اطلاعیه دفتر کردستان حزب حکمتیست (خط رسمی)

تحریکات نژادپرستانه حکومت اقلیم کردستان

ظهر روز چهارشنبه ١٩ نوامبر ٢٠١٤ ماشینی بمب گذاری شده در اربیل منفجر شد و در نتیجه این عملیات تروریستی تعدادی پلیس و چند نفر از شهروندان کشته و زخمی شدند. به بهانه این انفجار موجی از تحرکات نژادپرستانه چه رسمی توسط دستگاه امنیتی حکومت اقلیم کردستان(آسایش) و چه توسط شخصیتها و میدیای آنها علیه شهروندان عرب زبان در این منطقه راه افتاده است. در کنار این تحریکات عناصری فریب خورده و چاقو کش و افسار رها شده در شهر اربیل راه افتاده و دست به ضرب و شتم تعدادی از شهروندان عرب زبان زده و چند اتومبیل آنها را شکسته و آتش زده اند. 

اعمال وحشیانه باندها قومی و ناسیونالیستهای تحریک شده ٬ که زیر سایه تبلیغات رسمی نژادپرستانه دولت اقلیم و روشنفکران ناسیونالیست کرد و احزاب و جریانات این جنبش٬ امکان و فرصت تعرض فیزیکی و عربده کشی علیه بخشی از شهروندان این شهر و پناهندگان و فراریان از دست داعش را یافته اند٬ عملی شنیع و ضد انسای و نژاد پرستانه است و عمیقا محکوم است. دولت اقلیم و شخص مسعود بارزانی و پارلمان و بقیه ارگانهای این دولت مسئول مستقیم این اعمال شنیع هستند. آنها در این مدت و به بهانه عروج داعش در اشاعه قوم پرستی٬ ضدیت با مردم منتسب به عرب٬ ایجاد نفاق و کینه و دشمنی میان ساکنین این منطقه سنگ تمام گذاشتند که امروز نتایج ضدانسانی آن را میبینیم. زمانى که دستگاه امنیتی آنها در اطلاعیه رسمی خود دلیل انفجار را ورود بی رویه غیر کرد زبانان به منطقه اقلیم کردستان میداند٬ زمانی که عضو پارلمان جسارت میکند و عامل انفجار را مردم منتسب به عرب میداند٬ لابد عناصر فالانژ و قداره بندی آنها نیز جسارت میکند که در ادامه همین عکس العملهای در خیابانها راست راست قدم بزند و علیه بخشی از ساکنان به جرم عرب زبان بودن دست به تعرض فیزیکی بزند. 

جامعه عراق بیش از دو دهه است زیر سایه حمله آمریکا و متحدین آن به این عراق و در نتیجه اشغال و کشتار و جنایات وسیع آنها علیه مردم این کشور٬ به میدان رشد و قدرتگیری باندهای مسلح و جنایتکار مذهبی و قومی تبدیل شده است. در این پروسه دهها هزار انسان در عملیات تروریستی و بمب گذاری و انتحاری در بغداد و بقیه شهرهای عراق جان خود را از دست داده اند. همه تروریستها و قاتلین و جنایتکاران فوق به باندهای در قدرت و دولتهای مختلف و جنایتکار از آمریکا تا عربستان و ترکیه و ایران و تا دولت حاکم در عراق وصلند. دولت اقلیم و بارزانی و طالبانی به عنوان متحدین گوش به فرمان دولت آمریکا و ناتو و بخشی از حاکمیت در عراق در این جنایات نه تنها بیگناه نیستند که در کنار دولت آمریکا و ناتو قرار داشته اند.  

