بیانیه حزب کمونیست کارگری کردستان، حزب کمونیست کارگری عراق

همبستگی و یکپارچه گی کارگران و آزادیخواهان در عراق و کردستان، ضامن از میدان به در کردن تهدید داعش و دیگر سناریوهای ارتجاعی است

گروه تروریست و آدمکش داعش، که بعد از ناکامی محورِ آمریکا- ترکیه – عربستان سعودی در سوریه برای ایجاد تغییر در توازن قوای منطقه، از طرف این محور، دست اش در کشیدن جنگ به عراق باز گذاشته شد،  بمدت دو ماه است فضای سیاسی عراق را به خود مشغول کرده و جامعه انسانی را نسبت به ارتکاب جنایاتش در حق شهروندان سیویل در مناطق موصل و تکریت و کرکوک و پیشتر در رُمادی و فلوجه ، دچار شُکِ عظیمی نموده است . کشتار جمعی مردم در نهایت خونسردی ، به نمایش گذاشتن اجساد سر بریده انسانها ، به اسارت گرفتن زنان و اهانت به آنها و دست درازی به زنان و دخترانی که پیرو آیینهای دیگری غیر از اسلام و مذهب تسنن هستند، ویران کردن هر چهره و جلوه ای از مدنیت در جامعه و تحمیل قوانین و احکام " خلافت اسلامی " بر سر شهروندان تحت قلمرو آنها ، کارنامه دو ماهه این نیروی درنده و آدم کش در عراق بوده است. نیرویی تا عمق استخوان ارتجاعی و کهنه پرست ، ضد آزادی ، ضد زندگی ، ضد تمدن و ضد انسانی و درنده و افسار گسیخته از همجنس  طالبان و القاعده که در کریدورهای دستگاههای اطلاعاتی سیا و ترکیه و عربستان و قطر برای  پیشبرد استراتژی و منافع امپریالیسم آمریکا و این قطب منطقه ای در خاورمیانه ، درست گردیده و به جان مردم بی دفاع و سیویل سوریه و عراق انداخته شده است. داعش یک گروه اسلام سیاسی تروریست و خونخوار است که دارای ایدئولوژی  اسلامی – عشیره ای – ملت پرستی عربی است و به هر طرفی که رو کند ، هیچ عنادی از انجام جنایت و نسل کشی در حق شهروندان آن محل ندارد . جنایات این گروه در حق شهروندان "ایزدی" ، "مسیحی" ، زنان و اسرای جنگی به حدی وحشتناک و سرسام آور است که از طرف انسانیت امروز مایه شوک و نفرتی عظیم است .

کشمکش و جنگ و آلترناتیوهای طرفین و محورهای این جنگ که هم اکنون در میان داعش و دیگر نیروهای صاحب قدرت در عراق و کردستان برقرار است ، هیچکدام قرابتی با حقوق و آزادی و منافع مردم کارگر و آزادیخواه عراق و کردستان ندارند . منفعت سیاسی مردم کارگر و زحمتکش و تمامی آزادیخواهان و برابری طلبان عراق و کردستان ، نیاز حفاظت از جامعه و ممانعت از انهدام کرامت انسانی و زندگی شهروندان، تامین آرامش و شکوفایی اجتماعی، تامین آزادی و پیشرفت و شکوفایی آرزوها و امیدهای انسانی در عراق و کردستان ، ارتقاء همسرنوشتی انسانها و جلوگیری از شیوع سم نژادپرستی و ملت پرستی و قوم پرستی در بین ساکنین ، حفاظت از زنان و کودکان از به اسارت بردن و به بردگی کشیدن و اهانت به آنها، پدید آوردن و ایجاد زمینه های  شکوفایی و پیشرفت اجتماعی و فرهنگی و علمی در کردستان و عراق ، هم اکنون و پیش از هر چیز دیگری  به پاک کردن این آفت کشنده به اسم داعش و فراری دادن آن از جامعه عراق گره خورده است. ماندن این ویروس خطرناک در هر محل و مکانی در جامعه ، تهدید مداومی است برای چهره و بنیاد و ارزش انسانی در اجتماع. لذا هر گونه سازش سیاسی یا میدان دادن سیاسی و نظامی به داعش و حتی عدم قاطعیت در ضدیت و رودررو شدن با این گروه درنده و آدم کش به هر بهانه و توجیهی که باشد جرمی بزرگ است در حق مردم عراق و کردستان ، معامله سیاسیِ ای وقیحانه و نامحترمانه است با خون و کرامت و زندگی این مردم و شراکت و همدستی است با جنایات وحشیانه داعش. لذا چنین اعمالی رسوا و خجالت آور است و باید مورد نفرت و نارضایتی مردم عراق و کردستان و تمامی آزادیخواهان دنیا واقع شود. هر نوع شک و دو دلی و مانع تراشی برای فراری دادن و از بین بردن داعش از طرف هر نیرویی در عرصه سیاسی عراق و کردستان که باشد سندی است آشکار برای ضدیت جدی آن نیرو با آزادی و انسانیت و ابتدایی ترین حقوق و منافع مردم.

