو در حول و حوش مذاکرات آمريکا با جمهوري اسلامي و در آستانه انتخابات پارلمانی در اسرائیل به کنگره آمريکا تشريف فرما شد؛ عربده هايش را از اينکه عمو سام ميرود تا ضمن رام کردن رقباي جمهوري اسلامي در منطقه، بخشي از اداره خاورميانه را نيز عملا بدست رژيم ايران بسپارد، سر داد. هشدار داد که سیاست "رها کردن" خاورميانه "به حال خود" و در چنگال رقابت نیروهای محلی و منطقه اي، خطري جدي براي منافع بورژوازي و دولت اسرائیل در بر خواهد داشت.

     حقيقتا، بن بست اقدامات ميليتاريستي آمريکا در خاورميانه، و پايان حفظ وحدت بورژوازي غرب زير پرچم سرکردگي آمريکا در اين منطقه، روياي سلطه جهان تک قطبي شرکا را دود کرد.  

براي هیئت حاکمه دست راستي اسرائیل که موجودیت و توسعه طلبی و قلدری نظامی تا به امروزش را مديون امتداد سیاستهای امپریالیستیِ ای بوده است که حدود یک قرن است انگلیس و فرانسه و بعداً آمریکا در مقابل مدعیان جهانی و منطقه ای خود در خاورمیانه اعمال میکنند، امروز ديگر به تمامي به ياس تبديل شده است؛ سیاست نظم نوین جهانی بوش و محور شر تراشی های پی در پی، تخریب عراق و حمایت از انواع دستجات تروریستی در لیبی و سوریه و ... همه و همه به بن بست رسید و شکست سیاسی آمریکا را بدنبال داشت.   

     اينکه ناگهان دولتهاي غربي از جمله آلمان و بخشهايي از هيت حاکمه انگليس و جان کري پشت دولت اسرائیل در منطقه را خالي مي کنند بايد در متن اين تحولات نگاهش کرد.     

     از طرف ديگر، شکست سياست هاي آمريکا در خاورميانه، به عروج بورژوازي عرب و حل مسله فلسطين و سهم خواهي اين قطب جديد در اقتصاد و سياست جهاني انجاميده است. قطبي با ثروت های عظیم و منابع و نيروي کار صدها میلیونی که تهديدي جدي براي منافع بورژوازي اسرائیل است.

     آنچه ناتنياهو با تقليد از ژست هاي هاليوودي بوش تحت نام ”مبارزه با تروريسم“ بر دهان مي آورد، استيصالي است که دامن جریان راست افراطی در هیئت حاکمه دولت اسرائیل را در مقابل خطر کنترل منطقه توسط بورژوازي عرب و ساير قدرتهاي محلي از جمله ايران و و ترکيه گرفته است.  زوزه هاي از دست رفتن موقعيت ممتازي است که اين جریان راست قوم پرست در هیئت حاکمه اسرائیل در گذشته، و در دنياي تک قطبي عموسام نصيب اش شده بود.  فيگور امروز ناتنياهو چيزي جز دندان قروچه کردنهاي اين طرف بازنده نيست. دولتي که بدون حمایت های مادی، نظامی، سیاسی و فرهنگی غرب، امکان بقا ندارد.     

     در آستانه انتخابات پارلمانی در اسرائیل، ارعاب جريان قوم پرست در هیئت حاکمه، تنها رو به مردم محروم فلسطین ندارد،  اگرچه اين مسله بار ديگر به صحنه سياسي جامعه اسرائیل بازگشته، اما معضل تاريخي تر جامعه، معضل تقابل مردم عادي با نقش مافوق ارتجاعي راست افراطي در بافت حکومت قومي - مذهبي اسرائیل است. 

     دعواي واقعي مردم با خاخام ها و افراطيون مذهبي که مراکز مهم قدرت در تصرف شان است، هنوز در راه است. امروز در جامعه اسرائیل بحث حول رهايي از ميراث شارون ها و ناتنياهوها ست. اعتراضات وسيع مردم در اقصي نقاط اسرائیل رنگ اين رويکرد را دارند.     

     امروز با توجه به موقعيت انزوايي که دولت دست راستي اسرائیل در  جهان و منطقه پيدا کرده است، مناسب ترين شرايط براي سکولارها و کمونيست ها و طبقه کارگر در اين کشور مهيا گشته که خواهان جدايي قطعي قوميت و دين از دولت شوند.

بيش از اين نبايد اجازه داد که هويت قومي منشا امتياز باشد؛ و هر کس مستقل از تعلقات و برچسب هاي قومي و ديني بايستي از حقوق يکساني برخوردار باشد.

     اينها با ترور اسحاق رابين ها و با سرکوب طبقه کارگر در اسرائیل سر کار آمده اند، با به عقب راندن ظرفیت های سیاسی غیرقومی و غیرمذهبی در اين کشور! ظرفیتی که توسط ارتجاع قومی ناتنياهوها به حاشیه رانده شد.

    بنابراين، تنها شرط حفط موجودیت اسرائیل در گرو به حاکمیت رسیدن یک دولت سکولار، غیرقومی و غیرمذهبی در اسرائیل و در فلسطین است.

اينها همه بخش هايي از تصويري است که جامعه اسرائیل به سمت انتخابات اش مي رود.  

بخش پايدارتر تصوير  اما وجود و حضور طبقه کارگري است که نيروي اجتماعي خود را تاريخا با اعتصابات سراسري اش در اين کشور عليه راست هاي افراطي به اثبات رسانده است. کليد معضلات داخلي و منطقه اي آن جامعه در دست اين طبقه است. و در واقع اين فقط کمونيسم و طبقه کارگر در اسرائیل است که ميتواند در پيشاپيش مردم طرفدار صلح و آزادي با ميراث بيش از نيم قرن حکومت قومي - مذهبي يهود، که هرچه بيشتر بر دست و پاي جامعه مدرن در اسرائیل  سنگيني ميکند، تصفيه حساب کند.

      ناتنياهو نه از موضع قدرت بلکه برای مقابله با انزوايي که شرايط ويژه تقابل جناح هاي بورژوازي جهاني و قطب بندي هاي جديد امپرياليستي بوجود آورده و لذا منافع بورژوازي و دولت دست راستي اسرائیل را به مخاطره انداخته، در کنگره آمريکا سخنراني کرد. شاخ و شانه کشيدن هاي امروزش کمکی به دولت اسرائیل برای حفظ شرایط دیروز خود در خاورمیانه و در قلب کشورهای عربی، نمی کند.