حنای شما رنگی ندارد!

فواد عبداللهی

آنگونه که از شواهد و قرائن پیداست، غرب میرود تا برای ”مبارزه با تروریست‌ها“ با دول منطقه متحد شود.

روزنامه ”گاردین“ در سرمقاله روز چهارشنبه خود با اشاره به کشته شدن یک خبرنگار آمریکایی به دست داعش و درخواست فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه برای برگزاری نشستی بین‌المللی جهت بررسی ”تهدید گروه‌های تروریستی“، کنار گذاشتن رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را تنها راه مقابله با تهدید ”گروه‌های تروریستی“ دانسته و می افزاید: ”رقابت‌هایی که موجب شده تا فرصتی برای داعش به وجود آید، کنار گذاشته شود. ترکیه، عربستان سعودی، قطر، ایران و حتی سوریه باید در نشست رئیس‌جمهور اولاند نقش برجسته‌ای داشته باشند.“

پیش از این ”دیوید کامرون“ نخست‌ وزیر انگلیس نیز طی یادداشتی در هفته‌نامه ”ساندی‌تلگراف“ از لزوم برخورد با ”داعش“ سخن گفته و نوشته بود که در این مسیر حتی باید با ایران نیز همکاری کرد.

”مبارزه با تروریسم“ بزعم سران دول غربی، یک شاهی نمی ارزد و قبل از آنکه مثقالی حقانیت در خود داشته باشد در جهت بزک کردن نظام سیاهی است که بر سرنوشت میلیونها انسان در جهان امروز حاکم کرده اند. این شیوه ”مبارزه با تروریسم“ همان است که پیشتر در حق بسیاری از صاحب منصبان ”مغضوب“، با اعلام جنگ و تهاجم نظامی تحت لوای ”سرنگون ساختن دیکتاتورها“ به کار رفته بود.

الصاق کثیف ترین برچسب ها به طرف مقابل جهت توجیه محکومیت خود در افکار عمومی و صاف کردن جاده لشکرکشی به خاورمیانه و شمال آفریقا و نهایتا پر وبال دادن به سیاه ترین نیروهای تاریخ بشر و تفویض و تحمیل حاکمیت آنها بر کشورهای منطقه، مسیر پا خورده ای است که دول غربی و آمریکا در معادلات دنیای بعد از جنگ سرد دنبال کرده اند.

اینبار گاری شکسته ”مبارزه با تروریسم“ زیر عبای داعش جاسازی شده. همان ها که تا دیروز از جانب غرب لقب ”انقلابیون“ و ”پیکارجویان“ و ”ارتش آزادیبخش سوریه و لیبی“ لقب گرفتند و توسط گزارشگران خبره رسانه های دموکراسی غربی و با پول و امکانات هنگفت دول مربوطه کشف و استخراج شدند امروز قرار است بعد از هزیمت استراتژی آقائی آمریکا به زبان چاقوکشان فیلم های هالیوودی مورد حمله قرار گیرند.

خیلی جالب است! روزنامه گاردین جهت تبرئه دول غربی و آمریکا، انگشت اتهام را به سوی داعش، مهره سیاه پنتاگون گرفته! اینها دارند نیرویی را مورد تهاجم قرار می دهند، که نه تنها توسط آمریکا تجهیز شده، بلکه حتی آن زمانی که افسارش هنوز در دست واشنگتن بود رسالتی جز تحقق انقلاب ناتویی در دستور نداشت.

آنچه در برابر قضاوت تاریخ قرار می گیرد، نه کارنامه امروز داعش، این مخلوق آمریکا در خاورمیانه، بلکه وقاحت کاخ سفید و شبکه رسانه های دموکراسی غربی است که داعش را بعنوان یک نیروی ارتجاعی در مقابله با سکولاریسم و آزادیخواهی در خاورمیانه با ناز خود پرورده کردند. همان ها که در حقیقت معماران تخریب جامعه عراق و منطقه خاورمیانه اند امروز به حساب خود با هوا کردن دوباره پرچم ”مبارزه با تروریسم“ دستهایشان را از جنایاتی می شویند که جیبشان را از صدها میلیارد دلار پول نفت و تجارت اسلحه در منطقه سیراب کرده اند. قضیه به همین سادگی است؛ ژورنالیسم غربی در کنار پنتاگون وظیفه شریف پیچیده کردن این صورتبندی ساده و تحویل دادن تصویر کج و وارونه از آنرا به عهده گرفته است.

