پلنوم سی و دوم کمیته مرکزی حزب حکمتیست(خط رسمی)  برگزار شد

 

پلنوم سی و دوم کمیته مرکزی حزب حکمتیست (خط رسمی) در روزهای جمعه٬ شنبه و یکشنبه ٬۳ ۴ و ۵  ماه اکتبر با شرکت اکثریت اعضا کمیته مرکزی برگزار شد.

پلنوم بعد از سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسمِ با تصویب آئین نامه و تعیین دستورات خود کارش را شروع کرد.

دستورات پلنوم کمیته مرکزی عبارت بودند از:

١- گزارش

٢- اوضاع سیاسی ایران

٣- اولویتهای حزب حکمتیست

٤- حزب در کردستان

٥- انتخابات 

گزارش کار حزب در این دوره توسط  دبیر کمیته مرکزی به اطلاع پلنوم رسید. آذر مدرسی در گزارش خود ضمن اشاره به تحولات منطقه٬ به موقعیت جمهوری اسلامی و رابطه مردم با آن و به شرایطی که حزب در آن قرار داشت٬ فعالیت حزب در عرصه های مختلف را به اطلاع پلنوم رساند. دبیر کمیته مرکزی همزمان بر پیشرفتهای این دوره حزب و عطف توجه در ایران به حزب و موقعیت کنونی حزب در داخل ایران٬ پیشرفتهایی در کار حزب در کردستان و سایر عرصه های فعالیت حزب پرداخت. او همزمان به کاستیهای کار و فعالیت این دوره و توقعاتی که از حزب و بویژه رهبری آن میرود و به نقش کمیته مرکزی در حیات سیاسی حزب و کمبودهای حزب در این زمینه اشاره کرد. بعد از دبیر کمیته مرکزی اعضا کمیته رهبری و بدنبال اعضا کمیته مرکزی و دبیران کمیته های اصلی هم در تکمیل گزارش و همه در ادامه آن به بررسی کار این دوره پرداختند. اعضا پلنوم ضمن رضایت از کار رهبری حزب در این دوره بر مشکلات و موانع کار ما و همزمان بر کاستیهای کار حزب پرداختند. 

دستور دوم پلنوم بحث اوضاع سیاسی ایران بود که توسط ثریا شهابی ارائه شد. ثریا شهابی در این بحث ضمن اشاره به تحولات منطقه٬ به آخرین تحولات در جامعه ایران و رابطه مردم عموما و مشخصا طبقه کارگر و جمهوری اسلامی  و فاکتورهای اصلی دخیل در توازن قوای کنونی پرداخت. اعضا کمیته مرکزی با دخالت فعال خود به موئلفه های اصلی اوضاع ایران در متن تحولات منطقه اشاره کردند. اعضا پلنوم عموما تاکید کردند دوره کنونی دوره پایان یافتن توهمات توده طبقه کارگر به بهبودی در زندگی خود در اثر پیشرفت رابطه جمهوری اسلامی و غرب و همزمان پیشرفت سیاستهای اقتصادی و سیاسی دولت اعتدال است. پلنوم کمیته مرکزی بر اهمیت دخالتگری عملی کمونیستی در این اوضاع تاکید کردند. 

بحث اولویتهای حزب و حزب در کردستان به ترتیب توسط رفقا امان کفا و خالد حاج محمدی ارائه شد. امان کفا در بحث اولویتها به عرصه های اصلی کار حزب و جنگهای اصلی که باید حزب حکمتیست با توجه به همه امکانات و توانایی خود دارد پیش ببرد پرداخت. بدنبال خالد حاج محمدی به کار حزب در کردستان در متن اوضاع منطقه و همزمان عطف توجه به حزب در کردستان و عرصه های اصلی کار حزب و ضرورت جوابی جدی به آن پرداخت.  

بدنبال اعضا کمیته مرکزی به مسائل اصلی که در مقابل حزب حکمتیست  وجود دارد٬ به توقعاتی که کارگر و کمونیست در آن جامعه از این حزب دارد و به اصلی ترین میدانهایی که باید بر آن انرژی گذاشت چه در ابعاد سراسری و چه عرصه های مشخص فعالیت حزب در کردستان پرداختند. پلنوم کمیته مرکزی معنی کردن جهت های پلنوم و عرصه های اصلی کار حزب و تبدیل آن نقشه ای برای پراتیک و سازماندادن آنرا به کمیته رهبری حزب سپرد. 

در بخش انتخابات پلنوم به اتفاق آرا آذر مدرسی را به عنوان دبیر کمیته مرکزی و امان کفا بعنوان معاون دبیر کمیته مرکزی در پست خود ابقا کرد. پلنوم همچنین رفقا امان کفا٬ ثریا شهابی٬ فواد عبداللهی و خالد حاج محمدی را همراه با دبیر کمیته مرکزی به عنوان کمیته رهبری حزب در پست خود ابقا کرد.  

لازم به ذکر است که در جوار پلنوم سمیناری بر سر اوضاع کردستان ایران برگزار شد. بحث این سمینار توسط رفقا مظفر محمدی و محمد راستی ارائه شد. مضمون مباحثات رفقا اساسا به تحولات منطقه٬ جنگ داعش در عراق و مشخصا کردستان عراق و سوریه٬ تاثیرات آن بر کردستان ایران و همزمان موقعیت کنونی حزب حکمتیست در کردستان ایران همراه با گزارشی از کار حزب در کردستان ایران بود. در این سمینار اعضا کمیته مرکزی دخالتی فعال داشتند و کل مباحات این سمینار کمک زیادی به رهبری حزب کرد تا نقشه آتی کار حزب در کردستان و دفتر کردستان حزب را بر اساس موجودیت حزب و امکانات خوبی که حزب از آن برخوردار است را تدقیق کند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست(خط رسمی)

٥ اکتبر ٢٠١٤