مصاحبه با جمیل خوانچه زر

کمونیستها در راس تقابل با تحریکات قومی و مذهبی

 

حکمتیست: اوضاع بحرانی عراق و کردستان عراق تحرکات گروه جنایی داعش در عراق به جریانات مشابه در ایران احساس اعتماد به نفس داده است و سلفی ها در برخی از شهرهای کردستان نمایش هایی از ارعاب برگزار کرده اند. این گروه آیا رابطه ای با داعش دارد؟ نفوذ و ابعاد سازمانی و جنبشی اش در کردستان ایران در چه حدی است. آیا خطر شان جدی است؟

 جمیل خوانچه زر: بعد از تصرف استان نینوا در عراق توسط این گروه تروریستی ودست یافتن به امکانات مالی و نظامی فراوان٬ شاهد قدرت گیری روز افزون این جریان فوق ارتجاعی در عراق و همزمان در سوریه هستیم. داعش جریانی است که قدرت آن در توحش و ظرفیت جنایتکاری آن است. جریانی که میتواند صدها انسان را با خونسردی سر ببرد٬ به کشتار وسیع زنان و دختران بپردازد و کودکان را در نهایت خونسردی در مدرسه و... برباید و آنها را با چاقو قطعه قطعه کند. داعش٬ القاعده٬ جبهه النصر و سلفیها در کردستان در دنیای واقعی از یک جنس هستند. اساس آنها بر نفرت مذهبی استوار است و بر همین اساس  میتوانند هر انسانی را در کمال قصاوت و به جرم اینکه مثلا سنی نیست یا با فرقه مذهبی آنها توافق ندارد، بکشند. امروز این باند جنایتکار در سوریه و عراق فعال هستند و با کشتار و جنایات و قصاوت به نام مذهب سنی و اعمال حاکمیت سنی ها دیگران را میکشند. شهرت آنها دامنه جنایات وسیع آنها است. آنها در دنیای واقعی در دامن دولتهای غربی و در دل جنایات آمریکا و متحدین آن در حمله به عراق و سرانجام اشغال آن کشور پرورش یافتند. امروز هم در اوضاع سیاهی که به مردم عراق و سوریه تحمیل شده است٬ فضا برای ترور و جنایات آنها باز شده است. آنها توسط دولتهای مرتجع منطقه امثال عربستان و قطر و خود دولتهای غربی در سوریه صاحب امکانات مالی و تسلیحاتی شدند و امروز هم موی دماغ مردم عراق و سوریه شده اند که اخبار جنایات تکان دهند آنها زبانزد خاص و عام است.  

سلفی های ایران در حقیقت از همان جنس القاعده و داعش اند و اساس کارشان تا کنون تحریکات مذهبی و تلاش برای نفاق مذهبی در میان مردم به نام سنی گری است. فضای جامعه ایران و شهرهای کردستان پذیرش چنین فرقه های مذهبی نیست. اما فضای جامعه سوریه در ١٠ سال قبل و عراق قبل از حمله آمریکا هم برای رشد جریان باند سیاهی داعش و... آماده نبود. امرزو خواهیم دید با سناریوی سیاهی که در این دو کشور اعمال میشود٬ با تبلیغات وسیع قومی و مذهبی و تقسیم بندیهای کاذبی که میان مردم همسرنوشت و محروم به نام سنی٬ شیعه٬ یزیدی٬ مسیحی٬ کلدانی٬ عرب٬ کرد٬ ترک و... و تحریکات وسیع قومی و مذهبی میان آنها پیش میرود زمینه برای رشد داعشها فراهم میشود. لذا سلفی های کردستان ایران نیز هر وقت شرایط جامعه امکان بدهد دست به همان جنایاتی خواهند زد  که امروز القاعده و جبهه النصر و داعش میزنند. همین امروز هم بخشی از کار فرقه های مذهبی سلفی تامین نیرو برای امثال داعش است. در گذشته نیز تامین نیروی برای القاعده توسط جریان سلفی و جریانات مشابه در کشورهای منطقه و حتی در کشورهای اروپایی دنبال میشد

