پلنوم سی ام کمیته مرکزی حزب حکمتیست (خط رسمی) برگزار شد!  

 

پلنوم سی ام کمیته مرکزی حزب حکمتیست(خط رسمی)، روزهای شنبه و یکشنبه ٢٩ و ٣٠ مارس ٢٠١٤ ( ٩و١٠ فروردین ١٣٩٣) با شرکت اکثریت اعضا کمیته مرکزی برگزار شد.

پلنوم با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم شروع شد. نشست کمیته مرکزی بعد از تصویب آئین نامه و تعیین هیئت رئیسه٬ دستورات خود را تصویب کرد.

دستورات پلنوم کمیته مرکزی عبارت بودند از:

١- حزب بعد از کنگره

٢- اولویتهای حزب

٣- نحوه کار کمیته مرکزی و آرایش رهبری حزب

٤- انتخابات

مبحث حزب بعد از کنگره توسط ثریا شهابی معرفی شد. این بحث اساسا نگاهی به کنگره هفتم حزب حکمتیست و جایگاه آن و همزمان نگاهی دوباره به موقعیت حزب و فرجه ها و امکاناتی بود که برای دخالت حزب در سیاست ایران موجود است. در این مبحث هم سخنران و هم اعضا کمیته مرکزی ضمن انگشت گذاشتن بر مولفه هایی از اوضاع سیاسی ایران و تحولات ایجاد شده٬ به اهمیت حضور قوی یک جریان کمونیستی و رادیکال در جامعه ایران انگشت گذاشتند. اعضا کمیته مرکزی یک بار دیگر به جایگاهی که حزب دارد٬ به امکاناتی که در اختیار داریم و به دریچه هایی که برای دخالت کمونیستها موجود است و به نقشی که در این دوره حزب حکمتیست میتواند ایفا کند تاکید کردند. اعضا کمیته مرکزی همزمان به فضای مثبت حزب و فعالین آن و آمادگی برای دخالتگری بیشتر و اهمیت کاری جدی در این دوره پرداختند.

مبحث بعدی "اولویتهای حزب" بود که توسط آذر مدرسی معرفی شد. این بحث اساسا حول سندی بود که از قبل کمیته رهبری حزب در اختیار کمیته مرکزی گذاشته بود پیش رفت. در این بحث هم آذر مدرسی و هم اعضا پلنوم به اولویتهای اصلی این دوره حزب از نوع دخالت حزب در سیاست ایران٬ تا حزب در داخل و کار تشکیلات ما٬ از کار ارگانهای تبلیغی حزب تا کار ما در خارج و کار حزب در کردستان پرداختند. سر انجام و بعد از بحثهای مفصل بر سر نقشه فعالیت کمیته مرکزی و اولویتهای بلند مدت و کوتاه مدت آن٬ سند پیشنهادی کمیته رهبری "اولویتهای حزب" با اکثریت آرا شرکت کنندگان به تصویب رسید و اجرای آن و تدقیق کار بخشهای مختلف تشکیلات بر اساس سند مصوب به کمیته رهبری منتخب پلنوم وا گذار شد.

بحث بعدی نحوه کار رهبری و آرایش کمیته مرکزی بود که توسط خالد حاج محمدی معرفی شد. در این زمینه نیز کمیته رهبری از قبل طرح آرایش رهبری حزب را آماده و در اختیار کمیته مرکزی قرار داده بود. در این بحث هم معرف بحث و هم اعضا کمیته مرکزی به جنبه های مختلف نحوه کار کمیته مرکزی و آرایش آن پرداختند و سرانجام به اتفاق آرا طرح پیشنهادی کمیته رهبری را به تصویب رساندند. بر اساس این طرح کمیته مرکزی از میان خود هیئتی ٥ نفره شامل دبیر و چهار عضو کمیته مرکزی را انتخاب میکند که به عنوان کمیته رهبری حزب رهبری سیاسی- اجرایی حزب را در فواصل پلنوم های کمیته مرکزی پیش ببرند.

در دستور انتخابات ابتدا آذر مدرسی به اتفاق آرا در پست دبیری کمیته مرکزی ابقا شد و سپس انتخابات برای اعضا کمیته رهبری صورت گرفت. بدین صورت علاوه بر دبیر کمیته مرکزی رفقا امان کفا٬ ثریا شهابی٬ خالد حاج محمدی و مظفر محمدی با اتفاق آرا به عنوان کمیته رهبری حزب برگزیده شدند.

پلنوم با اختتامیه آذر مدرسی کار خود را به پایان رساند.

پس از اتمام دستورات پلنوم سمیناری با عنوان تحزب کمونیستی طبقه کارگر و کمیته های کمونیستی از سری سمینارهای کمیته مرکزی به منظور بحث و تبادل نظر برگزار شد. در این مبحث ابتدا مظفر محمدی به عنوان معرف بحث بر نکات گرهی در این مبحث و بر نقشی که رهبری حزب حکمتیست باید ایفا کند اشاره کرد. به دنبال اعضا کمیته مرکزی به جنبه های مختلف این بحث٬ به موانع و مشکلات تحزب کمونیستی طبقه کارگر و به راهکارها و چگونگی پیش برد آن پرداختند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست(خط رسمی)

٣٠ مارس ٢٠١٤ – ١١ فروردین ١٣٩٣