محکم، فسادناپذیر و موفق!

گزارشی از اعتصاب لکوموتیورانان آلمان

 لادن داور

روز شنبه ١٨ اکتبر لکوموتیورانان آلمان برای پنجمین بار در اعتراض به شرایط سخت کار، به اضافه کاری های زیاد اجباری (اضافه کاری در شیفت شب و آخر هفته ها) و دستمزد کم و با خواسته های ٥٪  اضافه دستمزد، ٢ ساعت کار کمتر در هفته (٣٧ ساعت کار در هفته) و بهبود شرایط کار دست به اعتصاب سراسری زدند. این اعتصاب به فراخوان اتحادیه لکوموتیورانان آلمان (گ.د.ال) یکی از قوی ترین اتحادیه های کارگری در آلمان صورت گرفت. گ.د.ال با ٣٤ هزار عضو بیش از ٨٠ درصد لکوموتیورانان آلمان را نمایندگی میکند.

تصمیم به اعتصاب پس از ماه ها تقاضای اضافه حقوق و کم کردن ساعت کار و چک و چانه زدن ها با کارفرما و دست نیافتن به خواسته ها و با رای ٩١٪ اعضای اتحادیه انجام یافته است. اعتصاب ابتدا با چند اعتصاب هشدار دهنده و کوتاه شروع شد اما پس از بی اعتنایی روسای راه آهن، لکوموتیورانان این بار اعتصاب طولانی تری را سازمان دادند. خواستهای گ.د.ال و لکوموتیورانان اعتصابی نه فقط برای لکوموتیورانان بلکه شامل کل پرسنلی که در داخل قطارها کار میکنند نیز میباشد. گ.د.ال با این تصمیم و با شعار"محکم، فساد ناپذیر و موفق" توانست پشتیبانی کارگران بخشهای دیگر را از اعتصاب جلب کند.

اعتصاب اخیرکه طولانی ترین اعتصاب لکوموتیورانان آلمان است از ساعت ٢ صبح شنبه ١٨ اکتبر شروع  و تا ٤ صبح دوشنبه ادامه داشت. در این اعتصاب قطارهای باری ٦١ ساعت و قطارهای مسافربری ٥٠ ساعت حرکت نکردند.

به محض شروع اعتصاب کارفرما هراسان اتحادیه را به پای میز مذاکره  فراخوانده با پیشنهاد های جدید آن هم فقط برای لکوموتیورانان تلاش کرد از گسترش اعتصاب ممانعت کند و در عین حال اتحادی که در میان کارگران بخشهای مختلف راه آهن در حال شکلگیری بود را بشکند. پیشنهاد کارفرما مبنی بر بالا بردن ٥ درصدی دستمزدها در سه مرحله تا سال ٢٠١٦ )و استخدام لکوموتیورانهای جدید) فورا از طرف اتحادیه رد شد و اعتصاب طبق برنامه ادامه پیدا  کرد. گ.د.ال تلاش مسئولین راه آهن برای ایجاد تفرقه میان لکوموتیورانان و کارکنان داخل قطار (کارکنان رستوران ، کنترل چی بلیط و ....) با اینکه "حقوق پایه ای تقسیم بردار نیست" جواب داد و اعلام کرد افزایش دستمزد و بهبود شرایز کار خواست مشترک و حق مشترک کارگران راه آهن است.

همزمان اما کمپینی مشترک علیه کارگران اعتصابی و اتحادیه آنان توسط روسای راه آهن و میدیای دولتی و رسمی آلمان شروع شد. اعلام غیر قانونی بودن اعتصاب، "فلج شدن زندگی مردم"، "سرگردانی صدها هزار مسافر"، "جا ماندن هزاران تن کالا و محموله" و بالاخره میلیونها یورو ضرر به "اقتصاد مملکت" را روزانه از زبان روسای راه آهن و ژورنالیستهای "با شرف" میشد شنید. در این مدت جنگی نابرابر میان کارگران اعتصابی و اتحادیه شان با کارفرما و کل دستگاه تبلیغی بورژوازی در آلمان در جریان بود. روزنامه ها، رادیو و تلویزیون بعنوان بلندگوی روسای راه آهن در این جنگ نابرابر جامعه را با شانتاژهای خود، حملات شخصی به رهبران این اتحادیه، احمق خواندن آنان، تحرکی احساسات علیه کارگران اعتصابی بمباران کردند. تبلیغات همیشگی بورژوازی علیه کارگران اعتصابی روزانه در جریان بود. اما علیرغم تمام این تلاشها افکار عمومی جامعه نه فقط علیه کارگران اعتصابی نبود که این اعتصاب پشتیبانی کارگران بخشهای دیگر را به همراه داشت. حمایتهایی که فشار بر روسای راه آهن آلمان را بیشتر کرده است. منجمله اتحادیه وردی بزرگترین اتحادیه خدمات عمومی بخش جنوبی استان هسن در نشست خود در ١٩ اکتبر ضمن اعلام همبستگی با کارگران اعتصابی، حمایت خود را از خوساته های آنان اعلام کردند.

در مقابل این لشکر عظیم و دستگاه تبلیغاتی بورژوازی اتحادیه لکوموتیورانان اما ساکت نبود. گ.د.ال در یکی از بیانیه های خود مینویسد:

"با همه تلاشی که مسئولین راه آهن انجام دادند که اتحادیه را بی آبرو کنند این بار هم همه اعتصاب کنندگان محکم و یکدست و با شهامت زیاد پشت خواسته های خود ایستادند. اعضای ما عروسک کوکی نیستند که با فشار یک دگمه قطار ها را متوقف کنند. مسئله شرایط کار بهتر، برداشتن اضافه کار اجباری و طولانی، برنامه ریزی منظم برای کار شیفت شب ، بالا بردن دستمزد به میزان ٥٪ و در مجموع شرایط کار انسانی و منصفانه برای همه لوکوموتیورانان و کارکنان داخل قطارها است"

در جواب به تلاش برای غیر مشروع کردن خواسته های کارگران اعتصابی و علیه گ.د.ال و شقه کردن صف متحد کارگران، رهبران اتحادیه این ترفندها را بازی کثیف کارفرما توصیف کردند و در یکی دیگر از بیانیه های خود تحت عنوان "ترفندهای کثیف مسئولین راه آهن" اعلام کردند کارگران و اتحادیه آنان علیه این بازی کثیف ایستادگی میکند و گفتند: " توصیه میکنیم مسئولین راه آهن بیش از این انرژی خود را صرف چنین بازهای کثیفی و دروغپردازی در میدیا نکنند. کارگران راه آهن منتظر سیگنالی از طرف آنها هستند که نشان دهند خواسته هایشان شنیده و جواب میگیرد. امروز نوبت روسای راه آهن است."

اعتصاب عمومی اخطاری روز ٢٠ اکتبر تمام شد. گ.د.ال اعلام کرده است در صورت برآورده نشدن خواسته هایشان تا دوم نوامبر دوباره وارد اعتصاب خواهند شد. اما جدال میان روسای راه آهن و کارگران و اتحادیه آنان نه فقط تمام نشده که وارد دور جدیدی شده است.

٢٧اکتبر ٢٠١٤