عروج داعش که در دامن دولت آمریکا و متحدین او در منطقه تولد یافت٬ بزرگ شد و آماده جنایت و توحش شد٬ امروز کنترل آن از دست آمریکا و ناتو خارج شده و به کمک متحدین حکومت اقلیم و دولتهای جنایتکار منطقه از جمله قطر و عربستان و ترکیه٬ موی دماغ مردم بیدفاع و زن و مرد و کودک آن جامعه شده است. دولت اقلیم کردستان و شخص بارزانی در میدان دادن و بند و بست  با داعش٬ در همکاری کردن با آنها و با ترکیه ٬ در دسیسه چیدن و نقشه کشیدن برای تعرض داعش و جنایات در شنگال و بقیه شهرهای عراق و حتی در کوبانی مستقیم نقش داشته است.  

اگر داعش به نام خدا و اسلام محمدی از نوع سنی آن دست به جنایات میزند و زنان و دختران را به عنوان بردگان دین و خدا میفروشد٬ اگر آنها با اتکا به عقب ماندگی و تعصبات کور اسلامی و قومی٬ نیروی جنگ و جنایت خود را از میان عقب مانده ترین انسانها تامین میکنند٬ دولت اقلیم و روشنفکران ناسیونالیست و قوم پرست نیز٬ با تحریک احساسات٬ با پروپاگاند ناسیونالیستی و نژاد پرستانه٬ با بسیج عقب مانده ترین احساسات قومی و وطن پرستانه٬ زمینه جنگهای قومی و نژاد پرستانه را مهیا میکنند. چنین تحریکاتی ابزاری برای حکومت اقلیم علیه احساس همسرنوشتی طبقه کارگر و مردم محروم٬ علیه همبستگی آنها و برای بسیج آنها در خدمت دولت اقلیم و حفظ حاکمیت آنها بر همان طبقه کارگر در کرستان و محرومان آن جامعه است.

کارگران٬ زنان و جوانان کردستان عراق٬ کمونیستها و آزادیخواهان در این جامعه نباید اجازه بدهند دولت اقلیم و فرقه های قومی و ناسیونالیستی٬ به نام آنها علیه کارگران و مردم محروم عرب زبان دست به تحریکات نژاد پرستانه و جنایت و توحش بزنند. کارگران کردستان هیچ منفعت جداگانه ای از هم سرنوشتان خود در بقیه شهرهای عراق ندارند. هر نوع تحریک قومی و مذهبی طبقات حاکم علیه کل طبقه کارگر در عراق است. نباید اجازه داد دولت اقلیم و جریانات و فرقه های نژاد پرست٬ زندگی دهها هزار انسان را به جرم تکلم با زبان دیگر٬ به جرم عقاید دینی و مذهبی دیگر مورد تعرض قرار دهند. حمله به دهها هزار انسانی که از ترس داعش شهر و روستاهای خود را ترک کرده و آواره شده اند٬  دهها هزار کارگری که خانه و کاشانه خود را رها کرده اند و برای امرار معاش روزانه در حکومت اقلیم جان میکنند و سرمایه تولید میکنند٬ حمله به کل طبقه کارگر در عراق است و باید محکوم کرد. طبقه کارگر و زنان و مردان آزادیخواه باید با هوشیاری جریانات فرقه ای و نژاد پرست را ازهر سو باشد افسار کنند. نباید تحرکات باندهای قومی و نژاد پرست را دست کم گرفت و منتظر بزرگ شدن و تهدیدات بیشتر آنها شد. جامعه عراق زیر سایه سیاست دول غربی٬ زیر سایه دولت قومی مذهبی حاکم و تبلیغات قومی و مذهبی صدها جریان و گروه مختلف در این جامعه٬ زمینه بزرگترین جنگهای مذهبی و قومی را فراهم کرده اند. مقابله با چنین تحریکاتی که داعش تنها یکی از میوه های آن است٬ فوری ترین وظیفه هر انسان و جریان مسئولی است که نگران آینده سرنوشت میلیونها انسان در این جامعه است.

 دفتر کرستان حزب حکمتیست (خط رسمی)

٢ آذر ۱٣۹٣ - ٢٣ نوامبر ۲۰۱۴