نیروی مسلح توده ای

مصاحبه کمونیست با دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری کردستان

کمونیست ماهانه: بیانیه مشترک حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان٬ در جواب به وضع کنونی عراق و عروج داعش بحث از سازماندان نیروی مسلح توده ای برای دفاع از مردم میکند. ماجرا چه است؟ ضرورت چنین تصمیمی از کجا ناشی میشود؟

عوسمان حاجی مارف: تغییر توازن در میدان سیاست در عراق بدنبال حملات داعش به شهرهای انبار٬ تکریت و موصل و و بقیه شهرها واقعیتی است عینی. عراق و کردستان و کل منطقه در مقابل اوضاع جدید و ترسناک جنگی قرار گرفته است. بدنبال جدال چندین ساله نیروهای بورژوا ناسیونالیست و اسلامیها و عشایر در میدان سیاسی عراق و کردستان و ادامه سردرگمی و بحران سیاسی و عدم ثبات سیاسی در عراق و ادامه تخاصمات میان نیروهای درگیر٬ ورود نیروهای داعش در چنین شرایطی توازن قوامی میان نیروهای سیاسی در عراق را تغییر داده است.این اوضاع جامعه را در سردرگمی سیاسی و بی آینده ای بیشتر و شرایط جنگی٬ جامعه را با جنگی مستقیم و ترسناک همراه با آوارگی و کشتارهای جمعی طرف کرده است.

میتوان یادآوری کرد که بدنبال حمله آمریکا به عراق و پایین کشیدن حکومت بعث و اشغال این کشور و تلاش برای به سرانجام رساندن نقشه و استراتژی آمریکا در منطقه و همزمان شکست آمریکا و پروژه های آن همراه با جنگ داخلی در سوریه٬ عموما تاثیرات جدی در ایجاد این شرایط ناهموار داشته اند. در عین حال نقش دولت آمریکا در تشکیل حکومتی توافق شده میان نیروهای قومی٬ اسلامی و عشیره ای٬ خود عاملی جدی در ادامه بحران سیاسی حاکمیت در عراق است. میخواهم بگویم اوضاع کنونی نتیجه آن بی ثباتی سیاسی است که دولت آمریکا و نیروهای میلیشایی در خدمت و دفاع از استراتژی آمریکا دنبال کرده اند.

در شرایط کنونی عدم امنیت بیشتر و ترس و نگرانی شهروندان از حملات داعش را میتوان در دو فاکتور مورد نظر قرار داد. اول توحش و انسان کشی و کثیفی نیرویی چون داعش است که مطلقا حیات و زندگی با آن ممکن نیست. دوم اینکه مردم در تجربه چند ساله خود اعتمادی به نیروهایی که با داعش در حال جنگند ندارند که از امنیت و آسایش آنها در مقابل داعش دفاع کنند.

اکنون مردم در عراق و کردستان در مقابل جنگ بزرگ مرگ و زندگی هستند. آنها در مقابل نیروی عقب مانده وحشی ای قرار دارند که جز نابودی آن و پاک کردن منطقه از حضور آن راهی ندارند. داعش باید ریشه کن شود و در محل زندگی مردم نباید آثاری از آن باقی بماند. اما اکنون نیروهایی که همراه با داعش در حال جنگند بعلاوه نیروهای هوایی آمریکا هم از طرفی در فضای نگرانی از منافعشان و بند و بست سیاسی برای ماندگاری این اوضاع صاحب نقشی طولانی هستند٬ بعلاوه آنها نه تنها مدافع امنیت و آسایش زندگی مردم نیستند٬ بلکه همزمان در چند سال گذشته حاکمیت خود٬ نقش اساسی در بی اراده کردن مردم و ممانعت از دخالت آنها در سرنوشت خود و حاکمیت سیاسی داشته اند. آنها نقش جدی در اعمال فضای عقب مانده و اشاعه تعصبات و نفاق قومی و عشیره ای داشته اند٬ لذا باید نیروی مسلح توده ای وسیعی را سازمان داد که افقی مستقل از احزاب حاکم بر آن حاکم باشد٬ تا بتواند از امنیت و زندگی خود آن مردم دفاع کند و سدی در مقابل قدرتهای مافوق مردم ببندد.

