زنده باد مقاومت قهرمانانه مردم کوبانی

متن سخنرانی محمد راستی در کلن آلمان

 

با سلام وتشكر خدمت شما عزیزان از طرف حزب حکمتیست(خط رسمی) به همه خوشامد میگویم

 

امشب سخنا نم را با درود بى پایان به مردم مقاوم ومبارز كوبانى بخصوص زنان سلحشور ودلیر كه جانانه در مقابل این جانیان تا دندان مسلح ایستادكًى كرده اند شروع میكنم. كردستان سوریه كه در شمال این كشور قرار دارد شامل شهر هاى كوبانى ، افرین ،عمودا، دریكا، حمو، جیرحلاقه و قامیشلو میباشد، كه با تركیه وكردستان عراق هم مرزند. جمعیت این شهرها وشهرهاى كوچك وروستاهاى مربوطه ١٨ در صد از جمعیت ٢٢ میلیونى سوریه را تشكیل داده و از نظر اقتصادى نیز داراى كشت پنبه فراوان ومنابع دیكًر از جمله داراى منابع نفتى زیادى نیز میباشد.

 

مردم این مناطق هم مثل سایر نقاط سوریه همواره مورد ستم وزور كًویى وحتى بخشا بیشتر از سایر مناطق قرار میگیرند٬ برای مثال تا مدتى پیش از داشتن شناسنامه محروم بوده اند.

 

از لحاظ سیاسى ومبارزه در اینجا هم كًاه وبیكًاه مبارزاتى داشته اند از جمله در سال ٢٠٠٤ اولین حركت متشكل وسازمان یافته علیه ستمكًرى حكومت مركزى در شهر قامیشلو به رهبرى حزب اتحاد دمكراتیک شكل كًرفت ، كه متاسفانه سر كوب وده ها نفر جان باختند و٣٠٠نفر را نیز دست كًیر كردند و بدین ترتیب عقب نشینى سختى را به مردم تحمیل كردند.

 

در شروع تحولات اعتراضی در سه سال پیش٬ مردم كردستان سوریه هم مثل مردم سایر نقاط سوریه هنكًام بهار عربى به صف مبارزات حق طلبانه وضد استبدادى علیه حكومت بعث حاکم پیوستند.

 

اما هنوز مبارزات مردم شكل وشمائل آنچنانى بخود نكًرفته بود، دولتهای غربی به سركردكًى آمریكاى جنایتكار براى جلوكًیرى از بمیدان آمدن توده هاى میلیونى ( با توجه به تجاربی که از مبارزات مردم مصر و تونس داشتند و تجربه لشگر کشی آنها در لیبی و نابودی آن مملکت) خیلى سریع شروع به مسلح كردن نیروهاى اپوزیسیون (داعش،النصر،القاعده ونیرو ویكًانهاى جدا شده از ارتش مركزى و....) كرد.  دخالت غرب در سوریه و شکل دادن به اپوزیسونی که از دولت بعث عقب مانده تر و ضد انقلابی تر بود٬ پروسه تحرکات توده ای را قطع کرد و سوریه به میدان جدال غرب و متحدین منطقه ای آنها مثل عربستان٬ قطر٬ ترکیه٬... و جبهه النصر و داعش و... که آنزمان لقب جنگجویان آزادی از جانب آمریکا گرفته بودند و در مقابل دولت بشار اسد و روسیه و ایران و... تبدیل شد و سهم مردم سوریه کشتار و آوارگی و خانه خرابی شد که همه شاهد آن بوده اید.

 

دوره اخیر و بعد از بن بست آمریکا و متحدینش در سوریه و شکست عملی پروژه و برنامه های آنها٬ اینبار داعش توسط دولت تركیه تقویت و در تبانی با حكومت اقلیم کردستان عراق به رهبری بازرانی راهى عراق شده و دومین شهر بزرگ عراق موصل را با جمعیت بیش از دو میلیون نفر بدون كوچكترین مقاومتى اشغال ومردم زیادى را قتل عام وسر مى برند. آنان که شانس میاورند وتوان فرار را دارند آواره و در بدر میشوند. غنائم زیادى از جمله موجودیهاى بانكها(صدها میلیون دولار )٬ پادكًانها با تمام تسلیحات موجود و......به دستشان می افتد و البته زنان اسیر شده نیز جزو همین غنائم هستند.

 

داعش با این روحیه واین پشتبانان خائن بمردم روبه مناطق دیكًر از جمله شنكًال و جه لولا و تكریت و..... نهاده و با آدم كشیها وسر بریدنهایشان آنچنان رعب و وحشتى راه میاندازند كه هنوز به جه لولا نرسیده بودند ٢٠ كیلومتر انطرف تر مردم خانقین خود را براى فرار آماده میكنند. در خانقین و در این اظطراب ونكًرانى  و وحشتی که راه افتاده بود خوشبختانه عده اى از مردم مبارز و دلسوز مسلحانه بمیان مردم رفته وبه آنها اطمینان میدهند كه كارى به نیروهاى دولت اقلیم کردستان ندارند و خود مستقلانه تنها به پشتبانى مردم شهر خانقین در برابر این جانیان میاستند. همین باعث آرامش مردم شده وهر كس بكًونه اى اعلام امادكًى وهم كارى با این دلسوزان میكنند و موفق میشوند آرامش را به میان مردم بازگردانند و به جای فرار نیروی مقابله و حفاظت از خود را در خانقین سازمان دهند.

