مباحث پلنوم ٣١ کمیته مرکزی حزب حکمتیست خط رسمی

مصاحبه با آذر مدرسی

 

کمونیست: پلنوم اخیر کمیته مرکزی حزب برگزار شده است. ارزیابی شما از پلنوم چیست؟

 

آذر مدرسی: به نظرم پلنوم در اهدافی که برای خود گذاشته بود موفق بود. پس از کنگره هفتم حزب، این پلنوم پایان یکدوره از کار با هدف محکم کردن پایه های فعالیت حزب در مهمترین وجوه و عرصه های آن بود. دوره ای که رهبری حزب باید کار حزب در عرصه های مختلف را نگاه میکرد، منطبق با شرایط جدید سیاست، اولویت و نقشه  خود را تعیین میکرد و ملزومات پیشروی حزب در عرصه های مختلف را نشان میداد. از این زاویه مباحثی که در پلنوم صورت گرفت و اسنادی که تصویب شد به درجه زیادی و در مهمترین عرصه ها در این هدف موفق بود. متأسفانه این کار بیشتر از چیزی که فکر میکردیم طول کشید و از این نظر رهبری نشسته‌ حزب بعد از پلنوم باید تامین حضور سیاسی، اجتماعی و سازمانی حزب را  با سرعت و شتاب بیشتری پیش ببرد. در پلنوم اخیر کمیته مرکزی متفق القول بود که دورآتی دوره تعرض سیاسی جدی و متمرکز حزب به اصلی‌ترین جریانات در صحنه سیاست در ایران و بویژه در جنبش کارگری است. 

 

کمونیست: یکی از مباحث پلنوم کار تشکیلات حزب در داخل ایران است، مسائل اصلی پلنوم و تصمیمات کمیته مرکزی در این زمینه حاوی چه مسائلی است؟

 

آذر مدرسی: هر حزب سیاسی زنده ای باید فعالیت های خود در عرصه های مختلف را با اوضاع جامعه منطبق کند، سیاستها، تاکتیکهای جدیدی را انتخاب کند و نحوه فعالیت خود را با موقعیت خود منطبق کند. پلنوم و پیش از آن کمیته رهبری با نگاهی به اوضاع سیاسی ایندوره، موقعیت حزب، جمعبندی از فعالیتهای دوره گذشته حزب، فعالیت حزب در داخل، سیاست سازماندهی ما، سازمان حزب، اولویتها، سبک کار و .... را مورد بحث قرار داد.

 

تا جائیکه به مبنای کار ما برمیگردد مبنای کار ما در داخل ایران کماکان تابعی از مبانی فعالیت کمونیستی و سازمانی ما با هدف متحد و متشکل کردن کارگران کمونیست و فعالین اجتماعی کمونیست در محیطهای کار و زندگی است. پلنوم در این راستا تاکید داشت که ساختن حزب در داخل درگرو مولفه های مختلفی مانند ایفای نقش حزب بعنوان یک تن واحد در سیاست و مبارزات و اعتراض طبقه کارگر و مردم محروم در جامعه، است.

 

کمیته مرکزی مجددا بر سیاست سازماندهی ما در داخل کشور، بر تشکیل کمیته های کمونیستی، بر سازمان دادن فعالین حزب در محیطهای کار و زیست، بر جلب و جذب رهبران عملی، شخصیتهای با نفوذ اجتماعی در همه عرصه های مبارزه طبقاتی تاکید کرد. تاکیدات جدی بر سر پرداختن به مهمترین مشغله ها و موانع فعالین سوسیالیست کارگری، پرهیز از مسائل حاشیه ای و تمرکز نیروی جدی بر روی درگیر شدن و جواب دادن به مسائل جنبش کارگری و فعالین چپ و سوسیالیست آن، از مسائل مبارزاتی تا  مسئله تشکل و.... .صورت گرفت. پرداختن به  و جدال با گرایشات رفرمیستی که مبارزه کارگر را محدود و اخته میکنند، با سنتهای چپ غیر کارگری و ... از این زوایه مجددا مورد تاکید قرار گرفت.