هر دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان بر اساس واقعیت نیاز به میدان آمدن نیروی کارگران و زحمتکشان و آزادیخواهان و همه انساندوستان جهت دفاع از زندگی شهروندان٬ تصمیم گرفته اند که در مسلح کردن همگانی و سازماندهی نیروی مسلح توده ای نقش ایفا کنند. نیروی مسلحی که  به جنگ داعش برود٬ در مقال آن سدی ببندد٬ نیروی مستقل و متحدی از همه کسانی باشد که در مقابل داعش این نیرو را تشکیل دهند و بدون در نظر گرفتن عقاید آنها و اینکه به کدام زبان تکلم میکنند یا به کدام مذهب عقیده دارند یا ندارند متحد بجنگد. حقیقت این است که نیروهای بورژوا ناسیونالیستی٬ اسلامی و عشیره ای اکنون و در دل جنگ با داعش٬ انشقاق قومی عشیره ای را که کاری کهنه پرستانه و تا مغز استخوان ارتجاعی و غیر انسانی است را باد میزنند. آنها بانی اشاعه تعصبات کور قومی٬ راسیستی و طایفه گری هستند. لذا جهت فعالیت نیروی مسلح توده ای دو بعد جدی را دارد٬ یکی جنگ کردن در مقابل داعش و پاک کردن عراق و کردستان از وجود آنها و دیگری و همزمان مقابله در مقابل عقاید کهنه پرستانه و نفاق قومی و مذهبی.

کمونیست ماهانه: بطور عملی این پروژه مهم را چگونه پیش خواهید برد٬ چهارچوب کار آن چه است و در حال حاضر کجای کار هستید؟

عوسمان حاجی مارف: واقعیت زندگی مردم و لزوم محافظت از آن در مقابل حملات داعش٬ آمادگی برای مسلح شدن را امری بسیار همگانی کرده است. صفی وسیع از مردم از سر ناچاری و برای مقابله با داعش میخواهند وارد میدانهای جنگ شوند٬ اما عدم اعتماد مردم به نیروهای سیاسی در حال درگیر با داعش٬ باعث شده مردم وارد جنگ نشوند و به این نیروها نپیوندند. این مردم احتیاج دارند سازمان پیدا کنند. مردم خودشان در بعضی جاها مسلح شده اند٬ اما هنوز بی سازمان هستند. همچنانکه در جریان هستید در فراخوان دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان٬ اعلام کرده ایم که برای سازمان دادن نیرویی مسلح٬ توده ای و وسیع تلاش میکنیم. به همین صورت از شخصیتهای درون و بیرون حزب واحدهایی از این نیروی مسلح تشکیل و اعلام شده است. آنها به همه انسانهای آزادیخواه و انسان دوست مستقل از اینکه چه عقاید شخصی دارند و به کدام دین و ملیتی منتسب هستند٬ فراخوان میدهند که به این واحدها بپیوندند و همزمان با واحدها و جمعهای مسلح مستقل دیگر در هر شهر و مکانی که تشکیل شده است وصل شوند و رابطه بگیرند. علاوه بر این در حال حاضر مشغول آموزش نظامی و آماده کردن امکانات تدارکاتی و تسلیحاتی این نیرو هستند.

کمونیست ماهانه: بیانیه دو حزب علیه تحریکات مذهبی و قومی است. مسئله داعش و عروج آن و جنایاتی که به نام سنی گری راه انداخته است امری روش است. اما تحریکات قومی و اشاعه قوم پرستی امروز چقدر خطری جدی در مقابل جامعه عراق است؟ آیا بیانیه دو حزب در شرایطی که حکومت اقلیم کردستان و احزاب ناسیونالیست کرد مدعی اند که مخالف داعش هستند و با آن در حال جنگند٬ جایگاهی به این مهمی دارد؟

عوسمان حاجی مارف: اگر به تبلیغات و پروپاگاند ناسیونالیسم کرد در جنگ با داعش توجه کرده باشید٬ علاوه بر پخش وسیع تعصبات قومی و تحریک احساسات ملی٬ علنا خواهید دید که چگونه فضای ضد مردم عرب زبان را باد میزنند و انشقاق و دشمنی میان مردم منتسب به کرد و عرب را افزایش میدهند. داعش را نه جریانی وحشی  تروریستی از نوع اسلام سیاسی٬ بلکه آنرا "عرب" معرفی میکنند. منظورم این است که وجود داعش را با عرب بودن داعش توضیح میدهند و همزمان کمپین راسیستی برای اخراج آوارگان از کردستان زیر نام ضدیت با "مردم عرب" و پاک کردن کردستان از "مردم عرب زبان" راه می اندازند. به این ترتیب عامل وضع کنونی را مردم عرب زبان معرفی میکنند نه نیروهای مرتجع و عقب مانده که نیروهای ناسیونالیسم کرد نیز خود بخشی از آن است. به همین دلیل است که در بیانیه حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان علاوه بر تاکید بر لزوم جنگ علیه داعش و پاک کردن عراق و کردستان از ویروس داعش از طریق مبارزه مسلحانه توده ای٬ همزمان بر اتحاد کل مردم مبارز در عراق در یک صف برای مبارزه و تسلیح علیه داعش مستقل از اینکه چه عقیده و دینی دارند یا ندارند و منتسب به چه ملیت و قومی هستند تاکید دارد. این بهترین جواب و مقابله با تلاشی است که برای دو دستگی و انشقاق ملی و قومی پیش میرود.