آمریکا و ترکیه و دولتهای هم پیمان آنان، با تشویق و نیرومند کردن و تامین این گروه تروریستیِ افسارگسیختۀ اسلامِ سیاسی برای کشتار وسیع مردم و تخریب جامعه ، تنها برای منافع حقیر خودشان، بزرگترین جنایت را در حق مردم عراق و کردستان و منطقه مرتکب شده اند . این حلقه ای دیگر است از زنجیره جنایات عظیم آمریکا و همپیمانانش از قبیل ترکیه و عربستان و قطر در حق این جامعه . مردم کردستان نه تنها نباید هیچ خوشباوری ای به دروغها و ریاکاریهای آمریکا و ترکیه برای همدردی کردنهایشان با بدبختی های مردم این جامعه داشته باشند ، بلکه باید مانند برگه دیگری از دشمنی و ضدیت آنان با انسانیت و آرزوهای مردم این جامعه به آن نگاه کنند و آنها و همدستان محلی آنان را رسوا و شرمسار کنند.

گر چه حملات هوایی آمریکا ( که در راستای استراتژی و منافع امپریالیستی خود آن را انجام میدهد ) و بازپس گیری مخمور و گوویر،پیشرویهای داعش را تاحدودی متوقف نموده است، اما این دگرگونی نمیتواند مردم را خاطر جمع کند و نباید مردم به آن امید ببندند . مردم باید نیروی خود را در برابر داعش و تروریستهای آدمکش آماده کنند و سازمان بدهند. آن نیرویی که میتواند بدون تزلزل و به شیوه ای شجاعانه در برابر بربریت داعش بایستد و ضامن حفاظت از زندگی و کرامت شهروندان و حقوق آنها باشد و در نهایت به یکباره این جانوران انسانخوار را از میدان بدر کرده و در هم بشکند ، نیروی توده ای مسلح و سازمان یافته مردم کرستان و عراق است. توده کارگر و زحمتکش می توانند هر خانه ای را به سنگر و هر محله ای را به جبهه ای در تقابل با داعش و دیگر تروریستها تبدیل کنند و یک وجب خاک هم در تصرف آنها باقی نگذارند. باید در هر شهر و شهرک نیروی مقاومت مردمی را سازمان دهیم و خود را مسلح کنیم . آماده مقابله کردن با داعش و سد کردن نیازهای کثیف آنها و حتی جارو کردن تروریستهای داعش و همکاران و همپیمانان آن از پس مانده های رژیم درنده بعث و گروههای آدمکش دیگر باشیم.

اهالی عراق و کردستان ، خارج از هر گونه تقسیمات ملی و دینی و مذهبی ، مانند شهروندان و انسانهای همسرنوشت نه تنها هیچ دشمنی ای با هم ندارند و هم منفعت هستند، بلکه باید در راستای یک سرنوشت شکوفا و آزاد دست به دست هم بدهند. در هر گوشه ای از عراق برای رویارویی با تهدیدات امروز و قلدری هر نیرویی در برابر آنها و برای بدست گرفتن سرنوشت خود، در یک صف یکپارچه و بدور از کشمکش و دشمنی و کینه ارتجاعی و مهندسی شده قومی و فرقه ای ، سازمان بیابند و مسلح شوند. مردم شهرهای موصل و تکریت و صلاح الدین و انبار و دیاله مانند مردم کردستان و دیگر نواحی عراق منافعشان به پاکسازی تروریستهای خونخوار داعش گره خورده است. برخلاف تبلیغات ناسیونالیستها و قومپرستان و فرقه های کهنه پرست ، تا به حال مردم این مناطق بزرگترین لطمه را از حاکمیت این گروه آدمکش خورده اند و قبل از همه حقوق و کرامت و حرمت انسانی آنها است که طعمه جانوران داعش گردیده است . این باند و بقیه دسته جات ارتجاعی و کهنه پرست اسلامی و ملت پرستهایی مانند پسمانده های حزب بعث و نقشبندیها و" سپاه اسلامی" و " انصار الاسلام" نه تنها نماینده آرزو و امید و امیال آنان برای یک زندگی آرام و شکوهمند و برابر، نه تنها نماینده آنان به نارضایتی  در برابر هر ظلم و جداسازی قومی از طرف حکومت ارتجاعی قومی مالکی و اسلام سیاسی شیعه متوجه آنها گردیده است، نیستند ، بلکه این دارودسته ها باعث بدبختی بیشتر و زنده به گور کردن هر کورسویی از امید و خوشبختی در زندگی مردم این ناحیه گردیده است. مردم این مناطق تا به امروز به هر شیوه ای که در توانشان بوده است و حتی با آواره گی و فرار نفرت و نارضایتی خود را در برابر این آدمکشان به نمایش گذاشته اند. لذا نه تنها نباید این مردم را هم صف داعش و دیگر قومپرستان فاشیست بعثی قلمداد کرد ، بلکه باید دست همسرنوشتی و همکاری به طرف آنان دراز شود و افق رهایی مشترک از انقیاد این آدمکشان  در برابر آنان قرار گرفته شود. این راهی است که میتواند دست این گروه را ببندد و مانع فریفتن مردم آن ناحیه توسط این جانوران شود و از افتادن آنها به دنبال بربریت این جانیان جلوگیری کند.