کردستان ایران و جامعه ایران نیز در مقابل جنگهای صلیبی و رشد باندهای مذهبی و قومی واکسنه نیست. و امروز با اتفاقاتی که در عراق و سوریه افتاده است٬ با جنایاتی که داعش در شهرهای سوریه و مشخصا در کردستان سوریه و در عراق پیش برده است٬ سلفیها در کردستان ایران جانی گرفته اند. آنها نیز امیدوار شده اند و دامنه تحریکات مذهبی  و امید به قوی شدن و پیدا کردن توان عملی جنایت و قتل و کشتار مردم به نام غیر سنی و کفار و... زیاد شده است. آنها میکوشند از این فرصت برای ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مردم٬ برای عقب راندن تمدن و مدرنیسم و هر نوع آزادیخواهی٬ برای محدود کردن حقوق انسانی زنان٬ دستاوردهای تمدن بشری و کلا اعمال فضای عقب مانده و فاسد مذهبی استفاده کنند. میخواهند با ایجاد ترس و وحشت در میان مردم٬ اعتماد بنفس آنها٬ اتحاد و حس انسانی میان آنها را بکشند. میخواهند فضای محلات و شهرها و هر جایی که بتوانند علیه زنان٬ علیه مردم منتسب به مذاهب غیر سنی را نا امن کنند و مردم را علیه آنها تحریک کنند. تحریکات چند نفر شمشیر بدست از سلفی ها در شهر سنندج و مواردی که در گذشته در بعضی شهرها انجام داده اند٬ دقیقا با همین اهداف شوم صورت میگیرد. امروز سلفیها فکر میکنند٬ باندهای جنایتکار مذهبی داعش پشتوانه ای جدی برای آنها است و احساس میکنند باید در ایران و مشخصا در شهرهای کردستان نیز مردم را بترسانند.

در مورد ابعاد سازمانی و نفوذشان نمیتوان وجودشان را نادیده گرفت. اینها در کردستان ایران رسما توسط جمهوری اسلامی تقویت شدند. مشتی ملا و آخوند عقب مانده و متعصب را افسار گسیخته رها کردند٬ فضا برایشان آماده کردند و حتی امکانات در اختیارشان گذشتند تا به کمک آنها و به نام سنی گری موی دماغ فضای آزادیخواهانه و چپ در این جامعه شوند. لذا اگر القاعده و داعش و جبهه النصر در دامن غرب و مشخصا دولت آمریکا بزرگ شدند٬ سلفی ها در کردستان در دامن جمهوری اسلامی تولد یافتند. در مورد دامنه نفوذ آنها چند نکته را یادآوری کنم. این جریان به نام سنی گری و دفاع از مذهب سنی توجه اقشاری را در بخشهای عقب مانده جامعه بخود جلب کرده است. اما امروز با اعمال جنایتکارانه متحدین آنها در سوریه و عراق و توحش وسیعی که راه انداخته اند٬ نفرت علیه آنها در میان مردم بالا گرفته است. باید توجه داشت که دنیای امروز و جامعه ایران پذیرش حاکم شدن چنین فرقه هایی نیست. آنها مخالف هر نوع تمدن بشری٬ پیشرفت٬ علم و زندگی متمدنانه هستند. لذا در شرایط نرمال نمیتوانند رشد کنند و نمیتوانند توجه جلب کنند. آنها از طریق جنایات٬ از طریق ترساندن و توحش و در شرایطی که استیصال به مردم در جامعه تحمیل شده است٬ امکان وجود پیدا میکنند. لذا بحث بر دامنه نفوذ نیست٬ بحث بر سر ابعاد و ظرفیت جنایات و قتل و آدم کشی آنها است. جریانی که برای ترساندن مردم بتواند در مدرسه بمب بگذارد٬ مهد کودک را به آتش بکشد٬ بر روی زنان تیغ بکشد و... نمیتواند در شرایط نرمال نفوذ پیدا کند و چنین اعمالی هم کار فرقه های حاشیه است که از هر باند جنایتکاری ساخته است. از این نظر و جود این چنین انگلهایی  نه تنها در کردستان و ایران بلکه در هرجا قطعا خطر دارد و بایستی جامعه را در مقابل آنها واکسنه کرد.

حکمتیست: سنتا کمونیسم و جنبش مترقی و سوسیالیستی در کردستان ایران قوی بوده است و تاریخی دارد. بنظر شما در مقابله با شرایط امروز این جنبش در کردستان در مقابل ابراز وجود سلفی ها ‌وظیفه ای در دستور دارد؟ و لازم است کاری بکند؟ اگر لازم است چه کاری؟

جمیل خوانچه زر: کمونیسم و جنبش آزادی خواهی و برابری طلبی در کردستان از جایگاه و موقعیت خاصی برخوردار است! همچنانکه اشاره کردم درست به همین دلیل و برای تقابل با آزادیخواهی و نفوذ کمونیستها در جامعه کردستان٬ سنی گری به عنوان ابزاری توسط جمهوری اسلامی بدست گرفته شد. اگر دولت آمریکا و کلا دول غربی در دوره انقلاب ٥٧ و زمانی از حکومت پهلوی قطع امید کردند٬ از ترس رشد کمونیسم و فضای چپ٬ مدافع خمینی و جمهوری اسلامی شدند٬ در کردستان ایران نیز جمهوری اسلامی به همین دلیل زیر بغل آنها را گرفته است. جامعه ایران و جامعه کردستان پذیرش داعش و سلفی نیست. اگر جمهوری اسلامی و چتر حفاظی آن و فضای ضد تمدن و ضد زن و ضد آزادیخواهی آن سی سال بالای سر مردم نبود٬ سلفی گری جایی نداشت. امروز هم اگر ترس از تعرض جمهوری اسلامی نباشد٬ جامعه کردستان٬ نسل جوان و زن و مرد در این جامعه یک روز هم آنها را تحمل نمیکند.

