قطر تبرئه شد؛ بشتابيد به سمت غرب!

فواد عبداللهي

بعد از گذشت چهار سال از اعطای میزبانی جام جهانی فوتبال به قطر، پاسخ دوحه به مسائل مربوط به سوءاستفاده از کارگران مهاجر از وعده ها و پیش نویس های قانونی فراتر نرفته است. فیفا که در این باره تحت فشار شدید افکار عمومي و اتحادیه های کارگري قرار گرفته بود، روز پنج شنبه گذشته در يک دادگاه قانوني، قطر را از اتهامات مربوطه تبرئه کرد.

جاي تعجب نيست؛ ميتوان متحد غرب بود و تا سر حد مرگ از گرده کارگر کار کشيد و سر آخر تبرئه هم شد. ميتوان جاده صاف کن صندوق بين المللي پول بود و بهره کشي و کار اجباري را قانوني کرد. ميتوان در هماهنگي کامل با غرب، خالق داعش ها و سياه ترين نيروهاي تاريخ بشر بود و همزمان ميزبان جذاب ترين تورنومنت دنيا؛ ميتوان رسانه ها و راي مقامات را خريد، رشوه داد و رشوه گرفت. مي توان متحد بازار آزاد و صاحب غولترين ميادين توليد گاز جهان بود؛ ميتوان هم پيمان سيستمي بود که در آن در هر پانزده ثانيه کارگري در گوشه اي از آن بر خاک مي افتد و قرباني سود سرمايه مي شود؛ ميتوان خودکشي، استرس، فشارهاي روحي ناشي از سختي کار، کابوس بيکاري، گرسنگي، تحقير و توهين، و دهها معضل ديگر را زير فرش کرد ماداميکه متحد نظم و نظام سرمايه داري بمانيد. ميتوان هر خلافي را ”قانوني“ کرد، هر جنايتي را تبرئه کرد، هر قتلگاهي را استاديوم و تفريحگاه و شاپينگ سنتر کرد ماداميکه هر ساعت و هر لحظه کنار دست حکام دول غربي عکس مي گيريد. ميتوان متحد اعلاميه حقوق بشر بود ماداميکه ثروتتان با سرمايه يک درصدي ها برابري کند؛ مي توان بزرگترين زندان بردگان مفت و بي مزد را بپا کرد اگر که متحد و مطيع عمو سام بمانيد؛ ميتوان تاريخ سرمايه در قرن ٢١ را در چرک و خون و کثافت، آپديت کرد؛ ميتوان فراعنه را دوباره زنده کرد و از عطش سيري ناپذير سرمايه، از به بردگي کشيدن زحمتکشان قصرها به پا کرد؛ ميتوان انسان را از انسانيت تهي و پشيمان کرد و افق و آينده اي براي نسل هاي بشري به جا نگذاشت؛ هر کاري که به سودآوري و انباشت سرمايه بيشتر کمک کند در اين نظام مجاز است؛ حقوقي است؛ مقدس و معتبر است.  

اما يک کار ”غير قانوني“ هم مي شود کرد؛ بگذار دنيا بداند که جذابترين تورنومنت هاي دنيا حاصل خون کارگراني است که تا سر حد مرگ توسط کمپ سرمايه داري غرب از آنها کار کشيده اند؛ مي توان زير بساط اين ”نظم“ و ”قانون“ زد؛ مي توان برج و باروي شيخ پشم الدين هاي منطقه را نشانه گرفت؛ ميتوان نيروي عظيم و بلقوه کارگران را بسمت اعتصابات و اعتراضات گسترده سازمان داد؛ مي توان بياد محمد بو عزيزي،  کارگر دست فروش تونسي که با خودسوزي اش مشعل انقلابات منطقه را روشن کرد، سرمايه را دود کرد ...