 

در عین حال با توجه به تمرکز جمهوری اسلامی و سازمان اطلاعات آن بر روی حزب حکمتیست، تلاش چند ساله اخیر وزارت اطلاعات در نا امن کردن فضای فعالیت سیاسی و بویژه فعالیت و ارتباط با حزب حکمتیست ضرورت تغییراتی در رابطه بخش علنی حزب در خارج کشور و سازمان حزب داخل را حیاتی کرده بود. در این زمینه هم پلنوم تصمیات مهم و راه گشایی را اتخاذ کرد. 

 

در بحث فعالیت حزب در داخل، کمیته مرکزی با اتکا به این واقعیت که حزب حکمتیست بعنوان یک جریان کمونیست، رادیکال با سیاستهای کمونیستی و کارگری خود مورد توجه فعالین چپ و کمونیست و کارگران کمونیست است، بر ناکافی بودن تلاش تاکنونی حزب در این عرصه و ضرورت تحرک بیشتر برای پیشروی جنبشی، سیاسی و تشکیلاتی حزب تاکید داشت. 

 

کمونیست: مسئله امنیت فعالین کمونیست در ایران چرا اینقدر مورد توجه کمیته مرکزی حزب در این دوره است؟

آذر مدرسی: فکر نمیکنم کسی در اینکه فعالیت متشکل و کمونیستی در ایران کماکان زیر ضرب شدید است، شکی داشته باشد. اما علاوه بر این حکم عمومی همانطور که گفتم از سالهای ۸۵-٨٦ به بعد آن، با ابراز وجود یک جنبش توده ای و وسیع چپ و کمونیستی در جامعه و در راس آن در دانشگاهها، وزارت اطلاعات تمرکز ویژه ای روی حزب حکمتیست داشته و دارد. راه اندازی پروژه داب تهران، پرونده سازی علیه دانشجویان چپ و کمونیست و منتسب کردن آنها به حزب حکمتیست، پرونده سازی علیه اعضای رهبری حزب حکمتیست و توطئه مشترک با اینترپل، گوشه هایی از تلاش جمهوری اسلامی در امنیتی کردن تماس و فعالیت با حزب حکمتیست بود. جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات با ایجاد این فضای امنیتی و سرکوب و دستگیریهای وسیع پروژه "ناممکن"،"امنیتی" و "خطرناک" قلمداد کردن فعالیت کمونیستی را در پیش گرفتند.

بزور واقعی جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعاتش کماکان خطر عروج چپ و کمونیسم را چه در دانشگاهها و میان جوانان رادیکال و چپ و چه در طبقه کارگر بو میکشد و از این نظر کماکان فعالیت متشکل کمونیستی و بویژه فعالیتهای حزب حکمتیست در ایران را تعقیب میکند و در مقابل آن دست به هر توطئه ای خواهد زد. در همین رابطه  توجه شما را به اطلاعیه هشدار در رابطه با آخرین تحریکات وزرات اطلاعات علیه حزب حکمتیست جلب میکنم.   

با توجه به مجموعه این نکات و با اتکا به تجربیات تاکنونی، اقدام‌ها و روشهایی از کار و سازماندهی را در دستور خود قرار دادیم و حفظ امنیت و ضمانت ادامه کاری حزب در ایران را مهمترین اولویت حزب در این عرصه اعلام کردیم. در این رابطه هنوز باید جنبه های سبک کاری مانند امنیت کمیته ها، تلفیق کار علنی و مخفی، حزب مخفی و فعالیت علنی و ….. را تدقیق کنیم.

