حزب کمونیست کارگری کردستان

 

تجربۀ کوبانی ثابت کرد که تنها، نیروی سازمان یافته ومسلح توده ای قادر به شکست دادن داعش است!



گسترش داعش به طرف مناطق غربی بغداد و کنترل کردن بخش قابل ملاحظه ای از استان انبار و تکاپوی اش در اطراف شهر کرکوک، تهدیدی جدی است که باید تماماً برای جلوگیری و مقابله با آن آماده باشیم. اکنون داعش تبدیل به چتری برای تمامی نیروهای اسلامی و ناسیونالیستی ای شده است که در کشمکش قدرت با حکومت مرکزی هستند. هر گونه پیشروی این نیروی تروریستی در عرصۀ عراق، تبدیل به مشوقی میگردد برای حمله آن به کردستان. چون این نیرو مانند وارث ناسیونالیسم عرب، خود را صاحب و مالک تمامی عراق از جمله کردستان هم می داند. جمع آوری نیرو در اطراف کرکوک این نیّت داعش را آشکار می سازد.


اما داعش نیرویی نیست که شکست ناپذیر باشد. ناتوانی ارتش عراق و دیگر نیروهای مسلح که تکبه بر نیروی توده ای ندارند، داعش را تبدیل به افسانه کرده است. مردم کوبانی با اسلحه سبک در مدت بیشتر از یک ماه مقابله و مقاومت در برابر نیروی هار و درنده و بیشمار داعش و سلاحهای پیشرفته آنها، این را ثابت کرد که تروریستهای دولت اسلامی چیزی بیشتر از یک شیر کاغذی نیستند! مقابله و مقاومت توده ای زنان و مردان کوبانی این تجربه را نشان داد که مردم صاحب اراده و سازمان و مسلح میتواند نه تنها در برابر تهدید این نیروی انسان خوار بایستد، بلکه همچنین میتواند شکستی مفتضحانه را به آن تحمیل کنند. مردم کردستان میتوانند مانند مردم کوبانی با داعش روبرو شوند و آن را شکست دهند. تجربه کوبانی برای ما مردم کردستان باید این باشد که زن و مرد با هم خود را مسلح کرده و سازمان دهیم و برای رویارویی آماده باشیم . هرگونه خوش باوری به نیروهای آمریکا و دول منطقه برای حفاظت خود در برابر خطر داعش، نتیجه اش تکرار نمونه فاجعه شنگال است. آمریکا به داعش برای پیروزی استراتژی خود در عرصه جهانی و منطقه خاورمیانه نیازمند است ، به این خاطر توانایی های این گروه را بزرگنمایی کرده تا از این راه ائتلافهای دهها دولت را برای جنگ علیه داعش بوجود بیاورد که گویا چندین سال طول خواهد کشید که داعش به تمامی شکست داده شود! آمریکا از داعش افسانه میسازد تا از طریق آن جنگ و قلدری چندین ساله خود در منطقه را با آن از اذهان پاک کند. در حالیکه آمریکا و متحدینش در سال ٢٠٠٣ در مدت دو هفته تمامی نیروی غول پیکر رژیم صدام را درهم شکست، اما بمبارانهای آمریکا بر سر نیروهای داعش در اطراف کوبانی نتوانسته است توانایی تهاجمی نیروهای مسلح این سازمان را از بین ببرد! هدف دولتمردان و سیاستمداران آمریکا و شیپورزنان دور و بر آنان این است که به مردم دنیا و این منطقه بفهمانند که به غیر از چشم به راهی و امید بستن به نیروهای آمریکا که از آنها حفاظت کند، هیچ راه دیگری وجود ندارد. اما داستان مقاومت و رویاروییِ زنان و مردان کوبانی تمام این چرندیات را راهی زباله دان کرد و مسئولان فاجعه شنگال را هم هرچه بیشتر رسوا کرد که گویا به دلیل سلاحهای پیشرفته داعش بود که نتوانستند چند دقیقه ای مقاومت کنند! واضح است که مردم کوبانی بیشتر از یک ماه است که در برابر نیروی بسیار بیشتری از داعش که در شنگال داشت مقاومت میکند و میرود که آن را هم سکشت دهد. مقابله و مقاومت توده ای مردم کوبانی تجربه ای متفاوت از شنگال را در برابر چشمان ما قرار داده است و تاریخ قبل از کوبانی و بعد از کوبانی مثل هم نخواهد بود!


حزب کمونیست کارگری کردستان زنان و مردان را برای تسلیح و سازمان دادن خود و برای آماده بودن و مقابله با تروریستهای داعش فرا می خواند. حزب کمونیست کارگری کردستان در ابتدای درست شدن خطر داعش بر سر کردستان به مردم برای مقاومت فراخوان داده است و تلاش نموده که نیروی مسلح توده ای را در شهرها بوجود بیاورد و در این راستا کوشیده است. لازم و ضروری است که تجربه کوبانی را مانند دستآوردی باارزش در مقاومت بدست بگیریم و نیروی مسلح توده ای را در همه شهر ها و شهرستانها و روستاها و محلات ایجاد کنیم.


حزب کمونیست کارگری کردستان با تمام توان تلاش میکند که مردم را از لحاظ سیاسی و فکری برای سازمان دادن و مسلح کردن خود در صفوف نیروی مقاومت توده ای برای مقابله و مقاومت آماده کند.


حزب کمونیست کارگری کردستان
٢٠ اکتبر ٢٠١٤


٭ متن اصلی این نوشته به زبان کردی است و تحریریه کمونیست ماهانه نشریه حزب حکمتیست (خط رسمی) آنرا به فارسی ترجمه کرده است