علیرغم هر جنگی که ناسیونالیسم کرد در مقابل داعش پیش میبرد٬ تبلیغات قومی ای که دنبال میکند سرانجام خدمت به سیاست وحشیانه و عقب مانده ای است که داعش دنبال میکند و به ادامه بی ثباتی سیاسی در کردستان و ادامه دشمنی و ماندگاری خطر جنگ قومی کمک میکند. اینگونه تبلیغات هر چند بی ربطی ناسیونالیسم کرد به منافع کارگران و زحمتکشان و آزادیخواهان است٬ بعلاوه نتیجه بحرانی است که ناسیونالیسم کرد در مقابل مردم معترض دچار شده است. اما اگر مردم کردستان به داد خود نرسند و نیروی مسلح خود را قدرتمند نکنند٬ ظلم و فجایع در این جامعه بدلیل کارکرد ناسیونالیستها خاتمه نمی یابد و نابودی زندگی آنها مانند مورد شنگال بهترین هدیه شان خواهد بود.

کمونیست ماهانه: با این وضع آیا دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق٬ مانع کار شما نخواهند بود؟ چگونه ممانعتهای آنها را خنثی میکنید؟

عوسمان حاجی مارف: شکل گیری قدرت سیاسی حاکم در کردستان و عراق بر مبنای قومی٬ اسلامی و عشیره ای بنیاد گذاشته شده است٬ لذا اگر با تصمیم  یکی از این نیروها باشد یا با توافق عمومی نیروهای میلیشایی٬ مسلم است که تلاش میکنند مانع هر پیشروی جامعه و پیشروی صف آزادیخواهی و انسان دوستی در آن جامعه بشوند همچنانکه تا حال این کار را کرده اند. در این زمینه عموما کارگران و زحمتکشان و صف آزادیخواهی و کمونیستها تجربه تلخی در مبارزه و زندگی سیاسی خود در مقابله با نیروهای ناسیونالیست و اسلامی دارند٬ از جواب ندادن به مطالبات آنها تا تیراندازی کردن به صف اعتراضی آنها و کشتارشان جزو این تجربه است. اگر این واقعیت حاکمیت سرمایه در کردستان و عراق است٬ مسلما مانند هر فعالیت پیشرو دیگری پیشبرد این فعالیت هم ساده نیست و ممانعت ایجاد میکنند. اما و همچنانکه اشاره کردم٬ مردم در کردستان و عراق در دوره سخت و در دل یک سناریوی سیاه همراه با حملات وحشیانه داعش بسر می برند که یا باید آواره شدن و خانه خرابی و کشتار جمعی٬ سرنوشت آنها باشد٬ یا علیه حملات داعش نیروی مسلح خود را ایجاد و دست به مقابله و مقاومت بزند. پیشرفت این پروژه و برداشتن موانع آن از کانال امید و انتظارات مردم است از  نیروی خودشان و رهبران و سازماندهندگان این نیرو و وسعت یافتن آن در کمترین زمان و تبدیل آن به نیروی واقعی و آماده برای جنگ با داعش ممکن است. مردم در حال حاضر میخواهند داعش نابود شود و خود را برای چنین امری آماده میکنند٬ و این حق مشروع  آنها است که خود را برایش آماده کنند. همزمان هر نیروی دیگری هم حتی نیروهای حاکم اگر در این شرایط برای نابودی داعش جنگ کنند قابل دفاع است. لذا اگر هم نیروهای حاکم مانع چنین اقدام توده ای شوند٬ حرکت آنها در خدمت داعش و علیه جنگی است که در مقابل داعش در جریان است و به عنوان بندوبست با داعش به آن نگاه میشود. اما از همان ابتدای کار تلاش میکنیم این پروژه بدون تشنج و به آرامی پیش برود و موانع ایجاد شده کناری و حاشیه ای شود٬ اکنون همه ما در میدان جنگ با داعش و تلاش برای نابودی داعش هستیم.

کمونیست ماهانه: شرایط پیوستن به نیروی مسلح توده ای مد نظر دو حزب چه است؟ موازین آن چه است؟ آیا این نیرو جریانی مستقل است؟ نیروی مسلح دو حزب است یا چه؟

عوسمان حاجی مارف: هر انسانی که عقیده به نیروی مسلح توده ای مستقل داشته باشد و در حال حاضر خواهان جنگ با داعش و نابودی آن باشد٬ علیرغم هر عقیده شخصی و داشتن هر عقاید دینی و منتسب به هر ملیتی باشد٬ میتواند به این نیرو ملحق شود و بر اساس توان خود در این نیرو کار کند و به آن کمک کند. حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان خود را بخشی از این نیرو میدانند و برای سازمان دادن و محکم کردن صفوف آن و هدایت کردن آن میکوشیم و برای این امر تلاش میکنیم.