 

کمونیست:  فعالیت حزب در کردستان وتدقیق آن به چه معنایی است؟ چه اقدامات ویژه ای برای کار کردستان در دستور حزب قرار میگیرد؟

 

آذر مدرسی: یکی از ویژگی های کردستان برای جنبش و جریان ما اولا تحزب یافتگی این جامعه و ثانیا و مهمتر نفوذ چپ و کمونیسم در آن است. چپ و کمونیسمی که در آن سنت، جنبش و کمونیسم ما، کمونیسم اجتماعی و کارگری، برای مدتهای طولانی دست بالا را داشته.علیرغم لطماتی که کمونیسم ما، در کردستان خورد هنوز و کماکان کار کمونیستی در ابعاد اجتماعی در کردستان از زمینه مناسبی برخوردار است. حزب حکمتیست (خط رسمی) از نفوذ، امکانات و شخصیتها و کادرهایی که در دوره های مختلف مبارزه مردم در کردستان نقش ایفا کرده و نفوذ اجتماعی وسیعی دارند، برخوردار است و باید به بهترین وجهی از این امکان و ظرفیت استفاده کند.

 

بطور واقعی در دوره گذشته فعالیت حزب حکمتیست (خط رسمی) در کردستان با وقفه ای روبرو شد و همه رفقای کمیته مرکزی بر تلاش جدی برای پر کردن این خلا تاکید داشتند. به این منظور جمعی از رفقای کمیته مرکزی مسئولیت پیشبرد وظایف حزب در کردستان را به عهده گرفتند. یکی از اولویتهای کار ما در کردستان حضور در مهمترین عرصه های مبارزه سیاسی و اجتماعی در کردستان، دخالت عملی، مستقیم در مبارزات جاری کارگران و مردم در کردستان خواهد بود. بدون این دخالت، بدون ایفای نقش در رادیکال نگاه داشتن اعتراض مردم، بدون منزوی کردن جریاناتی که با دخالت  دراین مبارزات آنها را به افقهای تنگ و بورژوایی و ارتجاعی خود محدود میکنند نمیتوان از توده ای کردن سیاستها و روشهای فعالیت رادیکال، چپ و کمونیستی در میان کارگران و مردم آزادیخواه، از دادن افقی روشن و کمونیستی به کارگر و زحمتکش آن جامعه حرفی زد.

 

کمیته رهبری ضمن بحث در مورد ویژگی های جامعه کردستان، موقعیت جنبشها و احزاب ناسیونالیست راست و چپ آن، و همینطور امکانات و موقعیت حزب حکمتیست وظایفی را در این رابطه در دستور این رفقا گذاشت.

در همین رابطه پلنوم کماکان بر جدال با علیه ناسیونالیسم، قوم پرستی و سلفی گری در کردستان در همه ابعاد آن بعنوان یک وجه دائم کارکمونیستی حزب در کردستان تاکید کرد. انتشار نشریه نینا اولین کار و اعلام شروع به کار این رفقا است.

 

بالاخره بر تلاش برای سازمانیابی گارد آزادی بمثابه یک جنبش اجتماعی و توده ای در دفاع از مدنیت و امنیت مردم، کنترل محلات و تبدیل آن به سنتی جا افتاده  تاکید داشتیم. واقعیات امروز در عراق و سوریه و لیبی نشان داد بدون آمادگی از پیشی مردم و در راس آنها کمونیستها، خون پاشیدن به اعتراض و انقلاب مردم توسط جریانات ارتجاعی بین المللی و محلی به سادگی صورت میگیرد. برای دفاع از زندگی و مدنیت جامعه باید مردم را از قبل  آماده و بسیج کرد، چه از نظر ذهنی و چه از نظر توان دفاع باید از امروز سدی در مقابل انواع جریانات باند سیاهی بست. گارد آزادی امروز برای حزب ما آماده کردن مردم، متحد کردن و قدرتمند تر کردن آنها برای دفاع از خود در مقابل انواع جریانات ارتجاعی و باند سیاهی است که قصد دست درازی به زندگی و آسایش و امنیت مردم را دارند.

