گندزدایی هم هزینه بردار است

فواد عبداللهی

 

 بدنبال سفرهای جان کری به خاورمیانه تحت عنوان تلاش جهت تشکیل یک ”ائتلاف جهانی“ علیه داعش و همزمان اعلام استراتژی ایالات متحده توسط اوباما، قرار است دول منطقه با کمک ”نیروهای داخلی“ در عراق و همگی در پناه کمک هوایی آمریکا تسلیح و تجهیز شوند. پیام روشن است. اینبار که استراتژی قلدری و یک تنه میزنیم و میگیریم آمریکا، عملا در سوریه به گل نشست، چه باک! بدنبال هزیمت آقایی عموسام، دول منطقه آنقدر قدرتمند شده اند که در اوضاع بحرانی عراق نقش بازی کنند. داعش بهانه ای شده تا سوریه ای دیگر اینبار در دل عراق بپا شود. حالا تو کُرد، حالا من عرب؛ حالا تو سنی، حالا من شیعه؛ حالا تو علوی، حالا من مسیحی و الی آخر ... و در این میان داعش، بیابانگردی است که ظاهرا معلوم نیست از کجا آمده و محصول چه اوضاعی است ”مزاحم“ ثبات عالیجنابان در منطقه است! حقیقت اینست که این سناریو همانی است که در سال ٢٠٠٦ توسط پنتاگون ترسیم شد و نقشه خاورمیانه بزرگ لقب گرفت؛ خاورمیانه ای تکه تکه شده توسط دول مرتجع منطقه، بین اقوام و مذاهب رنگارنگ که قرار است کنار جلگه های بین النهرین هر کی خر خود را براند! تربیت اقوام دست ساز و ساختگی، جعل تاریخ و هویت تراشی! بازگشت تام و تمام به عصر حجر! دخیل بستن به بختک اقوام بنی فارس و بنی عرب و بنی کُرد! بازگشت به دوران نورانی اسلام و مسیحیت و جنگهای صلیبی! و نیروی هوایی آمریکا به بهانه ”مبارزه با داعش“ میرود تا همراه با دخالت فعال دول منطقه از جمله ایران و عربستان و بعضا ترکیه، عده ای را تحت نام کُرد، تعدادی را بنام شبه نظامیان شیعه و بقیه را با اتیکت عرب و سنی، ساخته پرداخته کرده و دامنه قوم پرستی، جنایت و آدم کشی را وسیع تر کنند.

قرار است با پول و بمبهای آمریکا و غرب و با جنگجویان کرد و عرب و ترک و سنی و شیعه خاورمیانه بزرگ شکل بگیرد. این درسی است که امریکا از شکست در ویتنام و عراق و سوریه گرفته است.

ترکیبی که قرار است آینده عراق را رقم زنند تنها یک نقطه اشتراک دارند: ضدیت شان با آزادی و خوشبختی مردم عراق! داعش پرده ای است که پشت آن دعواهای واقعی حل و فصل می شوند؛ دعوای سهم خواهی دول منطقه؛ دعوای استخبارات و نهی از منکرها و میت ها... و این آینده‌ای بود که آمریکا برای عراق تدارک دید. هیچ انسانى که چند روز را زیر دست این مرتجعین گذرانده باشد، یا حکومت اینها را دیده باشد و یا لفت و لیس و بى دردی دار و دسته‌‌های مذهبی و قوم پرست را تجربه کرده باشد، این آینده را نمیخواهد.

این بساط را باید بر سر برپا دارندگان آن خراب کرد. آمریکا و ناتو همراه با دول مرتجع منطقه، همگی از دم مسئول این وضعیت اند. اینها سر دسته جنایتکاران منطقه اند. همانقدر که ساختن منجلاب هزینه دارد، گندزدایی هم هزینه بردار است. جانبداری و حمایت از این قوم و آن ملت تحت نام ”دخالت بشر دوستانه“ و کمک به ثبات منطقه، آنقدر آبروباخته و تهوع آور است که کسی را جز ژورنالیسم نان به نرخ روز خور که آزادانه و داوطلبانه به سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و دول مرتجع منطقه تبدیل شده، به خود جلب نمی کند. اوضاع امروز لیبی گویای این نوع ”دخالت بشر دوستانه“ است.

تا جایی که به سکولاریسم و آزادیخواهی در خاورمیانه و عراق بر می گردد، چه آمریکا و دول غربی، چه قدرت های منطقه و چه کانگسترهایی مانند داعش جملگی در کمپ جانیان علیه بشریت اند. اینها باید محاکمه شوند؛ غرامت بپردازند. دخالت شان را باید متوقف کرد. کوبیدن شهرها و محلات و تخریب کامل شیرازه جامعه که سنا و ناتو و آمریکا بیش از دو دهه است در خاورمیانه اعمال کرده اند و همزمان بر متن این عقبگرد اجتماعی، کمک به ساختن و سازماندهی داعش های قومی و مذهبی، مخربتر از جنس داعش البغدادی است.

پیش شرط مبارزه، دخالت و پایان دادن به بحران امروز خاورمیانه، کوتاه کردن دست این کمپ و در عین حال دخالت فعال کمونیست ها و طبقه کارگر در خاورمیانه و جهان است. ارتجاع بین‌المللی و ”دولتهای خودی“ بخش مهمی از صورت مسأله فاجعه در منطقه اند! افسار بحران را باید از داخل کشید. انسانیت و آزادیخواهی، مساوات طلبی و عدالتخواهی آنقدر نیرو دارد که بی واسطه منطقه را از امثال داعش ها پاک کند.

باید حول آرمان های سکولاریستی گرد آمد، مسلح شد و به دفاع برخاست. دول منطقه و جریانات و باندهای مذهبی، زبانی، قومی و عشیره ای را طرد و ایزوله کرد. کمونیست ها، طبقه کارگر و در راس انها، سوسیالیست های عراق کاری دارند کارستان!