 

به مردم كردستان سوریه بر كًردم ،از هنكًام شلوغیهاى سوریه تا همین یك ماه وچند روز كًذشته مناطق كورد نشین كه تحت رهبرى حزب اتحاد دموكراتیك و شوراى منتخب ده نفره خود مردم اداره مى شد. آنها اعلام كرده بودند كه قانون اساسى نظام بعث سوریه را عوض میکنند. و در این مدت بدون هیچكًونه تبعیضى میان مردم با زبانها و مذاهب مختلف، با داشتن و نداشتن مذهب ، جنسیت و ملیت حق شهروندى را براى همه آحاد مردم منطقه به رسمیت شناخته وهمین ابتداى ترین حقوق انسانى اتحاد ویكپارچكًى خاصى را میان مردم بوجود آورده بود.

 

در اینجاست كه تحمل این میزان از ابتدای ترین حق انسانى، وترس از الكًو شدن درسایر نقاط فشار سنكًینى را بر دول منطقه از جمله حكومت تركیه، عربستان سعودى، قطر وحتی حكومت اقلیم كردستان عراق آورده و بلا فاصله هم دست وهم پیمان بفكرتوطئه و سر كوب مردم این منطقه در تبانی با دولت بارزانی میافتند و برای چنین امری كى بهتر از قاتلان وآدمكشان داعش میتوانست باشد.

 

داعش را تجهیز میکنند٬ اسلحه و مهمات و حتی اطلاعات در اختیارش مگزارند٬ بیمارستان وامكانات پز شكى برایش تامین میکنند  ودر مقابل بر روی مردم آواره و فراری سوریه مرزها را از هر طرف میبندند.

و در این اوضاع نقطه امیدى كه ما از آن اسم بردیم درخشش میابد . مردم کوبانی یكپارچه زن ومرد ، پیر وجوان با هر امكانى كه دم دست دارند بدون توهم ودودلى به مقابله ومقاومت میپردازند. چرا اینچنین سریع وبدون توهم؟ معلومه به دو دلیل ساده اول اینكه وحشیكًرى ورعب وتهدیدى كه از جنایات داعشیهاى از سر بریدن و قتل و عام تا فروش دختران و زنان به عنوان غنائم جنگی و... را در مناطقی که داعش اشغال کرده بود دیده بودند. ودوم  دفاع از آزادیهاى نسبى و آرامشى كه در این منطقه ودر اینمدت ساخته  دست خودشان بود. تنها به این دو دلیل ساده ودر عین حال ارزش مندی آن برای مردم حاضر به مقاومت وحتی جانباختن در سنكًر را برماندن زیر یوغ این مسلما نان واقعى ترجیح داده اند. وتا امروز ٣٤ شبانه روز از این مقاومت جانانه میكًذرد و این جنگ نا برابر وضد انسانى آدامه دارد وكًاه وبیكًاه حمله اسلامیهاى افسار كًسیخته ونمایندكًان دول منطقه وامریكا را در هم شكسته وپوزه نامباركشان را به خاك مالیده اند.

 

این مقاومت كم سابقه ، این مقابله جانانه و این دفاع سرسختانه توجه بشریت متمدن و انسان دوست را در خارج کوبانی جلب کرد وهر كس در محل خود بنابه امكان وتوان وشرایط  وارد صحنه مبارزه شد و تا حدود زیادى مردم در همه دنیا از کوبانی پشتیبانی کردند و در بعضى عرصه ها عقب نشینیهاى را به دشمن تحمیل كردند.

 

اینجا به كًوشه هایى از این پشتبانیها ومبارزات اشاره اى میكنم :

 

تظاهراتها در دفاع از مردم کوبانی خیلى وسیع وكًسترده بود، از استانبول٬ انكارا و دیاربكر  تا تهران ، تبریز، سنندج، كرمانشاه، مریوان، اورمیه و كابل ، لندن، پا ریس ، كلن، برلین ،استهكلم و...... وهمه وهمه جا سلیمانیه، كركوك، خانقین و.. که شعارها اكثرا مرگ بر داعش، مرگ بر ارتجاع ، مرگ بر استبداد، زنده باد كوبانى ، كوبانى زنده است ، كوبانى تنها نیست، ما همه كوبانییم، زنده باد زنان دلیر كوبانى و بلاخره مرگ بر اشغالكًرو.....

