در حاشیه فیلم چ مثل چمران

ثریا شهابی 


ا
گر هیتلر شکست نمی خورد و حزب اش سرنگون نمی شد. امروز در کنار فیلم چ مثل چمران شاهد انواع فیلم و داستان در مورد از خود گذشتگی گشتاپوها در خدمت به مردم در مورد جنابات شخصیت های "نهضت ملی مقاومت فرانسه " در مقابل فاشیسم هیتلری بودیم! اگر فاشیسم هیتلری شکست نمی خوردُ امروز جزییات آشویتس را کسی نمی دانست. قربانیان آن حاضر بودند اما کسی ابعاد آن هالوکاست عظیم ضدبشری را نمی دانست.

 

این داستان شرایطی است که در آن چ مثل چمران ساخته شده است! این فیلم ها و این تاریخ نگاری ها را باید آرشیو کرد. باید تاریخ شفاهی و نوشتاری و تصویری هالوکاست اسلامی که هنوز حکومت اش پابرجا استُ را مدون کرد. و برای روزی که این فاشیسم هم سرنگون شود خود را آماده کرد. 

 

بی تردید روز سرنگونی جمهوری اسلامی ایران در مورد داستان کشتارهای دهه شصت در مورد نسل کشی انقلاب فرهنگیُ در مورد آنچه که این ها در آشویتس های اسلامی اوین و قزن حصار و زندان عادل آباد و مشهد و تبریز و مهاباد و سنندج و اصفهان و کرمان و گیلان و دهها و دهها زندان و شکنجه گاهها کردندُ دهها و هها کتاب نوشته خواهد شد و دهها و دهها فیلم و نمایشنامه و شکاهکار هنری خلق خواهد شد. 

 

با سرنگونی جمهوری اسلامی ایرانُ در مورد نسل انقلابی که نه تنها تسلیم فاشیسم نوظهور اسلامی ایران نشد که مقاومتی وسیع و سراسری در سراسر ایران براه انداخت و قریب ده سال مسلحانه و غیر مسلحانه برای جلوگیری از قدرت گیری فاشیسم نوظهور جنگیدندُ بی تردید دهها و دهها قطعه موسیقیُ و سنفونی ساخته خواهد شد. و در گرامی داشت یاد جانباختگان و قربانیان فاشیسم اسلامی ایرانُ نه تنها در ایران که در جهانُ شاهکار های تاریخیُ ادبیُ و هنری تولید خواهد شد. 

 

چ مثل چمران به ماندگاری فاشیسم در قدرت زنده است و به آن متکی است. با رفتن آن هنرمندان و تولید کنندگان آن بی تردید خواهند گفت که : سیستم مقصر بود و ما مامور بودیم و معذرو!

 

 

۲۱ اکتبر ۲۰۱۴