 

در کنار این واقعیات امروز نه فقط در کردستان که دولتهای مرکزی ایران، عراق و ترکیه نظامیگری و اسلحه را وارد سیاست دراین جغرافیا کردند، بلکه تمام احزاب ناسیونالیست و ناسیونالیست فاشیست، جریانات قومی و مذهبی امروز مسلح اند. طبیعتا سیاست و استراتژی یک حزب کارگرى و کمونیستی، تعيين تکليف سياسى و کسب قدرت از طریق قیام شهری  طبقه کارگر و توده محروم است، اما درایندوره از تاریخ بدون توان دخالت نظامى در بالاترين سطح آن جایی برای اعتماد به نفس طبقه کارگر برای یک قیام توده ای و انقلاب کارگری و دفاع از آن نخواهد ماند. از اینرو حفظ پتانسیل نظامی حزب در کردستان یکی دیگر از نقاط تاکید ما در کردستان بود.

 

کمونیست: جایگاه سمینارهای کمیته مرکزی که شامل روند تحولات سیاسی در جهان و خاورمیانه، سیاستهای اقتصادی جمهوری اسلامی و سیاست سازماندهی ما در میان طبقه کارگر، برای پلنوم کمیته مرکزی چه بود؟ این سمینارها در جواب به چه معضلاتی بود؟

 

آذر مدرسی: هریک از این سمینارها به مسائلی میپرداخت که جواب دادن به آن‌ها از نظر ما برای پیشبرد امر کمونیسم در ایران مهم بودند. سمینارها به همدلی و همنظری کمیته مرکزی برای ورود به جدالهایی که در پیش داریم کمک زیادی کردند.

 

مسئله تقسیم کار مجدد سرمایه جهانی، پس از فروپاشی بلوک شرق و نظم نوین جهانی، مهمترین روندها و مولفه های امروز دنیای پس از این فروپاشی، تقابلهای سیاسی و اقتصادی بورژوازی جهانی، تشتت سیاسی ایدئولوژیک و فرهنگی بورژوازی، موقعیت خاورمیانه و سایر کانونهای بحرانی، موقعیت طبقه کارگر و کمونیسم در ایندوره، دشمنان جدیدی که طبقه کارگر و کمونیستها با آن دست و پنجه نرم میکنند و ... را به تفصیل در سمینار روند تحولات سیاسی در جهان و خاورمیانه مورد بحث قرار دادیم. 

 

در سمینار سیاستهای اقتصادی جمهوری اسلامی علاوه بر نگاهی به سیاست اقتصادی جمهوری اسلامی و کشمکش لایه‌های مختلف بورژوازی در ایران، در مورد  تأثیر این سیاستها بر زندگی طبقه کارگر بحث شد. همینطور و بویژه در مورد مباحثی که حول این مسأله چه در میان خود جناح های رژیم و چه بویژه در میان مارکسیسم رسمی و علنی در ایران درگیر است بحثهای ارزشمندی شد. بطور نمونه به جدال طرفداران خصوصی سازی و طرفداران کنترل دولتی( به نام عدالت اجتماعی)، تقابل طرفداران صنعتی شدن ایران با اقتصاد رانت خواری، افقهای بورژوایی پشت این جدالها پرداختیم.

 

در سمینار سیاست سازماندهی با اتکا به مباحث جنبش و حزب ما در مورد سیاست سازماندهی ما در میان کارگران، به موقعیت و مختصات امروز کارگران سوسیالیست و کمونیست پرداختیم. در این سمینار در مورد موانع ذهنی، سنتهای بورژوایی با نفوذ در جنبش کارگری، گرایشات دیگر و مهمتر اینکه جدالهایی که امروز حزب ما برای تقویت گرایش سوسیالیستی و کمونیستی در طبقه کارگر در پیش رو دارد، مفصل بحث شد.

 

قطعاً رهبری نشسته حزب در مورد هر سمینار در صورت لزوم استنتاجات سیاسی، پراتیکی خواهد گرفت. امیدوارم بتوانیم مجموعه این سمینارها را منتشر کنیم و در اختیار عموم قرار بدهیم.