توجه داشته باشید که امروز و در عمل مردم شاهدند که امثال سلفی ها چهار قدم آنطرف تر چه جنایاتی را مرتکب میشود. آنچه بر مردم شنگال آمد و آنچه بر مردم تعدادی از شهرها و روستهای سوریه امده است٬ آینه تمام قدی است که زندگی مردم زیر حاکمیت سلفی های کردستان.  

امروز در عین حال امکانی ایجاد شده است که بتوان چهره واقعی سلفیها را برملا کرد. امروز امکانی فراهم شده است تا به مردمی که فریب آنها را خورده اند٬ مردمی که به دام آنها افتاده اند٬ نشان داد که اینها چه جانورهایی هستند. این در وهله اول کار کمونیستها است. کار کسانی که اتحاد طبقه کارگر٬ اتحاد محرومان جامعه و همسرنوشتی آنها٬ دوستی و رفاقت و همبستگی آنها برای دفاع از خودشان و برای بهبودی در زندگی برایشان مهم است. باید به مردم نشان داد زیر چتر سنی گری و نفاق بر اساس مذهب٬ پخش نفرت مذهبی و نه تنها مذهبی که نفرت قومی چه جنایاتی میتواند اتفاق بیفتد. قرار نیست در سنندج و سقز و مریوان و ... نیز منتظر شد تا یک فرقه مذهبی مهد کودکی را آتش بزند٬ یا یک مدرسه دخترانه را منفجر کند٬ یا دست به ترور شخصیتهای محبوب و کمونیست بزند بعد کاری در مقابل آنها کرد. کسی که به نام "سنی" انسانهای دیگر را به نام "یزدی" سر میبرد و زنان و دختران مورد تجاوز قرار میدهند و سرانجام انها را میکشند٬ نباید جایی در میان مردم داشته باشد. یا کس و جریانی که به نام کرد٬ همکار و هم طبقه ای و همسرنوشت ما را به نام "عرب و ترک و فارس نفرین" میکند٬ کسانی که تحریک میکنند و دشمنی کور را دامن میزنند٬ از همان قماش داعش هستند. داعش به اسم مذهب و این یکی به اسم ملت.

باید فضایی ایجاد کرد که کسی جرات نکند دست به تحریکات مذهبی و قومی بزند. سلفیهای کردستان را باید چنان ایزوله کرد٬ که در شهر و محله نه تنها جرات هیچ تعرضی به کسی نکنند٬ بلکه آنها احساس تنهایی و احساس غریبی کنند. آنها باید احساس کنند که مردم محل٬ جوانان محل پذیرای او نیستند.

علاوه بر آگاهگری و ایجاد فضا علیه آنها٬ در هر محله و شهری اگر تحرکی از خود نشان دهند٬ اگر تحریک کنند٬ باید علیه شان مردم را بسیج کرد. باید سران و محرکین اصلی آنها را که در گوشه مساجد و تکیه و... مشغول تحریک مردم عادی هستند را سر جایشان نشاند.

مردم در مریوان علیه داعش دست به اعتراض زدند. اکنون اخباری از تحرکاتی در سنندج٬ کرمانشاه٬ سقز و کامیاران برای دفاع از مردم شنگال و کوبانی و... و علیه داعش در جریان است. از کمکهای مالی و تدارکاتی تا اعتراض به توحش داعش و همپالگی های ایرانی آنها٬ قابل ارج است. باید جوانان آزادیخواه علاوه بر متحد شدن خودشان در کمیته های و جمعهای معین٬ باید کل جوانان و انسانهای شریف در محلات را زیر چتر خود بگیرند. باید فضای محلات را چنان آماده کنند که هیچ کسی جرات نکند تحریکات قومی و مذهبی کنند. همینجا و در این مناسبت به جوانان آزادیخواه در مریوان و مردم متمدنی که علیه داعش به خیابانها آمدند٬ به همه کسانی که تلاش میکنند برای مردم آواره و بی خانمان در کوبانی٬ شنگال و بقیه شهرها و روستاهای سوریه و عراق کمک جمع کنند٬ درود میفرستم.