گزارش اول ما مه

تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست(خط رسمی)- واحد نروژ

 

امروز جمعه اول ماه مه ٢٠١٥ برابر با ۱۱ اردیبهشت ١٣٩٤ طبق سنت هر ساله مراسم اول ماه می به فراخوان اتحادیه های کارگری، احزاب چپ و سوسیالیست و دیگر جریانات در نروژ برگزار شد و جمعیت وسیعی  از کارگران  و فعالین کارگری را به پایتخت نروژ در شهر اسلو کشاند تا جشن همبستگی و اتحاد طبقاتی خود را به همراه دیگر هم طبقه ای هایشان برگزار کنند. مراسم رأس ساعت ١١:١٥ با ایراد سخنرانی هایی از طرف نمایندگان حزب کارگر، اتحادیه کارگران نروژ ( LO)  و ...  در میدان کارگر برگزار شد.

مراسم روز جهانی کارگر در نروژ در حالی برگزار شد که تقریبأ دو سال از روی کار آمدن دولت دست راستی نروژ بر مسند قدرت می گذرد و فضای اعتراضی و مطالبات اتحادیه های کارگری، صنف ها و بخش های مختلف دیگر، در سخنرانی ها، پلاکارد ها و طرح شعارهایشان چهره کاملأ متفاوت و جدیدی بر سنت برگزاری اول ماه مه گذاشته بود و به گفتۀ تلویزیون رسمی نروژ  "NRK" حضور بیش از ده هزار نفری مردم در مراسم اول ماه مه در بیست و پنج سال اخیر بی سابقه بوده است.

حضور گسترده طبقۀ کارگر در اول مه امسال در مخالفت با سیاست های ضدکارگری دولت جدید که در رابطه با طرح کوتاه کردن قراردادهای کار به شش ماه، ایجاد خصوصی سازی های وسیع و همچنین باز نگه داشتن بخش عظیمی از فروشگاه ها و بازار در روزهای یکشنبه، با جواب قاطع و محکم طبقۀ کارگر نروژ با طرح پلاکاردها و بنرهایی با مضمون "کم کردن ساعت کار روزانه"، "تعطیلات آخر هفته نباید ملغی شود"، "نه به راسیسم"، "نه به سیاست های ضد پناهندگی"، و موارد مشابه دیگری روبرو شد. شایان ذکر است فشار احزاب و نیروهای چپ و سوسیالیست به دولت مبنی بر پذیرش ده هزار پناهنده سوری و همچنین ابراز تأسف از غرق شدن اخیر بیش از هفتصد نفر از پناهجویان در آبهای مدیترانه، بیش از هرچیز خواستگاه اصلی و طبقاتی شرکت کنندگان در مراسم اول ماه می امسال نشان می داد.

تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست (خط رسمی)- واحد نروژ، در مراسم روز جهانی کارگر شرکت و هم سرنوشتی  و  همبستگی خود را با طبقۀ کارگر جهانی و طبقۀ کارگر نروژ اعلام کرد. در این مراسم اطلاعیه حزب که به زبان انگلیسی منتشر شده بود در تعداد کثیری در میان حضار پخش شد. بعد از اتمام سخنرانی ها فعالین حزب حکمتیست با در دست داشتن پلاکارد حزب و همچنین پوسترهایی از مارکس و منصور حکمت مسیر میدان کارگر به خیابان پارلمان را به همراه کل جمعیت حاضر راهپیمایی کرد.  راهپیمایی امروز با بازگشت به میدان کارگر به پایان رسید. در طول مسیر راهپیمایی شعارهایی با مضمون "زنده باد سوسیالیسم"، "آزادی برابری، حکومت کارگری"، "زنده باد روز جهانی کارگر" به همراه جمعیت سر داده شد.

 


زنده باد همبستگی جهانی طبقه کارگر

زنده باد انقلاب کارگری

تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست(خط رسمی)- واحد نروژ

۱ مه  ٢٠١٥ برابر با ١١اردیبهشت ١٣٩٤