همانطور که، تقلاهای  اسلام سیاسی شیعه و احزاب آن و حکومت مالکی برای شعله ور کردن جنگ فرقه ای و قومی بر علیه بخشی از شهروندان عراق به بهانه جنگ با تروریسم و داعش ، مستقیما بر علیه منافع مردم عراق است و هیچ کمکی به پایان دادن به پدیده داعش و تهدیدهای آن بر سر شهروندان عراق نمی کند. همچنین باد زدن نفرت ملی و ضدیت با "اعراب" از جانب گروههای ناسونالیست و نژادپرست کرد ، به اسم دشمنی با داعش و جنایات اسلام سیاسی عربی و گرایشات راسیستی عرب نسبت به مردم کردستان، نه تنها دوباره آتش جنگ قومی را در میان کرد و عرب شعله ور میکند و آن را به طرف انفجار میبرد و بدبختی و خانه خرابی را نسیب مردم کردستان  و عراق میکند، بلکه سرراست کمک رساندن به پیشبردن سیاستهای داعش است برای دمیدن در آتش ملت پرستی و اسلامگرایی در میان شهروندان عرب زبان بر علیه مردم کرد زبان ، و تقویت لشگر داعش است برای یورش به مردم کوردستان. تمام این تبلیغات و پروپاگاند ملت پرستی و قومپرستی دسیسه ارتجاعی نیروهای ناسیونالیست و اسلامی است برای اینکه هر کدام از آنها بخشی از مردم را به لشگر سیاه خود تبدیل کنند و برای منافع سیاسی و ارتجاعی خودشان آنها را به کشتن بدهند.

کارگران و شهروندان آزادیخواه عراق سوای اینکه با زبان ترکی٬ کوردی٬ عربی و یا هر زبان دیگری تکلم میکنند و سوای اینکه هویت کدام ملیت و دین و مذهب بر آنها حقنه گردیده است ، به مانند بخشی از اجتماع همسرنوشت هستند و دارای منافع مشترک اند در بنیاد نهادن آینده ای آزاد و شاد و مرفه که در آن همگی آزاد و برابر هستند. به این خاطر باید همگی بر علیه دسیسه و توطئه های تقسیم نمودن و متفرق نمودن در میان خود باشند و نباید با این تبلیغات فریب بخورند.

در آن مناطقی که داعش حاکمیت کثیف خود را تحمیل کرده است، ضروری است که اولین جرقه های رویارویی توده ای با داعش و دیگر نیروهای تروریستی همنظر آنان شروع شود و تمامی مردم آزادیخواه و توده کارگر و زحمتکش و انقلابیون انساندوست در سراسر عراق در کنار مردم آن منطقه بایستند و به آنها نیرو ببخشند. احزاب کمونیست کارگری عراق و کردستان با تمام توان برای انجام این وظیفه و به موفقیت رساندن این پروژه می کوشند. هر دو حزب برای ایجاد نیروی مسلح توده ای تلاش میکنند و عملا برای سازمان دادن آن دست بکار می شوند. این نیروی مسلح توده ای تنها بازوی فولادین و نیرومند است که اهالی و شهروندان میتوانند بدون هیچ شک و گمان و دو دلی ای تماماً به آن باور داشته باشند و به آن تکیه کنند. مبتوانند اراده و عملکرد و سوخت و ساز آن را در دست خود بگیرند و نگران آن نباشند که زندگی و سرنوشتشان را برای منافع سیاسی به حراج بگذارد و در دوران رویارویی با خطر آنها را با دست خالی تنها بگذارد و آنها را به طعمه درندگان آدمخوار تبدیل کند.  همین جا این دو حزب به تمام فعالین و مبارزین جنبش کارگری، جنبش توده ای، جنبش زنان، مردم آزادیخواه، دوستان و طرفداران هر دو حزب ، آزادیخواهان و انقلابیون چپ و کمونیست و تمام آن انسانهایی که در این وظیفه و پیام خود را شریک میدانند فراخوان میدهیم ، که برای پیوستن به این جنبش توده ای ، برای اینکه همه با هم جنبشی قدرتمند و توده ای برای مقابله انقلابی با داعش و برای حفاظت از امنیت و آسایش و حقوق و کرامت شهروندان و برگرداندن اراده و سرنوشت آنان به دست خودشان ، به راه بیاندازیم . در این راه از همکاری و همفکری هر نیرو و گرایش طرفدار آزادی و مدنیت و ترقیخواهی استقبال می کنیم. و هم زمان به طرفین حاکم در عراق و در کردستان هشدار می دهیم که از هرنوع مانع تراشی و ایجاد مشکل برای این جنبش توده ای پرهیز کرده و خود را دور نگه دارند. چون هر قدمی در این راه مستقیماً خدمت به آدمکشان داعش است و تسلیم کردن دست بسته مردم به بربریت این جانوران خواهد بود.

زنده باد نیروی مسلح توده ای!

دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری کوردستان

دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری عراق

١١ اوت ٢٠١٤