 

اما این پشتبانى وبه میدان آمدنها  تنها به این عرصه محدود نماند بلكه دیوار زندانها را نیز شكسته و٤٠٠٠ زندانى در زندانهاى تركیه دست به اعتصاب غذا میزنند ، در سنندج تعدادى از مغازه دارها از باز كردن مغازه ها خود، دانشجویان از رفتن سر كلاس خود دارى کردند. سندیکای كاركًران نیشكر هفت تپه و سندیکای شرکت واحد اطلاعیه در پشتبانى از كو بانى مینویسند. ضمنا در بخش زیادی از این اعتراضات به آتش كشیدن پرچم محمد رسول الإله داعش و پرچم تركیه همراه بوده.

 

در لندن وبعضى جا هاى دیكًر سفارت خانه تركیه مورد تعرض مبارزین ومردم بپا خواسته قرار میكًیرد٬ در سلیمانیه غیر از تظاهرات هاى هر روزه ، مراسم هاى مختلفى مثل إجرا موسیقى وآهنگ ، انواع تاترهاى خوب در افشا مذهب وپوچ بودن آن از طرف شخصیتهاى خوش نام وباسابقه وهمچنین بر كًذارى مسابقه فوتبال از طرف پیش كسوتان وفرستادن پول بلیطها براى مردم كوبانى صورت میگیرد. كل این اعتراض و نارضایتیها  زمین را زیر پاى ستمكًران داغ كرده و در جاهاىی كه خود را در خطر جدى میبینند شروع به دستكًیرى معترضین میکنند. در تركیه به مردم مدافع کوبانی تیراندازى میکنند و بیش از ٤٠ نفر را میكشند٬ در ایران نیز تعدای زیادی از معترضین را دستكًیر میکنند و با كًاز اشک آور به مقابله با آنها میپردازند.

در كنار جنایات داعش هر كدام از همدستان داعش و داعشپروران بكًونه اى میخواهند خود را از زیر ضرب این اعتراضات بدر كنند وخود را مخالف داعش نشان دهند.

اما مردم آكًاه و در میدان میدانستند این تنها یك عقب نشینى مقطعى است. مردم كردستان عراق در تحرکات اعتراضی خود و در دفاع از مردم کوبانی از موقعیت ضعیف شده حكومت اقلیم استفاده كرده و خواستهاى خود را در سه مورد اعلام كردند: ١- به رسمیت شناختن استقلال سه كانتون كردستان سوریه. ٢- باز كردن مرزها به روى مردم كانتون ها.  ٣- فرستادن نیروى پیشمرگ و کمک تداركاتی و تسلیحاتی به كوبانى.

این خواستها تحویل پارلمان حکومت اقلیم داده شد و پارلمان زیر فشار مردم وبعد از دو روز كًفتكًو وجدل با اتفاق آر  قبول و با تعین هیئتى از جانب پارلمان به حكومت اقلیم (مسعود بارزانى) فرستاده میشود.

مسعود بارزانى كه تا همین روزهاى كًذشته همكار و تحویل دهنده شنكًال  و جه لولا و....بود ناچار از پذیرفتن خواستها شده ودر همان روزها از صالح مسلم (رهبر حزب اتحاد دمكراتیك) تقاضاى بر كًذارى جلسه حضورى براى برسى  مسائل ومشكلات و....كرده وهمكاریها را شروع میكند. غیر از تحمیل این عقب نشینى در سطح عمومى ترى آخوندهاى ریز ودرشت از تلویزیونها اعلام میكنند :ما داعش نیستیم ما تفاوت داریم حتا سلفیها داد میزدند هیچ نقطه مشتركى غیر از ریش بلندشون با داعش  ندارند. جمهورى اسلامى هم به اشكال كًوناكًون مخالفتش را با داعش چه با سخنرانیها وچه حتا فراخوان به تظاهرات علیه داعش میدهد( در سنندج غیر از مزدوران خودش كسى به فراخوان آنها جواب نمیدهد،مردم در روزهاى قبلش  میدان وخیابان ها را در دفاع از کوبانی و مستقل از جمهوری اسلامی قورق كرده بودند ).

 

اما عزیزان هم ما وهم مردم ایران وعراق و.... میدانند رایاکاری بودن حمایتهای جمهوری اسلامی و حکومت اقلیم و دولت ترکیه از کوبانی را میدانیم٬ تازه اعلام لفظی حمایت آنها از مردم کوبانی زیر فشار بزرگی است که در آن کشورها از جانب مردم انسان دوست در جریان است.

 

همین جا من به مردم  معترض وبه پا خواسته شهرهاى ایران وعراق وتركیه وتمام شهرهاى دنیا ومخصوصاً مردم قهرمانان وتلاشكًر كوبانى خسته نباشید كًفته ودستشان را صمیمانه میفشارم. كوبانى تا اینجا هم یك حركت ارزشمند وپیروز وقابل تقدیر و بیاد ماندنى است ،چون بار دیكًر دست مردم معترض را در دست هم نهاد وخون  مبارزه ومقاومت را در ركًها جارى كرد. زنده باد مقاومت سرسختانه مردم كوبانى علیه وحشیكًرى واشغا لكًرى اسلامى.

زنده باد آزادى زنده باد برابرى.    

 ١٨ اکتبر ٢٠١٤