آنچه امروز توسط داعش در عراق و خاورمیانه در حال اجرا است، جنایت علیه بشریت است. اما و مهمتر از هر چیز، داعش خود محصول استراتژی دخالتگری ”بشردوستانه“ آمریکا و غرب در سوریه بود. تجهیز ”انقلابیون“ القاعده ای – سلفی با سلاح و تأمین مالی و سربازگیری و آموزش نظامی آنان که در حمایت همه جانبه از ”ارتش آزاد سوریه“ تجلی یافت و پا گرفت؛ نیرویی که تماما توسط مجموعه کشورهای ”انقلابی“ آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و عربستان و قطر، در آب نمک خوابانده شد، شکل سازمانی خود را یافت و پس از دست انداز استراتژی قلدری آمریکا در اوضاع سوریه، امروز دامنه آن نه تنها به سراسر خاورمیانه کشیده شده بلکه با پیوستن صدها نفر از جوانان مقیم اروپا به خلافت اسلامی البغدادی، جامعه غرب را نیز با خطر گسترش ناامنی و بی ثباتی روبرو کرده است. برآوردهای سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس نشان می‌دهد نزدیک به ٧٠٠ بریتانیایی اکنون در سوریه و عراق جذب داعش شده‌اند. ابراز نگرانی از بازگشت این افراد و انجام اقدامات تروریستی در خاک اروپا، سوی دیگر ماجراست. حقیقت اینست که بیش از این نمیتوان پشت دیواره دود و تحت نام ”مبارزه با تروریسم“ و استراتژی دخالتگری ”بشردوستانه“ پنهان شد. افتضاحاتی که حتی مجله ای چون ”فارن پالسی“ به آن اذعان دارد. بر متن این اوضاع و بر زمینه از دست دادن ترک تازی های یک تنه آمریکا است که ”دیکتاتورها“ و ”محور شر“های سابق، متحدین امروزی می شوند و به کمک طلبیده می شوند.

رژیم اسلامی ایران در قبول مشروط همکاری در غائله ”مبارزه با تروریسم“ و داعش پا پیش گذاشته است. رژیمی که نقش جدی در حاد کردن بحران عراق بعد از دخالت نظامی آمریکا داشته است. دولت پرو- ایرانی مالکی یک دهه تمام، وظیفه باد زدن هویت مذهبی و قومی تحت نام شیعه در عراق بعهده داشته و یک پای جدی زمینه تحرک مجدد نیروهای بعثی را در قالب ”سنی“ و ”داعش“ فراهم کرده بود.

اینگونه بازی دول غربی با افکارعمومی، که گویا از سوراخ دولتهای مرتجع منطقه و با کمک آنها می توان یک شبه به ناجی و نظریه پرداز و صلح طلب تبدیل شد، حکم خشت‌خام پیدا کرده. امروز دیگر هر آدمی با دانش متوسطی می داند که پشت صحنه سازی تخریب خاورمیانه و عراق، هم غرب و هم دول منطقه به یک اندازه همسان، هم رنگ و شریک بوده اند. به صحنه آمدن یک به یک امروزشان در قامت ”ناجیان“ و برنامه ریزان و ”دوستان“ مردم و در عین حال دست و پا کردن پشت‌جبهه‌ای مطمئن برای تامین ثبات و امنیت امروز و فردایشان، نهایت هدف اینها است. نه یک دهه قتل عام مردم عراق تحت نام مبارزه با صدام مسأله شان بود؛ و نه اشک تمساحی که امروز بر کشتار و سلاخی مردم خاورمیانه به بهانه لجام گسیختگی داعش می ریزند، یک جو حقانیت دارد. روزی از این روزها باید در چهار گوشه جهان، چهره زشت این اردوی ارتجاع و سناریوی مهوع ”نبرد با تروریسم“ آن را، از واشنگتون تا لندن، از دوحه تا آنکارا و تهران افشا کرد و بالماسکه ”دل سوزی“ این شارلاتان ها را بهم زد.

مقابله و در عین حال پایان دادن به اوضاع وخیم خاورمیانه کار کمونیست ها و طبقه کارگری است که براى برابرى حقوق و حرمت انسانها و به کرسى نشاندن ارزش آنها تلاش می کند. جواب دول غرب و منطقه را با بزیر کشیدن آنها باید داد. دستجات باند سیاهی همچون داعش را باید با پایان دادن به مشقات و تبعیضات و استثمار و اختناقى که انسانها را به استیصال سوق میدهد و قربانى جریانات و سازمانهاى مرتجع ضد بشرى میکند، از بین برد. با افشاى مذهب، قوم پرستى، نژاد پرستى و هر ایدئولوژى منحطى که براى انسان احترام قائل نیست. سازماندهی مبارزه براى ایجاد جوامع آزاد و برابر که در آن آدمیزاد و جان و حرمت و آسایش اش ارزشی داشته باشد.

نباید گذاشت بیش از این چهره خاورمیانه را بده بستان های غرب و دول منطقه به تباهی کشند.

کمونیست ها کاری دارند کارستان! طبقه کارگر و بشریت آزادیخواه ناچار است علیه کل این اوضاع به میدان آید.