سهم کارگران از دولت اعتدال!

اعتصاب کارگران معدن چادرملو

یک تجربه و یک پیشروی دیگر!

  

معدن سنگ آهن چادرملو در حاشیه کویرمرکزی و کویر لوت در فاصله ١٨٠ کیلومتری یزد قرار دارد، در این شرکت پیمانکاری معدن، بیش از ٢هزار کارگر کارمی کنند. تولید سالانه ی کنسانتره آهن این معدن ٥ تا ۸ میلیون تن است که به فولادسازی های مبارکه و خوزستان منتقل می گردد.

 ٢هزار کارگر معدن چادرملو از آذرماه امسال به اعتراض به دستمزدهای کم و اخراج نماینده شان برخاسته اند. دور اول اعتصاب کارگران با وعده های کارفرما و اداره کار مبنی بر رسیدگی به مساله اخراج بهرام حسنی نژاد دبیر انجمن صنفی کارگران و بررسی مطالبات صنفی شان پس از ٢ روز توقف کار در اواسط آذر ماه پایان یافت.

بهرام حسنی نژاد دبیر انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس در آذر ماه اخراج و اکنون علیرغم شکایت او و اعتراض همکارانش، اداره کار اردکان،  اخراج او را تایید کرده است. درپی این تصمیم،  و در اعتراض به پیمانکار و اداره کار، مجددا  ٢ هزار کارگر معدن از روز سه شنبه ۸ بهمن تا پنج شنبه ١٠ بهمن اعتصاب کرده اند. کارگران اعتصابی خواستار بازگشت به کار دبیر انجمن هستند.  

بدنبال شکایت مدیر عامل شرکت سنگ آهن چادرملو، پلیس ٢٤ نفر از کارگران اعتصابی را که اکثرا نمایندگان کارگران هستند، بازداشت کرده است. این کارگران متهم به سازماندهی اعتراض علیه اخراج دبیر انجمن خود هستند.

احمد کمالی ، فرماندار اردکان،  اعتصاب کارگران را نتیجه ی تحریک عده محدودی دانسته و تهدید کرده است که توقف تولید در یک مجموعه ی ٢ هزار نفری قابل قبول نیست! این نوکر سرمایه داران، مدعی شده است که حقوق کارگران معدن از حقوق مسوولان دولتی بیشتر است!

بازداشت کارگران اعتصابی و نمایندگانشان درحالی صورت می گیرد که همین هفته قبل بود که نماینده اتحادیه کارفرمایان در یک شو تلویزیونی کانال یک جمهوری اسلامی گفت: "ما جنگ کار و سرمایه نداریم".

اعتصاب مجدد ٢هزار کارگر معدن چادر ملو، تجمع و حرکت اعتراضی کارگران قند و تصفیه شکر اهواز در اولین سفر روحانی به خوزستان، اخراج ٦٠٠ کارگر معدن مرمر چاه مرغی، بزرگترین معدن سنگ مرمر آسیا، هشدار وزیر کار در باره جمعیت ده میلیونی بیکاران، اعتراض کارگران شهرداری اردبیل به عدم پرداخت حقوق شان توسط پیمانکاران، بدهی ده میلیارد تومانی پتروشیمی هگمتانه به کارگران بابت حقوق های معوقه، گزارش صندوق بین المللی پول در مورد افزایش نرخ بیکاری در دوره روحانی، افزایش بیش از دوبرابری حوادث ناشی از کار در سال جاری (هر روز ٦ حادثه محیط نا امن کار) و ده ها اعتراض و اعتصاب کارگری در همین مدت کوتاه دولت اعتدال روحانی، نشانه ی جنگ دایمی کار وسرمایه است. جنگ مداوم طبقه کارگر و سرمایه داران ودولتهای بورژوایی اصلاحات و سبز و سیاه و اعتدالشان. 

در میان هیاهوی تبلیغاتی دولت اعتدال و دم تکان دادن  بقایای شرمگین جنبش سبز و شخصیت ها و سیاستمداران و میدیای نوکر و تبلیغات میدیای بورژوازی جهانی در خدمت این دولت، اما مبارزه طبقاتی کارگران و سرمایه داران خبر بدی برای بورژوازی حاکم ایران است.

برخلاف ادعای بیشرمانه ی فرماندار اردکان که کارگران معدن بیشتر از مسوولان دولتی حقوق می گیرند،  اعتصابات کارگری در ماه های اخیر نشان داده است که سهم کارگران در دولت اعتدال همچنان اخراج، بیحقوقی، حقوق های پرداخت نشده، قراردادهای موقت، عدم امنیت شغلی در شرکتهای پیمانکاری، سوانح محیط کار و مبارزه  طبقه کارگر علیه  این بیحقوقی محض است.

اعتصاب ٢هزار کارگر معدن با خواست بازگشت به کار نماینده و دبیر انجمن صنفی شان، نشانه ی آگاهی بالا و اتحاد محکم کارگران و یک پیشروی دیگر درجنبش طبقه کارگر است. کارگرانی که مصمم اند از رهبران و نمایندگانشان مثل مردمک چشم حفاظت کنند. این خبر خوبی برای کل طبقه کارگر ایران و خبر شومی برای بورژوازی ودولت اعتدالشان است. این تجربه دیگری از اتحاد و همبستگی و همسرنوشتی طبقاتی است. تجربه ای که باید گرامی داشته شود ومورد حمایت کل طبقه کارگر در مراکز بزرگ صنعتی  قرار گیرد.

خواست بازگشت بکار مدیر انجمن صنفی کارگران معدن،  و آزادی نمایندگان وکارگران اعتصابی،  خواست فوری کل طبقه کارگر است.

پیروزی در جنگ کار و سرمایه تنها در نتیجه ی اتحاد طبقاتی کل صفوف طبقه کارگرو اتحاد رهبران و نمایندگان منتخب مجامع عمومی کارگری میسر است. دست کارگران معدن چادرملو و رهبران و نمایندگانشان را باید فشرد.

 

 

حزب کمونیست کارگری- حکمتیست

www.hekmatist.com

١١  بهمن ٩٢ (٣١ ژانویه ٢١٤)